Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Další odklad: Tunel odsune zprovoznění obchvatu Českých Budějovic do roku 2024

D3 u Budějovic. Autor Zdopravy.cz/Jan Šindelář
D3 u Budějovic. Autor Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Zprovoznění dálničního obchvatu Českých Budějovic v úseku Úsilné – Staré Hodějovice se odkládá o další rok. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) původně avizovaný termín v roce 2022 už dřív prodloužilo o jeden rok, nyní počítá se zahájením provozu v roce 2024. Napsala to dnešní jihočeská příloha Mladé fronty Dnes (MfD). Za odklady jsou problémy u kilometrového tunelu Pohůrka, u kterého museli stavbaři kvůli agresivní spodní vodě změnit technologii stavby.

Celý úsek dálnice D3 Úsilné – Staré Hodějovice je dlouhý 7,2 kilometru. „Bohužel musíme konstatovat, že se zahájení provozu z důvodu problematiky tunelu Pohůrka zásadně zpozdí. Lze očekávat, že zprovoznění Pohůrky, a tím celé stavby, bude až v roce 2024,“ cituje MfD mluvčího ŘSD Jana Studeckého. „Zhotovitel nyní zpracovává realizační dokumentaci, na základě které se rozhodne o dalším postupu,“ doplnil mluvčí. Úsek staví sdružení firem Hochtief, Colas a M-Silnice.

Budoucí D3 Úsilné - Hodějovice, aneb obchvat Českých Budějovic. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Budoucí D3 Úsilné – Hodějovice, aneb obchvat Českých Budějovic.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

ŘSD už dřív oznámilo, že místo původně plánované výstavby tunelu pomocí takzvaných milánských stěn, kdy se zvlášť budují stěny, strop a podlaha, stavební firmy položí do jámy těleso, do kterého by se spodní voda neměla dostat. Podle informací ČTK je pravděpodobné, že stavební náklady stoupnou proti plánu až o 100 milionů korun. Dříve plánované náklady byly 5,28 miliardy korun.

Obchvat Českých Budějovic začali silničáři stavět na jaře 2019. Jeho druhou součástí je úsek Hodějovice – Třebonín dlouhý 12,5 kilometru, kde se počítá s náklady sedm miliard korun. Tunel Pohůrka se staví v nejnižším místě celé dálnice D3, podchází i Dobrovodský potok. Problémy s tunelem vysvětloval nedávno v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz šéf ŘSD Radek Mátl. Mluvil ale o zpoždění v řádu měsíců.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.

ČTK

Odebírat
Upozornit na
guest
33 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luděk S.

Někdy kámošům z ŘSD docela závidím

franzJosej

a co? falesnou hrdost a nizky sebevedomi?

franzJosej

jo jel jsem kolem 7.7.2020 a nikde nikdo

ene bene

Prosímvás, už po několikáté se na tomto serveru (v souvislosti s touto stavbou) opakuje věta: „Tunel se staví v nejnižším místě celé dálnice D3, podchází i Dobrovodský potok.“ Je to hloupost. Platí to snad pro dosud dokončené+rozestavěné úseky, ale určitě ne pro celou (plánovanou) D3. Nebo snad už byly středočeské úseky odtroubeny? I kdyby se to odehnulo k Benešovu, dostane se D3 níž. Nebo že by hodně vysoké estakády?

Jan Šindelář

Tak my jsme to neměřili, ale toto je citace z odkazovaného rozhovoru s panem Mátlem: “ jsme v nejnižším bodě dálnice D3 vůbec.“ Vztahuje se to tedy i na úseky, které se zatím nebudují.

ene bene

Vezměte si mapu s nadmořskými výškami a pak zkuste větu „Vztahuje se to tedy i na úseky, které se zatím nebudují.“ zopakovat. Tady máte založené odbočení z D0 s výškou kolem 350 m.n.m.:
https://mapy.cz/turisticka?mereni-vzdalenosti&x=14.4980753&y=49.9631033&z=17&rm=9hLkFxXNT6gSJec5
Vltava v Českých Budějovicích má kolem 380 m.n.m., trasa D3 kolem Budějic má od 410 m.n.m. výše. I když vezmu v úvahu nějaké zahloubení…
A to nemám v ruce výkres dálnice, jen normální mapu.

ene bene

Upřesnění: chtěl jsem napsat „terén v trase D3 kolem Budějic má od 410 m.n.m.“.

ene bene

Kdyby to nestačilo, dohledal jsem: údolí Sázavy cca 211 m.n.m. + výška mostu až 113 m dá dohromady 324 m.n.m.

Georg

tak v ramci soucasne dalnice to nejnizsi bod je, coz tim pan matl chtel rict – vsechna voda tece do tohoto bodu…

Martin Nováček

O tom, že to tam je geologický průser se vědělo dávno předtím, než se stavět začalo.

BND 30

Tak když Budějičtí mermomocí a tvrdošíjně chtěli tunel po dně údolí místo například estakádu, tak ať si ten tranzit ještě pár let navíc užijí. Škoda těch nákladů na víc a pak na provoz tunelu…

Paja

Tak ten tunel chtěli lidi z Pohůrky a Srubce, ty žádnej tranzit netrápí.

Vlastimil Kocurek

Nejde o Budějovice, 90% obchvatu jde okolo území jiných sídel – třeba Dobrá Voda, už začátek je Úsilném. To nejsou místní části, ale samostatná sídla. Je to dálnice, která jde přes urbanizované území, a nepleťe do toho estakádu, v tom místě nemusela být žádná estakáda. To jsou dvě protichůdné věci, mají opačnou funkci. Tunel nicméně měl zajistit, aby se tato urbanizovaná zóna nerozštěpila na další severojižní pruh. To už tady děla Vltava a žel. koridor.
Občanům Budějovic je v podstatě všechno jedno, pokud to nevede okolo jejich domu.

Luděk S.

T1000! I’ll back!

Jakub W

Celá D3 z Prahy k hranicím by podle premiéra Andreje Babiše (ANO) měla být hotová do roku 2028.
CELÁ D3…tak to si zarámuju ale nevěřím ani náhodou.

Rochličák

To je asi jako s dokončením opravy D1. Snad furt platí ten termín podzim 2021, jen ten odhad už dlouho neaktualizovali (očividně).

Jirka

Kromě mostu Šmejkalka tomu tak i pravděpodobně bude.

Rochličák

Mám za to, že se do řady úseků (byť už ne tak příšerných, jako existovaly pár let nazpět) se starou technologií vozovky ještě ani nekoplo. Ale rád se nechám příjemně překvapit.

Pavel Vostry

Koplo už se do všech (mimo zmiňované Šmejkalky, což je cca 500 metrů), tj. aktuálně na D1 jsou všechny úseky buď hotové nebo aktuálně v rekonstrukci. Zkuste si ji někdy projet, samozřejmě za rok to bude ještě lepší 😉

Rochličák

Jel jsem (na zadním sedadle) nedávno. Pokud se za „aktuálně v rekonstrukci“ považuje bourání mostů/výměna kanalizace/rekonstrukce dvou pruhů, tak to nerozporuji, to jsem skutečně viděl, ale jsem zvědavý na celek (krom Šmejkalky tedy). Je mi jasné, že velkým zádrhelem bylo soutěžit firmy na hodně úseků s ohledem na různá odvolání a aktuální stavební kapacity.

PetrN

Všechny úseky jsou buď již uplně hotové, 7 úseků je v realizaci s tím že 3 z nich budou kompletně letos na podzim, u 3 z nich je, nebo na podzim bude hotová jedna polovina a druhý jízdní pás se bude dělat příští rok a pak je tu úsek 168-178 kde se předpokládá realizace obou pásů během příštího roku, u toho jsem možná trochu skeptik, ale třeba to vyjde 🙂

BND 30

Pokud má D3 začínat u Mezna…tak je to ovšem v pořádku. Makáme !

Kalanis

Markantně poumůže hlavně Hodějovice – Třebonín. Tam totiž chybí kapacitní most přes Malši. Takže jestli se to otevře jen v tomhle kousku, bude doprava moct jet po zanádražní a celé centrum si hrozně oddechne.

Martin

Nemyslím si, k tomu úseku se transit musí dostat. Zanadražní a Novohradská nepojmou transit od Prahy a Plzně. Už teď ráno stačí projet Zanádražní (je rozkouskovaná semafory – když měla fungovat pro transit, min. dvě křížení by měla být mimoúrovňová).

Dokud nebude postaven tunel, nebo jiné řešení, z Úsilného do Hodějovic nic nepojede. Myslím si.

noerf

Otevření samotného úseku Hodějovice – Třebonín pomůže dostat část aut že současné silnice I/3 od Plané do ČB. S tím, že ale zatíží Novohradskou Nadražní/Mánesova a Dobrovodská/Zanádražní.
Reálně by to mohlo pomoci lidem, kteří jedou směrem Suché Vrbné, Srubec, Dobrá Voda.

Kalanis

Směr na Písek pojede až do kompletního otevření stále po nábřeží kolem výstaviště. A nejspíš i po té – stále není Severní spojka a i když bude, tak moc nepomůže.

Vlastimil Kocurek

Nad severní spojkou, je naprojektována ještě severní tečna, ale ta se zřejmě posouvá do doby, kdy už tad nebudeme.

Jirka

Přes Malši je most u Roudného.

Dopravní Expertka

To je zajímavé, kterak myšlenka „oddechnutí si centra od automobilů“ díky dálnici D3 zapouští kořeny. Na stránkách města jsou ke stažení grafy, z nichž je úplně jasné, jak marginální problém pro Č. Budějovice znamená tranzit. A jak hrozivé procento z koláče tvoří denní dojezdy typu venkov – město a zpět. Z denních pohybů dálnice neukrojí nic zásadního! Popularitu to stavbě zajistilo, to byl a je zřejmý cíl masáže cílené vůči nezasvěceným. Cílová skupina pak přehlédne jiné problémy, třeba zoufalou situaci veřejné dopravy, která na problém města České Budějovice může mít mnohem větší dopad, než by se zdálo, alespoň dle zkušeností… Číst vice »

Kalanis

Tady jde hlavně o tranzit. Ten je především nákladní. Pak jsou tu dovolenkáři mezi Rakouskem či Lipnem a zbytkem republiky. Dojížděči, ač využívají stejnou infrastrukturu, jsou jiná kategorie. Budějice ještě relativně můžou kategorie dojížděči a dovolenkáři rozlišit, Praha je na tom daleko hůř. To, že vedení JčK totálně zmasakrovalo místní veřejnou dopravu, zahlcování z kategorie dojížděč také nepomohlo.

Paja

Tak asi nám nechcete tvrdit že ty kolony stojících kamionů a karavanů v pátek směrem na Krumlov/Lipno jsou dojížděči co jedou domů z Bosche.
Jistě, Budějce jsou zasekaný místní dopravou, ale ten tranzit to zhoršuje a až nebude, na Strakonický, Dlouhý louce nebo v Litvínovicích, bude to město podstatně lépe průjezdný i s těma příměstkýma dojížděčema.

Dopravní Expertka

Kolony? Několik hodin ročně je kolona nad 20 min (zdroj ŘSD). Pravda, křižovatka Dl. Louka je úzké místo, to je jasné. Ale skálopevné tvrzení institucí, že D3 uleví městu je poněkud předčasné. A na prázdnou Strakonickou, Dl. Louku, nebo Litvínovice si vzpomenu, stejně jako vidím dnes zcela prázdnou Rokycanskou, U Prazdroje, nebo Tyršovu. Tam se také mo(u)dří politici – kšeftaři s Proskovými pytli, resp. pozemky pod nimi zaklínali unisono sborem Plzní bez kvant aut. Každý slib má své věřící, jak jsem psala a těm já doporučuji zajet se podívat do Plzně – jednak na přínos dálnice (aby se na vlastní… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Opak je pravdou, tranzit je obrovský, kamión a za kamiónem. Vídávám to pravidelně na Strakonické.
Město má okolo sebe 30 tisícovou aglomeraci, jsou to administrativně samostatné vesnice a satelity, některé z nich mají ČB MHD. Či-li, i když je to doslova přilepené na Budějovice, je to věc jejich samosprávy a kraje. Budějovice v tom nemají žádnou pravomoc. Obraťte se na paní hejtmanku.
Dálnici staví stát, na základě vytýčených tras EU.