Letecké společnosti Letectví

Air France se zbaví poloviny flotily airbusů A380

A380 v barvách Air France. Foto: Air France
A380 v barvách Air France. Foto: Air France

Budoucnost největšího osobního letadla na světě je po včerejšku opět poněkud temnější. Jeden z provozovatelů Airbusů A380 oznámil, že zredukuje počet těchto letadel ve flotile o polovinu. Tím provozovatelem je Air France-KLM.

Nový šéf skupiny Benjamin Smith to oznámil v rozhovoru pro francouzský deník Les Échos. Vyvrátil ale současně obavy, že A380 úplně vyřadí z provozu.

Podle Smithova vyjádření vrátí postupně Air France pětici strojů leasingovým firmám, dalších pět patřících přímo aerolince zůstane dál ve flotile. První stroj se má vrátit na konci příštího roku.

Důvodem redukce počtu letadel jsou především vysoké provozní náklady, Air France je porovnává především se spotřebou Boeingů 777, které tvoří velkou část dálkové flotily.

Už v roce 2017 společnost oznámila, že místo dvou objednaných A380 raději koupí tři nové stroje A350. U největších letounů si společnost navíc stěžuje na relativně časté technické problémy. V roce 2017 za letu do Los Angeles explodoval například jeden z motorů, vzhledem k velikosti letadla pak bývá obvykle problém sehnat náhradní kapacitu.

Air France čelí i kritice zákazníků, zejména v byznys třídě. Letadlo má stále původní interiér z roku 2009, takže chybí například sedadla plně rozložitelná na lůžko. U všech jiných dálkových modelů už prošel nedávno vnitřek letadel rozsáhlou modernizací. Cena modernizace jednoho letadla vychází na 45 milionů eur.

Air France nasazuje A380 na linky z Paříže do New Yorku, San Franciska, Miami, Mexika, Johannesburgu, Los Angeles, Hong Kongu., Šanghaje, Washingtonu a Abidžanu. Létat s nimi začala na konci roku 2009. Stroje mají konfiguraci pro 516 cestujících.

Už letos se na trh použitých letadel dostaly deset let staré stroje po Singapore Airlines, s jedním začal létat Hi Fly a používá ho na pronájem různým dopravcům při výpadku kapacity.

Výroba A380 zpomaluje, Airbus dlouho nemohl získat nové objednávky. Letos si další letadla objednaly aerolinky Emirates, zakázka je ale v ohrožení, nedošlo stále k dohodě ohledně motorů

24
Diskuze

avatar
6 Komentáře
18 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
18 Autoři komentářů
Cpt.777PetrJen takKulhánMartin Š. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Martin Š.
Host
Martin Š.

Nechápu ty, co tu A380 přirovnávají k Concordu. Oproti tomu je to stále ještě velmi úspěšný typ – A380 je na světě v současnosti 230 kusů, přičemž Concordů bylo 20…

HK
Host
HK

Dlužno dodat, že k A380 se v rámci obecné zášti uvádí soubor obecných nevýhod skoro stejný ve všech článcích. Ale pravdou je , že zatím skoro všechny aerolinky si to éro objednali hned v konfiguraci “hodně komfortu”, spousta bussinesu , suites a podobně. Full economy nemá nikdo. Pokud by to letadlo nahradilo 3 dreamlinery a ne dva , už by to asi vypadalo trochu jinak… A vždycky budou ohromné “řeky” poptávky typu doprava němců na kanáry nebo spousta linek v Asii, kde potom obludy ve většinové economy konfuraci práci můžou najít. A jestli AF nemá lie-flat bussines, tak to taky… Číst vice »

Vaclav
Host
Vaclav

Vyčerpávající článek, který zůstane v paměti, o tom, jak je to vlastně s A 380, vyšel na jaře zde:

http://www.planes.cz/cs/article/202129/jak-je-to-vlastne-s-a380

Martin
Host
Martin

V Les Echos žádný rozhovor s Benjaminem Smithem není…

Jackub
Host
Jackub

Je opravdu levnější let 2 širokotrupých letadel, než jedné A 380? Mně přijde, že za jedno letadlo zaplatíte letištím jedny poplatky (asi vysoké, ale pořád nižší, než u 2 velkých letadel), převezete najednou víc cestujících, spotřeba bude jistě také nižší, než za 2 letadla. A potřeba je i méně členů posádky. Takže mi přijde, že náklady na jedno sedadlo by měly být nižší, než když podobný počet cestujících přepravím letadly dvěma. Nebo se pletu?

Richard
Host
Richard

Pred rokem CEO Qantasu rikal, ze financne vyhodnejsi je pro ne ,kdyz poleti 2xDreamliner po sobe nez 1xA380..clanek se da dohledat. https://www.businessinsider.com/qantas-ceo-alan-joyce-on-the-dreamliner-versus-a380-c-series-safety-2017-10

Jackub
Host
Jackub

Díky moc! Článek je placený, takže jsem si ho nepřečetl. Ale základní informace, tedy že z pohledu dopravce je 2 x B787 levnější, než 1 x A380, stačí. A je opravdu zajímavá…

petr.r
Host
petr.r

v jaké je to konfiguraci a počítá se do toho i cena posádky? Já vím jen to, že airbus chtěl vyrábět 380neo a ztoho zešlo a možná tych deset roků je ten technický rozdíl v usporách znát.

Richard
Host
Richard

Je v tom zapocteno vsechno, I naklady na posadku, a v A380 je posadky hodne, protoze na kazde dvere potrebujete 1cloveka, ale to plati u kazdeho widebody letadla. Jeden dulezity faktor je, ze A380 ma na svoji velikost malou kapacitu na Cargo kontejnery, tak tohle letadlo nemuze vydelavat ani na Cargo nakladech, a to je hodne zajimava polozka. Proto ze taky B777-300ER rika „stroj na penize“,protoze uveze hodne cargo kontejneru a cca jenom o 100pasazeru mene nez A380..

kulica
Host
kulica

Otázka je, jestli na hodně vytížených letištích budou mít volné sloty na to, aby se tam vešly dvě letadla místo jedné A380 … ono to určitě napadne víc aerolinek než jen Qantas a některé letiště jsou již dnes tak přetížené, že volné sloty jsou k nesehnání.

Walt
Host
Walt

Byť samozřejmě nemám čísla od aerolinek, tak se dá říci, že se pletete ve všech úvahách. Jak zde už bylo uvedeno ředitel Qantasu prohlásil, že je výhodnější poslat dvě B787 hned za sebou, než jednu A380, což ovšem není ten hlavní důvod neúspěchu A380. Letadlo totiž vydělává, jen když létá. A380 je mnohem větší, než normální širokutrupý letoun. To znamená, že trvá mnohem déle, než z něj vystoupí a nastoupí lidé a než se ulidí a připraví na další let. Létá méně a ještě může díky časovým posunům prošvihnout vhodnou dobu k letu. Tudíž létá méně. Druhým problémem je, že… Číst vice »

Cpt.777
Host
Cpt.777

pane,

pravidelná prohlídka, kdy se letadlo rozebere do posledního šroubku neexistuje u žádné letecké společnosti na světě! Tak prosím nelžete.

Walt
Host
Walt

Byť samozřejmě nemám čísla od aerolinek, tak se dá říci, že se pletete ve všech úvahách. Jak zde už bylo uvedeno ředitel Qantasu prohlásil, že je výhodnější poslat dvě B787 hned za sebou, než jednu A380, což ovšem není ten hlavní důvod neúspěchu A380. Letadlo totiž vydělává, jen když létá. A380 je mnohem větší, než normální širokutrupý letoun. To znamená, že trvá mnohem déle, než z něj vystoupí a nastoupí lidé a než se ulidí a připraví na další let. Létá méně a ještě může díky časovým posunům prošvihnout vhodnou dobu k letu. Tudíž létá méně. Druhým problémem je, že… Číst vice »

Petr
Host
Petr

Díky za komentář.
Já si myslím, že doba velkých letadel klidně zase může přijít. Už dnes je vzdušný prostor dost přeplněný a v Evropě v létě prakticky není let, který by nebyl regulován časem odletu, tzv. slotem.
Takže nárůst cestujících nebude možný zvládnout zvýšením počtu frekvencí ale velikostí letadel.
p.s. proč není efektivnější letět s dvoumotorákem na půl plynu než s 4motorákem téměř na plný výkon je hezky popsáno zde: http://www.planes.cz/cs/article/100508/2-nebo-4

Jen tak
Host
Jen tak

Letu se slotem neni zas tak moc… ttosku prehanite.

Evropa, v porovnani s nspr usa, ma vzdusny prostor poloprazdny.

Problemem evropy (ne cele, v omezene mire) je jina vec. Kapacita letist.

Petr
Host
Petr

V létě jsem měl slot téměř na každý let, nepřeháním.
Včetně pozdně večerních odletů z Prahy a ranních návratů do ní.

Jen tak
Host
Jen tak

Proc vam tak nejak neverim? 🙂 nejspis „velke oci“ a „selektivni pamet“…. znam lidi, co letaji 30 – 40 krat denne, zpozdeni měli 2x, ale na zaklade toho tvrdi, ze letadla jsou porad zpozdena 🙂

Letam docela dost (za letosek asi 60 letů) , a slot jsem prakticky nezazil … párkrát (jednotkove) v Amsterdamu … a to bylo tak všechno.

Petr
Host
Petr

Verit muzete cemu chcete, je mi to celkem fuk.
Jako cestujici jsem neletel v lete ani jednou, obvykle sedim v prvni rade.
Btw. rad bych videl ty cestujici, kteri letaji 30 – 40x DENNE.
Priletet v lete podle letoveho radu byl skoro zazrak.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Díky za pěkné vysvětlení.

petr.r
Host
petr.r

Ja taky, dobře vysvětleno a chtěl bych dodat, že aji vzletová dráha může být na obtíž.

Kulhán
Host
Kulhán

Spíš přistávací. Víc letadel dokáže vzlétnout než přistát.

Martin V.
Host
Martin V.

No oni asi u Airbusu předpokládali, že A380 hlavně nahradí stárnoucí B747. Jenže než k tomu došlo, tak byly B747 vytlačeny jednak B777 (hlavně -300ER) a postupně taky B787 a nakonec i A350. B747 Jumbo jet bylo na tehdejší dobu taky moc velké letadlo (oproti předchůdci B707 fakt hodně, vždyť tomu kapacitou i doletem odpovídá dnes z něj na několikrát odvozený B737 MAX 8). Tak proč Jumbo uspěl a A380 ne? Tenkrát neměl alternativu hlavně co se týká doletu, takže dočasný úspěch slavil dokonce i zkrácený B747SP. Postupně ale byly velké čtyřmotoráky (včetně A340) nahrazeny velkými dvoumotoráky, které zvládnou (i… Číst vice »

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

A co jako čekali? Jako s Concordem nebo TU-144 … velký naděje a plány a následná realita je pak všechny vrátí zpátky na zem (i když v případě cestovních tryskáčů ten krach zavinila ropná krize). I provoz obřích „náklaďáků“ jako Mriji nebo Ruslanů je drahej špás, natož tohle. Obdivuhodné, to ano, ale jinak k ničemu.

Martin V.
Host
Martin V.

Provoz čehokoli obřího je „drahej špás“. Jediné, co ho může ospravedlnit jsou nízké „jednotkové náklady“. Proto se dnes prosazují obří kontejnerové lodě s kapacitou 20 000 TEU (tedy 200 vlaků) dlouhé 400 metrů, široké 60 m s ponorem 15 m. Pokud ale A380 nemá bezkonkurenční ani ty jednotkové náklady, tak ho nezachrání nic.