Stavba tunelu pod Krušnými horami bude složitější. Průzkum odhalil geologické poruchy
Výstavbu 25 kilometrů dlouhého tunelu to neznemožňuje, stavbaři ale musejí počítat se složitějšími podmínkami.
Stavba tunelu pro vysokorychlostní trať pod Krušnými horami bude oproti očekávání složitější a zřejmě i dražší. První fáze podzemního průzkumu odhalila v údolí řeky Gottleuby oblast s geologickými poruchami. Na tiskové konferenci to ve čtvrtek oznámil Kay Müller z DB Netz, který je vedoucím projektantem trati. Řekl také, že na dalších místech v oblasti budoucího tunelu průzkumné vrty naopak potvrdily vysokou kvalitu horniny.
„Výstavbu tunelu to neznemožňuje. Je to informace pro nás, abychom počítali se složitějšími podmínkami,“ řekl Müller o problematické části údolí Gottleuby. Průzkumné vrty zde odhalily zlomy a nerovnosti ve struktuře horniny.
První část podzemního průzkumu, která začala loni v červnu, skončila letos v září. Geologové provedli přes 130 vrtů v okolí obcí Heidenau, Grosssedlitz, Bahretal a Bad Gottleuba-Berggiesshübel a také u Drážďan na pozemcích železnice. Devět vrtů dosáhlo hloubky až 400 metrů, většina sond ale mířila osm metrů pod povrch.
Odborníci budou nyní pokračovat do prosince nadcházejícího roku v dalších vrtech, které budou až 500 metrů hluboké. Soustředit se budou na oblast obcí Nenntmannsdorf, Biensdorf, Gersdorf a také na jihovýchod od Breitenau.
Loni v Sasku skončilo řízení o prostorovém uspořádání tratě mezi Heidenau a českou hranicí, které za vhodné označilo tři varianty vedené plně v tunelu a jednu částečně tunelovou variantu s povrchovými úseky. Výběr optimální tunelové trasy, která podzemím povede minimálně 25 kilometrů, se pak předpokládá do roku 2024, kdy skončí předprojektová příprava.
Müller dnes také řekl, že vzhledem k vytíženosti stávající železnice v údolí Labe je potřeba zajistit i dostatečnou kapacitu napojení na drážďanské hlavní nádraží. Německé ministerstvo dopravy proto se Spolkovým drážním úřadem (EBA) rozhodlo o rozšíření projektu v konečném úseku do Drážďan.
Nové železniční spojení Drážďany – Praha napojí Českou republiku na západoevropskou vysokorychlostní železnici a výrazně zkrátí cestování. Rychlostní trať umožní jízdu vlaků rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Jízdní doba z Prahy do Ústí nad Labem by se měla zkrátit zhruba o polovinu na 30 minut. Cesta z české metropole do Drážďan by měla trvat hodinu a do Berlína 2,5 hodiny.
Na české straně byl tento týden vypsán tendr na projekt úseku VRT Podřipsko (Praha – Lovosice). První soupravy by na trať měly vyjet kolem roku 2030.