Air France se zbaví poloviny flotily airbusů A380

A380 v barvách Air France. Foto: Air FranceA380 v barvách Air France. Foto: Air France

Budoucnost největšího osobního letadla na světě je po včerejšku opět poněkud temnější. Jeden z provozovatelů Airbusů A380 oznámil, že zredukuje

Budoucnost největšího osobního letadla na světě je po včerejšku opět poněkud temnější. Jeden z provozovatelů Airbusů A380 oznámil, že zredukuje počet těchto letadel ve flotile o polovinu. Tím provozovatelem je Air France-KLM.

Nový šéf skupiny Benjamin Smith to oznámil v rozhovoru pro francouzský deník Les Échos. Vyvrátil ale současně obavy, že A380 úplně vyřadí z provozu.

Podle Smithova vyjádření vrátí postupně Air France pětici strojů leasingovým firmám, dalších pět patřících přímo aerolince zůstane dál ve flotile. První stroj se má vrátit na konci příštího roku.

Důvodem redukce počtu letadel jsou především vysoké provozní náklady, Air France je porovnává především se spotřebou Boeingů 777, které tvoří velkou část dálkové flotily.

Už v roce 2017 společnost oznámila, že místo dvou objednaných A380 raději koupí tři nové stroje A350. U největších letounů si společnost navíc stěžuje na relativně časté technické problémy. V roce 2017 za letu do Los Angeles explodoval například jeden z motorů, vzhledem k velikosti letadla pak bývá obvykle problém sehnat náhradní kapacitu.

Air France čelí i kritice zákazníků, zejména v byznys třídě. Letadlo má stále původní interiér z roku 2009, takže chybí například sedadla plně rozložitelná na lůžko. U všech jiných dálkových modelů už prošel nedávno vnitřek letadel rozsáhlou modernizací. Cena modernizace jednoho letadla vychází na 45 milionů eur.

Air France nasazuje A380 na linky z Paříže do New Yorku, San Franciska, Miami, Mexika, Johannesburgu, Los Angeles, Hong Kongu., Šanghaje, Washingtonu a Abidžanu. Létat s nimi začala na konci roku 2009. Stroje mají konfiguraci pro 516 cestujících.

Už letos se na trh použitých letadel dostaly deset let staré stroje po Singapore Airlines, s jedním začal létat Hi Fly a používá ho na pronájem různým dopravcům při výpadku kapacity.

Výroba A380 zpomaluje, Airbus dlouho nemohl získat nové objednávky. Letos si další letadla objednaly aerolinky Emirates, zakázka je ale v ohrožení, nedošlo stále k dohodě ohledně motorů

Tagy A380 air france Airbus A380
24 komentářů