Brněnské letiště hlásí proti loňsku třikrát více cestujících, ztrátu snižuje nákladní doprava
Objem odbaveného nákladu letos dosáhl nového rekordu.
Za letní sezónu odbavilo Letiště Brno 176 tisíc cestujících. V porovnání s rokem 2020 jde sice o trojnásobný nárůst, stále jsou ale počty na necelé polovině roku 2019. Většímu ekonomickému propadu zabraňuje naopak rozvoj letecké nákladní dopravy.
Letiště letos očekává ztrátu ve výši 5–10 milionů korun. Loňské výsledky firma dosud nezveřejnila, na počátku roku uvedla, že čeká ztrátu 65–70 milionů korun. Zatímco počet přepravených cestujících je na 44 % roku 2019, objem odbaveného nákladu stoupl trojnásobně a dosáhl nového rekordu. Letos letiště očekává 12 500 tun nákladu.
„Nestabilní a nepříliš předvídatelná situace na leteckém trhu přetrvává, ale i společně s městem a krajem se snažíme dělat maximum, abychom do Brna opět přivedli nějaké nové pravidelné linky. Bohužel to nyní není úplně v našich rukou a sami letečtí dopravci jsou v rozhodování opatrní více než kdy jindy. Létá se víc, ale situace na trhu je kvůli vývoji a omezením ve světě stále kritická,“ řekl Milan Kratina, předseda představenstva Letiště Brno.
Denní provoz 757
Brněnské letiště přilákalo novou linku DHL Express z Lipska, na které se denně objevuje Boeing 757. „Díky tomu jsme zrychlili zpracování zásilek v tomto regionu. Vloni jsme tak odbavili v této oblasti historicky nejvyšší objem zásilek. Kvůli uzavírce ranveje na bratislavském letišti zde letos v dubnu přistával i letoun Airbus A300, což byla pro naši DHL mezinárodní logistickou síť obrovská pomoc,” říká Luděk Drnec, generální ředitel DHL Express (Czech Republic). „Nadále platí, že doprava pro běžné cestující je pro nás prioritou, ale v dobách krize je to právě nákladní, která ji vhodně doplňuje,” dodal Kratina.
Podle vedoucího úseku přepravního provozu Radka Langa je na letišti patrný i další trend: více letů malých soukromých letadel. „Přestože je to v celkovém objemu zanedbatelný počet, můžeme tento trend pozorovat i u nás na letišti. Důvodem je především to, že tradiční business linky do nejrůznějších evropských měst se obnovovaly pomaleji a firmy přistoupily k pohodlnější formě pronájmu menších letadel,” dodal Lang.