LOT 3a leaderboard

České dráhy přijdou od prosince o rychlíky Kolín – Ústí nad Labem. RegioJet bude levnější

Lokomotiva Bombardier TRAXX MS3 v barvách RegioJetu. Foto: BombardierLokomotiva Bombardier TRAXX MS3 v barvách RegioJetu. Foto: Bombardier

Osmiletá smlouva ušetří státu v porovnání s nynějším stavem 28 milionů korun ročně.

Ministerstvo dopravy plánuje zadat smlouvu na provoz rychlíků R23 společnosti RegioJet. Největší český soukromý železniční dopravce nabídl státu výhodnější podmínky pro další provoz. Dosud na této trase jezdí České dráhy.

Vyplývá to z oznámení na úřední desce ministerstva. Smlouva má začít platit na konci prosince letošního roku, potrvá do konce jízdního řádu 2028/29. Ministerstvo dopravy původně počítalo se zadáním zakázky Českým drahám.  Zájem ale projevil  Leo Express, a tak ministerstvo dopravy oslovilo ostatní dopravce. Nabídka RegioJetu byla nakonec nejvýhodnější, Leo Express se vůbec nepřihlásil.

Podle ministerstva dopravy probíhalo otevírání obálek s nabídkami na konci února. „Následně si Ministerstvo dopravy ve třech kolech doplňujících otázek nechalo vysvětlit podané nabídky,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. RegioJet nabídl provozování předmětné linky za 556 milionů korun, České dráhy za 653 milionů korun. Stát tak ročně ušetří kolem 12 milionů korun.

Podle ministerstva dopravy dojde na lince ke zjevnému zlepšení kvality služeb. „Již od prosince 2021 budou mít všechny vozy klimatizovaný interiér, uzavřený systém WC, wifi a budou splňovat kvalitativní požadavky standardně požadované pro provoz na rychlíkových linkách. Od prosince 2024 budou ve vlacích nově nasazeny vozy s nízkopodlažními vstupy a na ně navazujícím víceúčelovým oddílem vhodným pro přepravu osob s omezením pohybu a orientace,“ dodal Jemelka.

Roční úspora 28 milionů korun

Stát ušetří ještě více než dvanáct milionů korun ročně i díky tomu, že pro linku začal řešit možnost jiného dopravce. V letošním roce provozují České dráhy linku za 100 milionů korun. Při konkurenčním tlaku ale spadla cena Českých drah na 82 milionů korun za rok, u RegioJetu na 70 milionů korun. Ročně má jít o provoz v rozsahu 790 tisíc kilometrů.

Zatímco ministerstvo uvedlo, že od roku 2024 budou do souprav nasazovány patrové vozy, RegioJet zatím nechce konkrétní vozbu specifikovat. „RegioJet na spoje nasadí moderní velkoprostorové klimatizované vozy pro rychlost 200 km/hod, které budou vybaveny komfortními sedačkami, s nimiž se cestující mohou setkat například v první a druhé třídě německých rychlovlaků ICE. K dispozici budou mít připojení k internetu zdarma, stejně jako zásuvku s 230V pro připojení drobné elektroniky, zábavní portál a další palubní služby RegioJet. V soupravě budou také místa a toaleta pro cestující na vozíčku. Více detailů zveřejní RegioJet během příprav na zahájení provozu na lince R23,“ řekl mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Pro RegioJet půjde o druhou rychlíkovou linku, kterou bude jezdit v objednávce ministerstva dopravy. Přes rok provozuje rychlíky R8 mezi Brnem a Bohumínem.

Tagy České dráhy Kolín - Ústí nad Labem západ linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy R23 RegioJet seznam Top
518 komentářů