Airbus omezí výrobu A350, evropský výrobce podle očekávání propadl do velké ztráty
Produkce A350 klesne na pět letadel za měsíc, o dálková letadla není zájem.
Výrobce letadel Airbus musí dál omezit výrobu letadel. Důvodem je nedostatečná poptávka aerolinek. Firma omezení výroby oznámila v dnešní pololetní zprávě. Podle očekávání se hospodaření evropského výrobce letecké techniky dostalo do velké ztráty.
Škrty se týkají zejména modelu A350. Už v dubnu firma omezila výroba z devět a půl letadel na šest za měsíc, nově sníží objem na pět kusů měsíčně. Důvodem je především nedostatečná poptávka, dálková letecká doprava je postižena nejvíce a zákazníci se s Airbusem snaží domluvit na odkladu dodávek.
Airbus naopak očekává, že se brzy dostane s produkcí letadel A220 ve svém závodě v Mirabelu v Kanadě na úroveň před pandemií koronaviru, tedy čtyři letadla měsíčně. A220 je považován za jedno z letadel, které by mohlo ze současné situace profitovat: je menší a na kratší vzdálenosti. Aerolinky, které s ním už nyní létají, právě tyto stroje nasazují nyní častěji na úkor větších A320, či Boeing 737 právě kvůli menší poptávce.
Tržby Airbusu spadly v prvním pololetí o 39 % na 19 miliard eur. Zatímco loni firma hlásila zisk přes dvě miliardy, letos je ve ztrátě 1,559 milardy eur. „Dopad pandemie koronaviru je nyní na naše hospodaření velmi viditelný,“ řekl šéf Airbusu Guillaume Faury. Podle něj je ale firma již na tuto krizi připravena, i když současně varovat před velkou nejistotou z dalšího vývoje. Firma proto nevydala se zprávou o hospodaření žádný odhad dalšího vývoje.
Airbus v červnu uvedl, že kvůli současné situaci propustí nejméně 15 tisíc lidí. Za první pololetí výrobce dodal 196 letadel, což je meziroční propad o polovinu. V porovnání s Boeingem je na tom ale Airbus výrazně lépe, dodal třikrát více strojů.
Airbus minulý týden uvedl, že současně chce vyřešit dlouhodobý obchodní spor mezi USA a Evropskou unií u Světové obchodní organizace (WTO) ohledně nelegální podpory výrobců letadel. Firma nabídla, že bude platit vyšší úroky za úvěry, které mu na vývoj letadel A350 poskytly vlády Francie a Španělska.