DPP má první elektrobus od Škody. Začalo jeho testování, provoz s lidmi začne v lednu
Vozidlo čeká na homologaci, na počátku příštího roku dorazí dalších třináct kusů.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začal se zkušebním provozem elektrobusu 36BB. Do garáže ve Vršovicích dorazil první ze čtrnácti objednaných vozů. Dopravce začal s jeho testováním a ověřováním technologie dobíjení.
Lidé ho mohou vidět na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. „Zatím bez cestujících a na zkušebních značkách, protože vozidlo ještě nemá dokončenou homologaci. Společně s výrobcem jej nicméně potřebujeme s předstihem otestovat na nabíjecí trolejové infrastruktuře, kterou jsme postavili na Strašnické a Želivského, resp. v samotné garáži Vršovice, a také realizovat prvotní školení na základní obsluhu a údržbu,“ uvedl vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík. Výsledky zkoušek výrobce využije pro doladění a nastavení některých detailů, například nastavení zdvihu pantografu nebo energetického managementu vozidla.
Zakázku v Praze získala Škoda Electric, jde o společný projekt se sesterskou společností Temsa z Turecka. Temsa pro elektrobus dodává karoserii; kompletní elektrickou výzbroj včetně baterií dodává Škoda Electric. Karoserie putují z Turecka do Plzně na návěsu kamionu. DPP plánuje nová vozidla nasazovat především na linky 154 (Strašnická – Koleje Jižní Město) a 213 (Želivského – Jižní Město/Nádraží Uhříněves). Celková hodnota zakázky včetně možných opcí (například na nákup nových akumulátorů) je 207 milionů korun.
Dobíjení i na konečných
Praha si od elektrobusů slibuje snížení emisí, postupně chystá i další elektrizaci autobusových linek. Autobus čeká nyní na dokončení homologace, pak ho může DPP oficiálně převzít. „Předpokládáme, že v lednu s ním budeme moct vyjet na pravidelných linkách v rámci ověřovacího provozu,“ dodal Šabík.
Elektrobus má takzvané dvoupólové dobíjení s galvanicky izolovaným nabíječem na voze. Prakticky to znamená, že v průběhu dne, když je vůz v provozu, se jeho trakční baterie pomocí pantografu opakovaně nabíjí ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. DPP má infrastrukturu pro tento typ dobíjení již připravenou na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. Nabíjení zde bude probíhat po dobu 15 až 30 minut, čímž bude doplněna část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh na lince. Výhodou tohoto řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu, a hlavně nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu. Elektrobusy vybavené tímto typem dobíjení mají v reálu delší denní dojezd a vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě.