Letecké společnosti Letectví

Air France vyřadí do dvou let první A380, KLM skončí s jumby do roku 2021

A380 v barvách Air France. Foto: Air France
A380 v barvách Air France. Foto: Air France

Letecká společnost Air France je dalším dopravcem, který oficiálně oznámil, že skončí brzy s provozem části letadel Airbus A380. Z deseti letadel tohoto typu vyřadí firma během příštího a přespříštího roku tři stroje.

Firma to oznámila dnes při prezentaci výsledků skupiny Air France – KLM. Redukce je nakonec menší než se čekalo: ještě v listopadu nový šéf firmy mluvil o vyřazení poloviny strojů. Z flotily celé skupiny Air France – KLM zmizí i do roku 2021 Boiengy 747. Ty provozují dosud KLM ve dvou verzích, dosud jich létá jedenáct. Už v roce 2020 vyřadí  Air France i poslední dva airbusy A340.

Místo vyřazených strojů přijdou úspornější letadla: Boeing 787 Dreamliner a Airbus A350. Jen letos zařadí obě aerolinky do flotily 6 dreamlinerů a tři nové A350. Dodavatele dalších letadel na dálkové lety chce firma letos začít soutěžit.

Jde o očekávaný vývoj, Air France už dříve signalizovala, že všechny A380 nepotřebuje. Týden po oznámení konce výroby A380 tak jde o další potvrzení toho, že stroje nejsou u dopravců příliš úspěšné. Jako první vrátily část letadel Singapore Airlines, skončit s nimi po doběhnutí leasingu chtějí i Qatar Airways. Společnost Hi Fly, která loni jeden použitý A380 převzala a používá ho na charterové lety, současně oznámila, že by ráda pořídila další stroje. Otázkou je, jak úspěšný je jejich provoz dosud. Podle dat na Flightradar24.com letěl stroj komerčně za poslední tři měsíce pouze dvakrát: z Londýna do New Yorku pro Norwegian a zpět kvůli přepravě cestujících ze zrušených letů na Gatwicku přes vánočními svátky (Gatwick byl uzavřen kvůli údajnému spatření dronů).

Počet cestujících skupiny Air France-KLM loni přesáhl poprvé 100 milionů (101,5). Francouzsko-nizozemská skupina loni dosáhla provozního zisku 1,33 miliardy euro, což je meziroční pokles o 591 milionů euro. Firma z toho viní zejména rostoucí ceny ropy a vliv stávek v Air France. Ten loni aerolinky vyšel na 355 milionů euro. Potíže s protesty se ale podařilo nejspíše zažehnat, firma se dohodla s piloty na nové kolektivní smlouvě.

Výsledky ukazují velmi rozdílnou výkonnost dvou hlavních aerolinek ve skupině: Air France má provozní marži 1,7 %, KLM 9,8 %. V posledním čtvrtletí aerolinky Air France prodělávaly, KLM naopak zůstaly v plusu.

Plány na změny ve flotile Air France a KLM. Foto: AF-KLM
Plány na změny ve flotile Air France a KLM. Foto: AF-KLM

Řízení celé skupiny AF-KLM převzal minulý rok bývalý manažer Air Canada Benjamin Smith. Jedním z jeho prvního kroků bylo například ukončení značky Joon, která měla postupně přebírat část provozu Air France.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Casper
Host
Casper

Je vidět, ze tam, kde jsou silné odbory (AF), je provozní zisk výrazně menší (např. časté nesmyslné stávky kvůli malichernostem v podání letušek AF). Odbory = pomalá, leč jistá zkáza. RYR si pustil odbory loni k tělu a uvidíme za 5 let, kde budou… SWG (vyjma dnes již nicotného ČSA) odbory nemají a firma stabilně roste (ať je ropa drahá nebo levnější), kupují nové letadla a koupit si letenku (po Evropě) na QS může 95% ekonomicky aktivního obyvatelstva ČR. Je s podivem, že EU reguluje kde co, ale odborům křídla nepristrihne….

Placebo
Host
Placebo

Casper: A co třeba Škoda auto a odbory a zisk ? Píšete nesmysly a jen to co se Vám hodí. Celosvětově žádná přímá úměra mezi odbory a výši zisku není.

Jen tak
Host
Jen tak

Ma prabdu. Odbory jsou v rade firem obrovsky pruser.

No, a skodovka a odborari… otazka je, jaky zisk by mela skodovka bez odboraru – jsem si jisty, ze vyrazne vyssi.

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Jistě, že by byl výrazně vyšší. A taky by tam dělalo výrazně víc cizinců z východu za výrazně nižší mzdu. Odbory nejsou výhra, ale své místo ve společnosti prostě mají. Myslím ty fungující – ne trapky typu OSŽ…

Casper
Host
Casper

Článek a následný komentář se týkal odborů v letectví. Kde odbory nepůsobí nebo nejsou radikální (v letectví) je rozvoj i když jsou léta chudší. Tam, kde působí, dříve či později dovedou firmu do průšvihu, protože každý rok chteji víc a víc a co mají zminula berou jako standard… Když je růst, firma to většinou ustojí. Když přijde recese, přichází rozčarování. Najednou nikdo nemá nic a propouští se nebo firmy krachují. Odboráři (bossove), když přijde na lámání chleba, Vaši hypotéku nebo nákupy platit nebudou. Ale fungující firma Vam pošle každý měsíc to, co mate v pracovní smlouvě. Vše ostatní řeší trh… Číst vice »

Johnny998
Host
Johnny998

Je tam i ukončení provozování ATR. Zdá se, že regionální lety s menší kapacitou skutečně ztrácejí podporu mezi aerolinkami.

Jen tak
Host
Jen tak

nedelejte paniku 🙂 air france dokonce ani sama zadna atr nema. Jedna se o letadla hopu, ktera jich ma sest.

Nejde samozrejme o ustup z regionu, jen o nahradu malymi jety – airbus 220, pripadne embraer

Partneři



CSCARGO