A Ukrajinci nic dodržovat nemusí? Jaká jsou ve skutečnosti pravidla pro auta uprchlíků

Policejní kontrolní akce na přejezdech. Foto: PČRPolicejní kontrolní akce na přejezdech. Foto: PČR

V diskusích se objevuje řada mylných tvrzení a dezinformací.

V souvislosti s chystaným zpřísněním kontrol nepoctivých stanic STK a měření emisí a s transformací kontrolorů současného Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD) na Inspekci silniční dopravy (INSID) se v diskusích nejen pod články Zdopravy.cz vyrojila řada mylných tvrzení a dezinformací.

Většina se týká údajných úlev pro technický stav vozidel ukrajinských uprchlíků.

Povinnosti řidičů či provozovatelů vozidel s ukrajinskou registrační značkou jsou stejné jako pro majitele či provozovatele vozidel s českou značkou,“ ujišťuje mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Znamená to, že na silnicích smí provozovat jen auta v řádném technickém stavu, tak, jak ho definuje legislativa.

To je to, co CSPSD dnes a od léta příštího roku INSID kontrolují/budou kontrolovat u osobních aut do 3,5 tuny,“ vysvětluje Jemelka a zdůrazňuje, že požadavky na technických stav vozidel jsou pro kontroly v terénu stejné.

Postrach čoudících dieselů. „Kupkovy jednotky“ dostanou modré majáky a silné pravomoci

Vozidlo v mezinárodním provozu

Útoky vůči ukrajinským řidičům jsou pravděpodobně založeny na faktu, že na Ukrajině vozidla M1 do 3500 kg a osmi míst k sezení nepodléhají pravidelné STK. Jak je to však při přejezdu do Česka?

Zákon definuje auto, které v Česku používá osoba s uděleným vízem za účelem strpění nebo dočasné ochrany, jako vozidlo v mezinárodním provozu.

Pro ty platí pravidlo, že jeho řidič musí ve vztahu k technickému stavu vozidla zajistit, aby bylo v řádném technickém a provozním stavu. Pokud je toto splněno, tak se na něj nevztahuje povinnost přistavit vozidlo k pravidelné technické prohlídce na stanice STK v Česku.

Emisní supermani: Data ukázala, kde bleskově zkontrolují až 60 aut denně a všechna projdou

V Česku registrovaná auta s ukrajinskou značkou musí být v řádném stavu, ale nemusí jezdit na STK, protože něco takového nemusí absolvovat ve svém domovském státě,“ shrnuje Jemelka. Připouští však, že STK a auto v řádném technickém stavu v provozu nemusí být tytéž věci.

Povinná evidence

Právní vakuum, které způsobila ruská invaze na Ukrajinu a následná vlna uprchlíků, vyřešila povinná evidence ukrajinských aut od letošního ledna. Ta reagovala na častou kritiku, že například dopravní přestupky byly od ukrajinských řidičů jen obtížně vymahatelné.

Od 1. ledna však mají Ukrajinci zákonnou povinnost evidovat svá vozidla, která užívají na území Česka, a to nejpozději do 7 dnů od udělení dočasné ochrany nebo víza za účelem strpění na území.

Bezplatně ji provede kterýkoliv obecní úřad obce s rozšířenou působností, vykonávajících agendu registrace vozidel,“ říká Jemelka.

Nejedná se však o registraci těchto vozidel v Česku nebo výměnu ukrajinských registračních značek za české, ale o zvláštní evidenci aut a jejich provozovatelů pro určení odpovědnosti provozovatele vozidla.

Hadr v sondě. Fotky ukazují nejčastější triky v měření emisí, ministr představil šest kritérií

Pokud své auto nenahlásí, mohou dostat pokutu až 30 000 korun. Evidenci pak využívá policie, která do ní má v případě řešení přestupků okamžitý přístup.

Počet vozů v této evidenci se pak v posledních měsících příliš nemění, k prvnímu září v ní bylo 23 920 vozidel. Pro srovnání je pak důležité uvést, že počet všech provozovaných aut v Česku činil ke stejnému datu podle registru silničních vozidel 10 446 060.

Tagy centrální registr vozidel Ministerstvo dopravy řidiči z Ukrajiny
21 komentářů