Přehledně: České dráhy přijdou od prosince o část výkonů. Nahradí je desira i autobusy
Na dvou tratích se výměnou dopravce dočkají cestující nízkopodlažních souprav.
Změna jízdního řádu přinese 12. prosince další ztrátu části výkonů Českých drah, které převezmou jiní dopravci. Ve dvou krajích se naopak vrací na linky, o které je v minulosti připravila konkurence.
Jde o výsledky poptávkových řízení ministerstva dopravy a krajů. Ve většině případů přinesou cestujícím větší komfort než dosud. Samostatnou kapitolou je ztráta výkonů ve Středočeském kraji, kde jde o rušení či omezení provozu na některých málo vytížených tratích a jejich nahrazení autobusy. V meziročním porovnání půjde z celkového objemu výkonů o ztrátu v řádu nižších jednotek procent.
R23 Kolín – Ústí nad Labem
Provoz rychlíků přebírá RegioJet. Nový dopravce zatím nepředstavil detailní nabídku, s čím bude na trase jezdit. České dráhy neuspěly v poptávkovém řízení u ministerstva dopravy, RegioJet byl levnější. Smlouva potrvá do konce jízdního řádu 2028/29. RegioJet nabídl provozování předmětné linky za 556 milionů korun, České dráhy za 653 milionů korun za celou dobu smlouvy. České dráhy označily cenu RegioJetu jako mimo realitu. Již od prosince 2021 budou mít všechny vozy klimatizovaný interiér, uzavřený systém WC, wifi a budou splňovat kvalitativní požadavky standardně požadované pro provoz na rychlíkových linkách. Od prosince 2024 budou ve vlacích nově nasazeny vozy s nízkopodlažními vstupy a na ně navazujícím víceúčelovým oddílem vhodným pro přepravu osob s omezením pohybu a orientace. České dráhy na linku nasazují aktuálně vozy B, AB a Bdtee.
L4 Mladá Boleslav – Rumburk
Provoz na lince třemi kraji přebírá Die Länderbahn CZ. Dopravce vybíral Liberecký kraj, příští rok k těmto výkonům přibude ještě spojení linky L2 Děčín – Liberec. České dráhy dosud na linku L4 nasazují hlavně motorové vozy 843, nahradí je motorové jednotky Siemens Desiro. Cena za kilometr je 169,77 Kč. Podle náměstka hejtmana Libereckého kraje pro dopravu Jan Svitáka je to nižší částka, než jaký byl požadavek Českých drah při vyjednávání o nové smlouvě. Jednotky Siemens Desiro budou vybaveny nástupními ližinami pro vozíčkáře, čeká je postupná modernizace.
L3 Liberec – Jaroměř
Už dříve uzavřená smlouva s Arrivou vlaky přinese od prosince i změnu v úseku Stará Paka – Jaroměř a Stará Paka – Lomnice nad Popelkou. Osobní vlaky mezi Starou Pakou a Jaroměří bude nově zajišťovat Arriva, která naopak končí na trase do Lomnice nad Popelkou. Tam se místo jednotek Siemens Desiro vrací motorové vozy 810 Českých drah (dva páry vlaků v pracovních dnech poveze motorový vůz řady 843). Desira budou jezdit mezi Starou Pakou a Jaroměří. Arriva se k zakázce dostala už dříve, když kraj vybíral dopravce pro linku L3. Po dohodě s Královéhradeckým krajem dochází k jejímu prodloužení do Jaroměře. Mezi Libercem a Jaroměří bude jediným dopravcem Arriva, České dráhy z trati zcela odejdou.
Trutnov – Svoboda nad Úpou
Po téměř čtvrtstoletí se České dráhy kompletně vrací s provozem na desetikilometrovou trať v Krkonoších. Na trati skončily v roce 1997, kdy provoz převzal Viamont, později přejmenovaný na GW Train Regio. Jde o výsledek výběru dopravce pro Královéhradecký kraj, kdy se kraj nakonec dohodl s Českými drahami. Část vlaků bude zejména o víkendech vedena jako spěšné až z Pardubic. GW Train Regio zůstává v kraji na trati z Trutnova do Lubawky.
Středočeské lokálky
Vlaky Českých drah zmizí z celkem šesti tratí, kde provoz končí v prosinci nebo již skončil v říjnu. Nahradí je autobusy, nebo budou zrušeny bez náhrady. Jde o tyto tratě: Rakovník – Kralovice u Rakovníka, Vlašim – Trhový Štěpánov, Březnice – Rožmitál pod Třemšínem a Vraňany – Lužec nad Vltavou. Již na konci října vyjely poslední vlaky na trať Straškov – Zlonice a Dolní Bousov – Bakov nad Jizerou.
Vzhledem k častým dotazům si dovolujeme informovat, že i letos redakce Zdopravy.cz vydává knižní jízdní řád. Aktuálně je v tisku, o distribuci budeme včas informovat.