A Ukrajinci nic dodržovat nemusí? Jaká jsou ve skutečnosti pravidla pro auta uprchlíků

Policejní kontrolní akce na přejezdech. Foto: PČRPolicejní kontrolní akce na přejezdech. Foto: PČR

V diskusích se objevuje řada mylných tvrzení a dezinformací.

Odebírat
Upozornit na
guest
23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kebab

Takže ukrajinská auta skutečně nemusejí na STK, toto tedy dezinformace není. Musejí se nahlásit do registru a to do 7 dnů, což je poměrně brzy.
Stačí tedy zajistit, aby se třeba do 3-6 měsíců od zápisu do tohoto registru auta musela přeregistrovat na české značky spolu se všemi právy a povinnostmi z toho vyplývajícími, jak je nakonec v zahraničí běžné. Pak by si nikdo nemohl stěžovat na nadržování Ukrajincům a fanoušci Putina by přišli o munici, kterou jim takto zcela zbytečně poskytujeme.

jbb

A že si nikdo v souvislosti se současnou honbou na STK nepoloží tu základní otázku – „k čemu nám vůbec kontroly jsou“, případně „opravdu by bez STK bylo něco jinak?“ [tedy krom toho že firma deKRA DEkra a další by neměly vejvar…] A obzvláště je to markatní u kontroly přívěsů (O1, O2) – na STK kouknou že to svítí a že je čitelný VIN a za 500-700 Vám dají glejt že můžete zase jezdit. To se fakt vyplatí – mám přívěsů několik a vždy jsem naštvanej, jak snadno se dá se státním razítkem takhle vydělávat – pochopil bych, kdyby dokázali… Číst vice »

Radúz Dostal

Připomnělo, kterak jsem při návštevě STK prolistoval plátek SeTKání, kde byl tento skvělý „debunk“, že v některých případech se při emisích neměří emise.

„Měření emisí u vozidel, u kterých se dle informací
kolujících ve veřejném prostoru „že se neměří,“ se nějakým
stanoveným způsobem provádí vždy, i když v některých
případech skutečně nedochází k měření výfukových
zplodin.“

https://www.stk-online.cz/wp-content/uploads/2024/06/Setkani-2_2024.pdf

Michal Bartoníček

Že se tvoří lži a dezinformace, bych ještě pochopil. Děje se to pořád. Ale že jsou tupci, kteří těm blbostem věří a ještě je šíří dál, tak to mi vadí a ti si nejvíce stěžují na omezování svobody slova. Mnoho z nich si neuvědomuje, v jaké situaci Ukrajina je. Pochybuju, že by se chovali jinak. Ti, kteří na to měli, prostě vzali svoje nejlepší věci a auto, které bylo schopno dojet stovky kilometrů až k nám. Válkou přišli o všechno, co doma měli. Ukrajinci, které jsem osobně potkal, se chovají pokorně a nemám s nimi problém. Jací jsou ostatní, které… Číst vice »

Lysimachia

Tak ono by možná bylo venkoncem nejčistší, aby si Ukrajinci se strpěním prostě auta přeregistrovali v ČR. (Vzhledem k tomu, že ty auta – bohužel – budou z drtivé většiny provozovat mimo Ukrajinu.) Jinak z toho bude dokola jen zbytečné mrzení a otráví to i mnohé proukrajinsky smýšlející občany.

Martas

To rozvířili novinky, jenže kdyby zprávy psal chatgpt, tak to má větší úroveň.

Ke stavu vozidel, moje loňská zkušenost. Auto na pravidelnou prohlídku v autorizáku a říkám jim, že bouchají zadní brzdy. Za půl dne telefon, že kotouče už jsou načnutý rzí a jestli to opravdu chci řešit. Jsem si pomyslel, že ne, že počkám, až se na dálnici rozpadnou. Když už i autorizák je takhle zblblej z extrému vše vyměníme do extrému, že to ještě půl roku vydrží, tak nechci vidět, kolik aut jezdí a drží silou vůle.

Milan

Servisák se vás ptal, jestli chcete řešit kosmetickou závadu, která nemá na bezpečnost vliv. Počínající rez je normální jev, protože pokud nejezdíte každý den, kotouče prostě oreznou. i ty denně používané reznou na vnější hraně (kde neběhají destičky). Na STK se testuje, zda brzdy brzdí plynule (v rámci tolerance) a jestli nemáte hloubkovou korozi nebo praskliny brzdových kotoučů.
Když netušíte, neplivejte.

Kamenovský

Jak poznají na STK hloubkovou korozi, okem?

Viki

Ano, přesně tak.

rodilyslavkovak

no jestli ovšem „bouchaly“ ať už tím bylo myšleno cokoli, tak tam asi byl nějaký jiný problém než lehce orezlé kotouče….

Antti Pesonen

No, čekal jsem tedy obsáhlejší článek na toto téma. Kdo tedy posuzuje, zda je auto řádném technickém stavu? Pouze hlídka, která ho zastaví? Proč to u občana ČR nestačí také?

Co emise? Auto jsem z Ukrajiny nekupoval, ale třeba motorovou pilu tam seženu za mnohem menší peníze a přitom je to originál Stihl, akorát nesplňující regule EU. U pily je “jedno”, ale co auta, předpokládám, že na Ukrajině je možné provozovat auto s jinou motorizací než v EU, jak se na takové vozidlo pohlíží, když přijede do ČR?

Kolemletící

Obávám se, že jste udeřil hřebík na hlavičku. Budu rád, jestli se pletu, ale podle mě to je tak, že pokud je na Ukrajině legálníí provozovat automobil odpovídající emisní třídě např. Euro 1, potom je legální takový provozovat i u nás, pokud to odpovídá papírovým parametrům výrobce. A nemusí to být ani žádná kraksna, klidně může jít o několik let starou Octávii, která navenek vypadá stejně jako v EU.

Milan

I vy můžete v ČR provozovat auto s Euro1, dokonce i bez plnění Euro (tj. starší vozidla).

kix

a u nás není legální provozovat auto s Euro 1?

Džamel

Je to legální, ale musí to odpovídat roku výroby. Kdežto na východě se 1.9 TDI nebo 1.6 MPI prodávaly snad ještě v roce 2018. Což jsou EURO 3 a u nás dávno platila EURO 5.

Jiří Kocurek

Pochybuju, že by do trojkových oktavií (2012+) pro Ukrajinu dávali Euro I motor, když měli k dispozici Euro III motory pro oktavii přímo vyvinuté. Tohle je google překlad ruské wiki, což mimo jiné znamená, že Scout i RS jsou identické s evropským modelem. Production in Russia started on November 28, 2007 in the Grabtsevo technology park (city of Kaluga) at the Volkswagen Group plant, simultaneously with the Octavia Tour model, using the large-unit assembly method [ 16 ] [ 17 ] [ 20 ] . The initial versions of the engines offered were only naturally aspirated gasoline engines with direct… Číst vice »

Jiří Kocurek

Aktuálně Ukraina vyžaduje EURO 5 pro nová vozidla vyrobená/dovezená.
https://eauto.org.ua/en/news/502-the-european-parliament-has-approved-new-emission-standards-for-vehicles

Takže tvrzení o EURO 1 u několik roků staré Oktávky považuju za pohádky. Pokud teda několik není více než dvacet.

Air Traveller

tak zrovna octa rs je ne uplne idealni priklad.

realita ale je opravdu takova, ze zejmena u zakladnich motorizaci zakladnich modelu se v zemich, kde euro normy nebyly (ci byly v platnosti mirnejsi normy) casto dobihaly starsi (a levnejsi) motory splnujici horsi normy, nez toho casu v eu.

Milan

Nižší cena značkových výrobků je v různých zemích obvykle způsobena odlišnou cenovou strategií, tj. cenou odpovídající kupní síle.
Podle mne běžní výrobci musí při prodeji auta na Ukrajině tak jako tak splňovat normy EU, protože působí mezinárodně.

Antti Pesonen

Ty pily jsou fakt trochu jiné – mají lehce jiný typ, jiné plasty, obvykle mají klasický karburátor, bez elektroniky (nebo s minimem). Vlastně pro mě hobbíka velmi výhodné. Kvalita stejná, ale “humpolácky” a méně eco-friendly řešená. A cena i s marží dovozci slušná.

rodilyslavkovak

A hlavně, co se bude dít pokud Kupkopolicie prohlásí že v řádném stavu není?
Našinci v lepší případě omezí STK na 30 dnů v horším mu techničák seberou rovnou …. a co omezí těmto, když na žádnou STK nemusí?

Jura (jiny)

Hlídka po podezření a pošle vozidlo na STK, která rozhodne.

Podle článku [1] nesmí být starší 8 let od první registrace. Nelze schválit vyjímku z emisí, hluku a podobně.

Jednodušší si bude auto koupit, nechat zaregistrované mimo EU, moc neprovokovat vzhledem a jezdit na cizích RZ.

[1] https://www.tuvsud.com/cs-cz/odvetvi/mobilita-a-automobilovy-prumysl/majitele-osobnich-vozu/individualni-dovoz-vozidel

rodilyslavkovak

na STK, která rozhodne …. o čem?