Přehledně: Mýto začne platit na dalších 380 kilometrech silnic I. tříd
Poprvé bude v Česku zpoplatněno více kilometrů silnic I. třídy než dálnic.
Stát výrazně rozšíří délku zpoplatněných silnic mýtem pro nákladní auta. Od 1. července se se kromě na nově vybudovaných dálničních úsecích začne platit i na dalších 380 kilometrech silnic I. tříd.
Vyplývá to z návrhu na novelizaci vyhlášky 470/2012 Sb. o užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, kterou poslalo ministerstvo dopravy do meziresortního připomínkového řízení. Jako první na změnu upozornil Deník.cz.
Poprvé v historii tak bude od ledna v Česku zpoplatněno více silnic I. třídy (celkem 1 470 km) než dálnic (1 379 km i se započítáním úseků, které se začnou otevírat až příští rok). Jednodušší rozšíření mýta na silnice I. třídy umožnilo zavedení satelitního systému. „Neprokázalo se, že by v rámci silnic I. třídy zpoplatněných od 1. 1. 2021 docházelo ke snížení dopravních výkonů na těchto silnicích I. třídy a docházelo by tak k objíždění zpoplatněných komunikací,“ vysvětluje ministerstvo dopravy.
Nákladní auta budou muset platit nově například na oblíbené alternativě ke spojení mezi Mladou Boleslaví a západem Čech, která se vyhýbá Praze. Silnice I/16 přes Mělník a Slaný bude zpoplatněna od D10 v Bezděčíně až po Řevničov, kde se napojí na D6. Zpoplatněna bude také silnice I/38 z Jihlavy až na státní hranici s Rakouskem. Ministerstvo si od zpoplatnění dalších úseků slibuje dalších zhruba 400 milionů korun navíc do státní kasy.
Nově zpoplatněné úseky:
I/16 Bezděčín – Řevničov 88,4 km
I/22 Klatovy – Vodňany 75,2 km
I/27 Plzeň-Litice – Klatovy 38,8 km
I/34 Havlíčkův Brod – Koclířov 81,5 km
I/38 Jihlava-západ – Hatě 86,9 km
I/58 Příbor – Skotnice 3,3 km
I/68 Třanovice – Nebory 5,4 km
I/38 Obchvat Církvice 4,1 km