Air France vyřadí do dvou let první A380, KLM skončí s jumby do roku 2021
Letecká společnost Air France je dalším dopravcem, který oficiálně oznámil, že skončí brzy s provozem části letadel Airbus A380. Z
Letecká společnost Air France je dalším dopravcem, který oficiálně oznámil, že skončí brzy s provozem části letadel Airbus A380. Z deseti letadel tohoto typu vyřadí firma během příštího a přespříštího roku tři stroje.
Firma to oznámila dnes při prezentaci výsledků skupiny Air France – KLM. Redukce je nakonec menší než se čekalo: ještě v listopadu nový šéf firmy mluvil o vyřazení poloviny strojů. Z flotily celé skupiny Air France – KLM zmizí i do roku 2021 Boiengy 747. Ty provozují dosud KLM ve dvou verzích, dosud jich létá jedenáct. Už v roce 2020 vyřadí Air France i poslední dva airbusy A340.
Místo vyřazených strojů přijdou úspornější letadla: Boeing 787 Dreamliner a Airbus A350. Jen letos zařadí obě aerolinky do flotily 6 dreamlinerů a tři nové A350. Dodavatele dalších letadel na dálkové lety chce firma letos začít soutěžit.
Jde o očekávaný vývoj, Air France už dříve signalizovala, že všechny A380 nepotřebuje. Týden po oznámení konce výroby A380 tak jde o další potvrzení toho, že stroje nejsou u dopravců příliš úspěšné. Jako první vrátily část letadel Singapore Airlines, skončit s nimi po doběhnutí leasingu chtějí i Qatar Airways. Společnost Hi Fly, která loni jeden použitý A380 převzala a používá ho na charterové lety, současně oznámila, že by ráda pořídila další stroje. Otázkou je, jak úspěšný je jejich provoz dosud. Podle dat na Flightradar24.com letěl stroj komerčně za poslední tři měsíce pouze dvakrát: z Londýna do New Yorku pro Norwegian a zpět kvůli přepravě cestujících ze zrušených letů na Gatwicku přes vánočními svátky (Gatwick byl uzavřen kvůli údajnému spatření dronů).
Počet cestujících skupiny Air France-KLM loni přesáhl poprvé 100 milionů (101,5). Francouzsko-nizozemská skupina loni dosáhla provozního zisku 1,33 miliardy euro, což je meziroční pokles o 591 milionů euro. Firma z toho viní zejména rostoucí ceny ropy a vliv stávek v Air France. Ten loni aerolinky vyšel na 355 milionů euro. Potíže s protesty se ale podařilo nejspíše zažehnat, firma se dohodla s piloty na nové kolektivní smlouvě.
Výsledky ukazují velmi rozdílnou výkonnost dvou hlavních aerolinek ve skupině: Air France má provozní marži 1,7 %, KLM 9,8 %. V posledním čtvrtletí aerolinky Air France prodělávaly, KLM naopak zůstaly v plusu.
Řízení celé skupiny AF-KLM převzal minulý rok bývalý manažer Air Canada Benjamin Smith. Jedním z jeho prvního kroků bylo například ukončení značky Joon, která měla postupně přebírat část provozu Air France.