Letectví

Airbus omezí výrobu A350, evropský výrobce podle očekávání propadl do velké ztráty

Výroba A350 v Toulouse. Foto: Airbus
Výroba A350 v Toulouse. Foto: Airbus
Produkce A350 klesne na pět letadel za měsíc, o dálková letadla není zájem.

Výrobce letadel Airbus musí dál omezit výrobu letadel. Důvodem je nedostatečná poptávka aerolinek. Firma omezení výroby oznámila v dnešní pololetní zprávě. Podle očekávání se hospodaření evropského výrobce letecké techniky dostalo do velké ztráty.

Škrty se týkají zejména modelu A350. Už v dubnu firma omezila výroba z devět a půl letadel na šest za měsíc, nově sníží objem na pět kusů měsíčně. Důvodem je především nedostatečná poptávka, dálková letecká doprava je postižena nejvíce a zákazníci se s Airbusem snaží domluvit na odkladu dodávek.

Airbus naopak očekává, že se brzy dostane s produkcí letadel A220 ve svém závodě v Mirabelu v Kanadě na úroveň před pandemií koronaviru, tedy čtyři letadla měsíčně. A220 je považován za jedno z letadel, které by mohlo ze současné situace profitovat: je menší a na kratší vzdálenosti. Aerolinky, které s ním už nyní létají, právě tyto stroje nasazují nyní častěji na úkor větších A320, či Boeing 737 právě kvůli menší poptávce.

Tržby Airbusu spadly v prvním pololetí o 39 % na 19 miliard eur. Zatímco loni firma hlásila zisk přes dvě miliardy, letos je ve ztrátě 1,559 milardy eur. „Dopad pandemie koronaviru je nyní na naše hospodaření velmi viditelný,“ řekl šéf Airbusu Guillaume Faury. Podle něj je ale firma již na tuto krizi připravena, i když současně varovat před velkou nejistotou z dalšího vývoje. Firma proto nevydala se zprávou o hospodaření žádný odhad dalšího vývoje.

Airbus v červnu uvedl, že kvůli současné situaci propustí nejméně 15 tisíc lidí. Za první pololetí výrobce dodal 196 letadel, což je meziroční propad o polovinu. V porovnání s Boeingem je na tom ale Airbus výrazně lépe, dodal třikrát více strojů.

Airbus minulý týden uvedl, že současně chce vyřešit dlouhodobý obchodní spor mezi USA a Evropskou unií u Světové obchodní organizace (WTO) ohledně nelegální podpory výrobců letadel. Firma nabídla, že bude platit vyšší úroky za úvěry, které mu na vývoj letadel A350 poskytly vlády Francie a Španělska.

Odebírat
Upozornit na
guest
10 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vendys

Je to jedno z druhým……samozřejmě se musí točit ekonomika, to znamená, musí se vyrábět a prodávat.
Nejhorší je to potom s těmi lidmi co se musí propustit. Všichni chceme žít a mít normální život, ale bez peněz to nejde. Snad se situace zlepší, budeme doufat….

David

Nauč se pravopis

Kalina

Aspoň nebudou ve stresu, že „nestíhají“… „Airbus nestíhá uspokojovat poptávku. Zvýšení produkce je složitější, než očekával“ zdroj: https://www.euro.cz/byznys/airbus-nemuze-vyrabet-tolik-letadel-jaka-je-poptavka-vyroba-je-prilis-slozita-1472139

Peeetr

Kdyby to byl skutečný problém, tak už tehdy snížili počet typů a dříve přestali vyrábět ty nejméně ziskové.
A taky existuje ještě úplně nejrychlejší ekonomické opatření při příliš velké poptávce, ZDRAŽIT.

Tom

Tak jednoduché to v tomto případě není.

Peeetr

Ale je. Při omezené kapacitě dělám ty nejziskovější zakázky, a ty méně ziskové či dokonce ztrátové přenechám konkurenci.
Speciálně u takového trhu jako je masový letecký, kde už zbývá jen málo výrobců, a antimonopolní orgány by mi stejně nedovolili o moc víc zvětšit podíl na trhu a vyřadit či v bankrotu koupit velkého konkurenta.

Tom Matoo

Očividně o letecké výrobě nic nevíte. Zvýšení taktu výroby A320 z 50 na 60 letadel měsíčně trvalo cca 3 roky. Letadlo jako jeden z nejsložitějších výrobků co člověk běžně vyrábí ani z daleka nevyrábí pouze výrobce, ale obrovský dodavatelský řetězec. Airbus včetně dodavatelů zaměstnává miliony pracovníků. Jakákoliv rychlá změna jak píšete je nemožná. Navíc vývoj a certifikace je extrémně drahá a časově náročná. Aerolinky a leasingové společnosti si objednávají letadla na roky dopředu. Takže představa, že přestanu vyrábět jeden typ protože na něm mám meší marži než na jiném je mírně řečeno velice naivní. Jenom návratnost počáteční investice trvá klidně… Číst vice »

Peeetr

Letos tu „rychlou“ změnu zvládli během pár měsíců nejen výrobci letadel, ale dokonce i ještě větší výrobci automobilů.
A já psal o okamžité zmeně jen prostřednictvím zdražení, kdy by se ještě navíc vyrovnávalo, že ti co potřebují letadla hned by skupovali kontrakty od těch, co je mají objednané a v termínu rychle nepotřebují, další změny mohli klidně natáhnout na 1-2 roky. Stejně se teď prokázalo, že veškeré to superpřesné plánování harvardských manažírků a zakázky na léta dopředu od korupčních obchoďáků, byly jen vzdušné zámky.

Johnczek

I kdyby stíhali, pro odběratele jsou tyhle „trable“ dost výhodné, převzít longhaul letoun pro to, aby mu seděl většinu času na zemi není příliš výhodné 🙂

Y.K.

Nevím jestli vám dochází, že to jsou úplně odlišné problémy. Že před covidem nestíhali vyrábět, což je v podstatě logisticko manažerský problém, z hlediska cashlow je to super, prodají ihned cokoliv z hangáru vyjede, nemusí se nikomu podbízet s výprodejovými cenami. Teď naopak mají přebytek kapacit, nainvestováno do rozpracovaných strojů a to není čím resp. kým zaplatit, takže propouštění, úspory, nic pěkného.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO