Hotovo. Pokračování dálnice D3 od Budějovic na jih postaví Metrostav, začne v lednu
Staveniště dálnice D3 v jižních Čechách se příští rok protáhne na téměř 30 kilometrů.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybralo po více než roce od vypsání tendru (v září 2020) stavební firmu, která zbuduje pokračování dálnice D3 od Českých Budějovic na jih. Konkrétně jde o téměř devítikilometrový úsek Třebonín – Kaplice nádraží; stavby se ujme společnost Metrostav Infrastructure (MI).
Ta je ochotna zbudovat nový úsek dálnice za 1,878 miliardy korun, což je 79 procent předpokládané ceny (2,388 mld. Kč). Nejnižší nabídka je známá už od letošního dubna, vyhlášení vítěze ale oddálily spory o reference firmy Metrostav Infrastructure. Ty ve prospěch MI rozhodl teprve nedávno Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ŘSD ale ještě následně zkoumalo, zda nejde o „příliš nízkou cenu“.
„Stavba má veškerá stavební povolení, zahájení je v plánu začátkem roku 2022,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Podle původních plánů se přitom mělo začít už v prvním pololetí letošního roku. Hotovo má být v roce 2024.
Úsek navazuje na aktuálně budovaný dvacetikilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic, který je rozdělen na dvě části: Úsilné – Hodějovice (7,2 km) a Hodějovice – Třebonín (12,5 km). Staveniště D3 se tak příští rok protáhne na téměř 30 kilometrů. A protože se otevření obchvatu krajského města kvůli potížím s tunelem Pohůrka zpozdí zhruba o dva roky, budou zřejmě všechny tři úseky otevřeny v roce 2024 zároveň.
K hranicím s Rakouskem pak budou zbývat už jen dva úseky. Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru. Stavba je naplánována na léta 2022 až 2025.
Současně by se měly stavět i poslední čtyři kilometry od Nažidel k hranicím. Motoristé by se pak po jihočeské dálnici měli dostat do Rakouska v roce 2025.