Boj o koleje v Praze. Nákladní dopravci chtějí zamezit plánům na nové osobní vlaky
Plány na nové osobní linky považují nákladní dopravci za kanibalizaci.
Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz chce podniknout všechny kroky k tomu, aby zabránilo plánům vedení hlavního města na zavedení nových osobních linek na jediném nákladním železničním průtahu v Praze. Podle nákladních dopravců mají osobní vlaky jezdit po tratích, které dnes využívají nákladní vlaky. Hrozí, že se kvůli upřednostnění osobní dopravy už na koleje vůbec nevejdou.
Jde konkrétně o stávající linku S49 z Roztok do Hostivaře a novou linku S61 z Vršovic do Běchovic. Praha tento týden oznámila, že soutěž na dopravce pro tyto linky vyhrál RegioJet. „Jsme těmito plány naprosto zděšeni. Už nyní máme obrovský problém získat kapacitu a pokud se zavede ještě další linka, na koleje se pak nemusíme v Praze dostat vůbec,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Předsednictvo sdružení ŽESNAD.CZ se na včerejším jednání usneslo podniknout všechny kroky, které by tomu zamezily. „Praha o našich protestech ví, ale nijak s námi nejedná. Je to úplná kanibalizace železniční nákladní dopravy,“ dodal Sládek.
Hlavní problém: Malešice
Hlavní problém se týká především oblasti Malešic. Z Libně do Malešic je trať jednokolejná, o takzvaném přesmyku v Libni a zdvoukolejnění se roky jen mluví. Osobní vlaky linky S49 zde už nyní jezdí. „Získat mezi nimi kapacitu je už nyní velký problém,“ dodal Sládek. Pro dopravce jde přitom o jednu z hlavních nákladních spojek v Praze. Musejí ji využívat i proto, že až na výjimky nesmí například jezdit přes hlavní nádraží. Do Malešic se má též přesunout odstavování vlaků RegioJetu, hlavní problém vznikne pak na severním zhlaví malešického nádraží, kterým pojedou linky z Vršovic do Běchovic. „Navíc půjde o zastávkové vlaky, což kapacitu tratě dál jen sníží,“ dodal Sládek.
Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr při včerejším natáčení podcastu Cesty Zdopravy (díl zveřejníme v pátek) uvedl, že se s nákladními dopravci schází. „Jsem vlastně trošku nešťastný, jak je to z jejich strany vedeno. Vždy jim říkám: pojďme se spojit a pojďme tlačit na Správu železnic, ať posouvá projekty jako je Libeňský přesmyk a pojďme toho společnými kroky dosáhnout. Není to boj mezi osobní železniční dopravou a nákladní železniční dopravou. Je obrovská škoda, že nákladní dopravci takto vystupují proti nám, když společný nátlak na Správu železnic by byl mnohem přínosnější,“ uvedl Scheinherr.
Podle nákladních dopravců jsou plány Prahy v rozporu se všemi slovy o přesunu nákladní dopravy ze silnice na železnici, ke kterým se stát zavázal. Tuto pozici zastává jak současný ministr dopravy v demisi Havlíček, tak se k ní hlásí i budoucí ministr Martin Kupka. „Reálně hrozí zmaření značných investic nákladních dopravců do nových bezhlučných vozů, lokomotiv vybavených ETCS a do modernizace a rozvoje intermodálních terminálů. Především pak další ztráta konkurenceschopnosti železnice a přesun zboží na silnici,“ dodal Sládek.
Řešení? Nové koleje
Podle něj není v tuto chvíli v Praze infrastruktura na další rozvoj osobní železniční dopravy. „Musí vznikat jedině nová, na tu stávající se již nevejde,“ varuje Sládek. Pokud plány Prahy projdou, aniž by byla postavená nová infrastruktura pro osobní dopravu, bude to znamenat jen více kamionů v Praze a Středočeském kraji a méně zboží na železnici.
Novela zákona o drahách, která letos prošla parlamentem a již ji podepsal prezident, počítá s možností vyhlášení takzvané specializované infrastruktury. Ta by umožnila vyhlásit například některé tratě jen pro určitý typ dopravy, a to buď osobní nebo nákladní. ŽESNAD.cz bude tlačit na stát, aby právě na těchto tratích takovou možnost využil.