Přehledně: Mýto začne platit na dalších 380 kilometrech silnic I. tříd

Silnice I/16 Slaný - Velvary. Foto: ŘSDSilnice I/16 Slaný - Velvary. Foto: ŘSD

Poprvé bude v Česku zpoplatněno více kilometrů silnic I. třídy než dálnic.

Zpět na článek
71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jarda

Bohuzel jak jsem se obaval… kde je zpoplatneni I/2 z Rican na KH?? Soubezna, naprosto rovna, jen pres nekolik obci vedouci, I/12 na Kolin zpoplatnena je. Ale I/2, vedouci od Rican pres zcela huste zastavenou oblast s dost katastrofalni dopravni situaci, vedouci pres jednu obec za druhou, tak zpoplatnena stale neni. Rozum nebere. Dle vyjadreni MD mel byt provoz vyhodnocen a podle toho mytne upraveno. Nestalo se tak. Neni problem potkat kolonu kamionu o 7-10 soupravach za sebou, v huste zastavenem uzemi, pres x kulataku… smutne. A volna rovna I/12 vedouci po polich se chechta

medvěd

Vyhnáním placením jste kamiony vyhnali na krajské silnice a dolámali je. Opravdu jste ušetřili a dosáhli svého ? Chápu, že auto je dnes nevyhnutelnost , ale vše zadarmo – kolik stojí oprava silnic ? Za chvíli budou naše silnice rozlámané a budou se muset všechny opravit ! A to bude darda. Sice do toho vlítne „zelená magořina s energetickým experimentem“ a na auto budou mít jen boháči . Vytápět garáž pro elektroauto na +20 nebude mít každý.

Roll

Za chvíli? Podle mě by se většina silnic měla opravit už před pěti lety a nyní jsou nebezpečné provozu

Vašek

Zpoplatnil bych všechny silnice všech tříd. Dopravci na železnici platí dopravní cestu také všude.

Jirka

Ano, zpoplatnit silnice všech tříd, ale do všechny. Máme satelitní výběr mýta, potom určitě není problém dát odpovídají palubní jednotky i do osobáků a platit každé otočení kola.

Ivo Havlíček

Zpoplatňování dalších úseků silnic I. a hlavně II. tříd, které se využívají k objíždění úseků s mýtem, je nezbytné.
Často vidím na úsecích cest II. třídy polské kamiony, které tam donedávna téměř nejezdily.
Dobře je tento trend patrný na pomezí Valašska a Hané a Slovácka, kdy po místních dvojkách běžně jezdí zmiňované polské kamiony. Obdobné je to na jedničkách ve Slezsku – Krnov – Bruntál – Šternberk nebo Opava – Nový Jičín.

Otto

Nevím, jestli na to první upozornil denik.cz (podle linku včera večer), nicméně tahle zpráva vyšla před cca 14 dny na seznam zprávách a idnes…

john334

Tak konečně někdo uznal, že po zavedení mýta na I/20 kamiony jezdí po I/22 přes Klatovy, kudy je to dál, ale za to horší cesta. „Kupodivu“ se tudy ale jezdí, když to vyjde levněji…

fiko

Nějak nerozumím tomu, proč se s otevřením dálnice D11 z HK do Jaroměře zruší vybírání mýta na silnici I/11 z HK do Jaroměře (viz vyhláška v článku a úprava v příloze č. 2), takhle tam bude spoustu kamioňáků šetřit a stejně vytěžovat tento denně problematický úsek.

j.k.l.

Lépe opisovat. Ve vyhlášce píšou I/33. I/11 do Jaroměře nikdy nevedla, nevede a nepovede. Ale taky tomu zrušení nerozumím.

Kebab

Já jsem za to naopak nesmírně rád. Většina pojede po dálnici, šetřílci po staré, ale skoro nikdo nebude mít důvod courat po okolních dvojkách, kde je situace už neúnosná. Přitom ty silnice jsou úplně stejné jako před třiceti lety a na žádné zlepšení se nikdy nikdo nezmůže.

j.k.l.

Už teď jsou dvojky mezi HK a Jaroměří (325, 285, 299, 308) plný kamionů. Navíc to zpoplatnění z Jar bude pokračovat takže z HK I/33 pak přes město na I/37 do TU nebo II/285 do NA nebo rovnou z HK po 308 přes Černilov. Potkal jsem PL i v Hustířanech na 285. Neměl by být problém přes satelit zpoplatnit tranzit po dvojkách.

fiko

No je to nesmysl, takhle po dálnici nemusí žádný kamion jet a dál se bude ničit I/33, dál se budou trápit lidé v obcích emisemi a hlukem, kterými projíždí a dál bude vznikat spoustu dopravních nehod. Myslím si že je to chybné rozhodnutí. Snad bude větší množství kamioňaku, kterým se vyplatí rychlost před ušetřením na 20 km.

fiko

Ano, omlouvám se, špatně jsem to napsal, je to I/33

Zbyněk

Pokud je v titulku přehledně, očekával bych v článku přehledný výstup a tím v tomto případě může být jen mapa. Překopírovaný výpis nově zpoplatněných úseků přehledný není. Nemluvě o tom, že málokdo ví, kde je (ten správný) Bezděčín.

Martin

Z Mladé Boleslavi na Mělník. Není problém si to najít. Uvidíme jestli to pomůže od kamionů.

Zbyněk

Není problém si najít jakoukoli informaci přímo u zdroje. Ale na to pak netřeba žádný fanweb.

Lada

Obchvat Církvice teprve začali stavět , a už se bude vybírat mýtné.

hedonism.bot

A nebylo by ono nejférovější zpoplatnit všechny komunikace a naopak začít účtovat opačně – tj. nejvíc na malých okreskách a nejméně na kapacitních tazích tak aby se i dopravci snažili využívat spíš ty silnice, které jsou pro nákladní dopravu vhodnější a třeba i z toho investovat do sítě překladišť a vlaků RoLa. Samozřejmě ideálně by se z toho neměla stát pro erár jen další kasička kam si sáhne když chce, ale to už je asi naprosto z říše fantazie…

Kubrt

Takovéhle zpoplatnění by řešilo ty „objížděče“ (kolik % provozu na jednotlivých I/II/III tvoří?), ale naopak by poškodilo ty, kteří se do svých cílů jinak, než po silnicích nižších tříd, nedostanou. Ergo signál – stavte své provozovny u dálnic – což taky není žádoucí (při naší dálniční „síti“), je dobré, když se osíldení i komerční aktivity rozprostírají i do odlehlejších oblastí.
RoLa – fakt už nééé.

Jiří Kocurek

A ktomu také zdražení potravin. Neboť většina se pěstuje v místech, kam dálnice nevede. Pekárna sice může být u dálnice nebo u nádraží, ale dostaňte ten chleba do prodejny na vesnici. 1/2 obyvatel ČR žije v sídlech menších než 30.000 obyvatel. A většinou jsou to ti chudší…

VS

Vážení pánové Kubrte a Kocurku, domnívám se (a budu rád, nabídnete-li mi protiargumenty), že zavedení mýta pro všechny všude výměnou za spotřební daň na pohonné hmoty by mohla být lepší alternativou. Níže uvádím pro a proti, která mě napadají: Pro: + zbavíte se nemožnosti regulovat tranzitní dopravu zvýšením spotřební daně (už nebude vadit, že překročíte-li výši v okolních zemích, prostě u vás řidiči tankovat nebudou) + pokryjete lépe skutečné náklady na opotřebení komunikací (je-li mýto ovlivněno zátěží, což se domnívám, že je), i když samozřejmě se zátěží stoupá spotřeba, takže tento bod by vyžadoval další zkoumání. + při určení provozu… Číst vice »

Otto

Mě tohleto přijde jako takové zkazky, kterými každý straší, že se všechno brutálně zdraží, kdyby se zpoplatnily silnice všech tříd. Nevím, jestli k Vám na ves vozí rohlíky 40 tunový kamion, ale k nám ne. Navíc mýto na celé síti je třeba ve Švýcarsku, a že by to znamenalo nějaké extra zdražení, to si nemyslím. Navíc, doprava je (i přes zdražení poslední dobou) relativně levná a mýto z toho je celkem zanedbatelná část. Současně se hodí připomenout, že náklady na mýto jsou v ČR nejlevnější ze všech okolních států, a to vč. např. Polska!

mic

Mě přijde zajímavá myšlenka na zpoplatněný průjezd obcí (příjem pro obec). Jeho výši si může každá obec stanovit podle potřeby … Tranzit by tak byl naopak motivován jezdit po komunikacích k tomu určených.

Michal

Ač se mne toto zdražení přímo nedotkne, i tak to považuji od vlády za prasárnu. Místo budování obchvatů a dálnic, se jen zpoplatňují nevyhovující cesty.

JohnInkognito

Myslím si, že by spíš bylo lepší zdražit dálniční známku, 1 500Kč je opravdu málo. To kolik se na autech vybere ani nepokryje náklady na zimní údržbu. A proč by měl stát v takové míře dotovat dálnice, ať si to hezky lidi zaplatí. Dráhy v takové míře taky stát nedotuje

Pavel Bláha

Na příjem z daní phm zjevně zapomínáte. Takže nikoli, že stát „dotuje“ silnice, ale pro stát je silniční doprava doslova dojnou krávou (představuje čistý výnos) „Řidiči státu odvedou 109 miliard ročně. Do silnic se nevrátí ani polovina.“ zdroj. https://autobible.euro.cz/ridici-statu-odvedou-109-miliard-rocne-do-silnic-se-nevrati-ani-polovina/

korči

To je věčné téma. Výnosy ze spotřební daně z phm by měly směřovat do sanací životního prostředí, dopravní policie, zdravotnictví, invalidních důchodů a dalších externalit silniční dopravy. Je otázka, jestli by pak tyto výnosy stačily.

Kubrt

Tak či tak, nic to nemění na tom, že silniční doprava je základním pilířem ekonomiky, není plně nahraditelná jinými způsoby dopravy a nemá smysl na ní nahlížet jako na něco zlého, co by se mělo zlikvidovat. Samozřejmě má smysl vytvářet a nabízet environmentálně šetrnější a ekonomicky rozumné alternativy, a ty pak část práce ze silnice přenesou.

Pavel Bláha

Ne, takto se neubráníte. Pokud uvažujete všechny negativní dopady na okolí (které mimochodem zmírňuje rozvoj elektromobility), je třeba počítat i dopady pozitivní, čímž jsou ekonomické přínosy pro celou společnost. Prakticky veškerá ekonomika všech států je na silniční dopravě doslova bytostně závislá. A započítáte-li vliv na HDP, tak to nejsou výnosy ve stamiliardách, ale bilionech.

Jiří Kocurek

Externality tak nějak kryje povinné ručení. A většina invalidů nijak nesouvisí se silniční dopravou.
Naopak je externím benefitem to, že pro zraněného/nemocného přijede sanitka a děcka do školy odveze autobus – dostupnost nejen vzdělání.

peter

Na Slovensku to mame vyriesene. Vymyslelo sa to este za niektorej vlady byvaleho priemiera p. Fica. Z kazdej nezivotnej poistky sa plati 7 % do fondu, z ktoreho sa financuju poziarnici, dopravna policia. Mate PZP za 3000 Kc. Dalsich 210 Kc je z toho je tato specialna dan, takze sa plati 3210 Kc. Mate poisteny dom a platilo sa 4000 Kc. Po prijatey toho noveho zakona nova poistka je 4280 Kc. Este mi na vymere poistky z poistovne to pride pekne rozpisane. Mozno by sa mala vasa vlade inspirovat.

55p

Není to sice populární, ale podpořil bych tento krok.

dejf

tak pokud se zruší spotřební daň z paliv, tak se o tom můžeme bavit. u dopravních staveb nejsou problém peníze, ale papíry…

Jackub

🤦‍♂️

Greta

Dálnice by zdražovat měly, a to nejen známky, ale i mýto, ale přiměřeně inflaci a kvalitě poskytovaných služeb, tedy v současné době například o cca dvacet korun ročně. Předešlo by se tím skokovému zdražení, které jednou nutné přijde.

Pavel Bláha

Za mě než zdražování dálnic spíš úměrný roční poplatek za vlastnictví auta. K čemuž stejně výhledově zřejmě dojde kvůli výpadku příjmu daní z paliv při rozvoji elektromobility.

Jiří Kocurek

A kdo jezdí jenom občas a najede 3000 km ročně zacáluje stejně jako ten, kdo najezdí 50.000 km ročně. Jedno zda má možnost MHD či nikoliv.

Pavel Bláha

Je to stejné jako dosud u dálničních známek, platí se paušál, bez ohledu kolik najezdíte. V případě, že by platil každý, mohla být částka pochopitelně úměrně nižší.

Lada

My máme dálnice?

ABC

dál nic

am3306

10 euro centu je standard v evrope a navrh v Bruselu jako cena pro cele EU. 2.5kc km. Jako Chorvatsko. Ale Ceske dalnice nejsou postavene tak aby se lehce vybiralo u kazdeho vyjezdu/najezdu. Plus je to je horsi pro chude kteri musi take cestovat do prace ale to se muze treba vyrovnat jinde jako nizsi dane s prijmu.

Vladimír Bílý

Jediné správné řešení je zpoplatnit všechny jedničky a dvojky. Skončí tím objíždění mýta a krajům by se konečně dostalo trvale udržitelného financování výstavby a údržby krajské silniční sítě alias dvojek. Tahle salámová metoda k tomu spěje taky, ale ministerstvo prostě nemá koule a jen prodlužuje tento polofunkční systém.

Kebab

A dvojky víc, než jedničky, ty zase méně, než dálnice. Zkrátka tak, aby kamiony v maximální míře využívaly na ně dimenzovanou infrastrukturu a necouraly po okreskách.

Beekee

Mě by se víc líbilo mýto na všech 1 a výše, vybraných II a III kde určí kraje, a zbytek zákaz tranzitu.

Bohumil Pokorný

Za jediný správný způsob považuji zpoplatnění kompletní silniční sítě.Tak jako je zpoplatněna kompletní železniční síť.

Pavel Bláha

Silnice jsou nepřímo zpoplatněny formou daní z PHM, osvobozeny jsou zatím prakticky jen elektromobily. Proti tomu je zpoplatnění železniční sítě při srovnání výnosů a nákladů vyloženě symbolické, prakticky všechny náklady a rozvoj žel. je břemenem pro státní rozpočet.

Bohumil Pokorný

I železnice je nepřímo zpoplatněna formou daně z PHM.Proč mají být elektromobily osvobozeny? Elektrické vlaky také platí za použití kolejí,a to i na lokálkách.Druh pohonného média přece vliv na opotřebení dopravní cesty,nároky na prostor a řízení dopravy nemá.Náklady státu na údržbu a rozvoj silnic břemenem nejsou, myslíte,že občané jsou radostí bez sebe,že je nutné je vynakládat?

Otto

Elektrifikovaná železnice byla navíc ještě donedávna znevýhodněná platbou poplatku za OZE. A motorové vlaky platí daň z PHM stejně.

Jiří Kocurek

Daně z PHM nic? Ty se platí, ikdyž jedete po nejzapadlejší neudržované cestě.

Bohumil Pokorný

Vždyť jsem to psal.Daně z PHM se platí i když jedete po zapadlé lokálce nebo posunujete na vlečce. Problém spočívá v tom,že výnosy z těchto daní jsou určeny k financování zcela jiných oblastí,než jsou silnice.

marty-t2

faktická poznámka pro autora: Název článku sice začíná slovem přehledně, ale pro čtenáře jako jsem já by bylo přehlednější, kdyby autor přiložil mapku s vyznačenými úseky. Ne, že bych si danou silnici nedokázal na mapě již teď sám najít, ale případná mapka by pro čtenáře podle mne přehlednější byla…

Páv

Tak dokáži si představit, že nějaké grafické zpracování, by bylo pro obyčejného novináře dosti nákladné, takže se obávám, že si musíte počkat na oficiální grafiku, jejíž zpracování si objednává a platí MD (popř. ŘSD)…

Xapadlo

Nechápu, podle jakého klíče ministerstvo rozhodovalo. Např. silnice č. 2 z Prahy do Kutné Hory prochází hustě zastavěnou oblastí a mýto se neplatí. Přitom velkou část provozu tvoří tranzitní doprava, které objíždí zpoplatněnou kolínskou silnici č. 12 nebo D1.

Facepalm

Myslím, že to neví ani samo ministerstvo.

Luděk

Naprostý souhlas. Navíc denně po té silnici jezdím. Jediný obchvat je u Kostelce, jinak vše vede přes obce Říčany, Mukařov, Zásmuky apod.
A silnice pro kamiony zcela zdarma. Kdežto paralelní silnice č. 12 (která vede o 15km severněji), s obchvaty obcí (krom Úval a pár vesnic) je zpoplatněná.
Taky je to na provozu kamionů na silnici I/2 pěkně znát a úsek Mukařov – Říčany dle posledního počítání dopravy tuším přes 20tis aut denně je stále zasekaný v kolonách (když nepočítám dobu od 20h večer do 5ti ráno)…

rozinka

I Úvaly mají obchvat, ač to tak nevyopadá a byly kolem něj později postaveny baráky, aby zde radnice mohla instalovat úsekáč a kasírovat prachy.

tondovo

V době zavádění mýta vznikla i petice, ve které autoři chtěli zpoplatnit I/2. Všechno marný…

Karel

A co silnice I/23 z Brna do Jindřichova Hradce? Ta je věčně plná kamionů.

libor

to i třeba I/21 (Cheb – D5), dokonce parametry této jedničky jsou hodně dobré a takové mýto bych zde pochopil…

Jiří Kocurek

Ono se tam ale jinudy jet nedá. Teda pokud nehcete, aby se jelo po D1 a neexistující D3 přes Prahu a najelo se tak zbytečně víc. Navíc je to jedna z nejhorších jedniček v ČR.

prof2

Ale dá – po I/34 a od Humpolce na D1.

Jackub

Co ten izolovaný kousek na I/38 na obchvatu Církvice? 🤔😁

BND30

Tam se pojede ropovodem Družba, takže takové mýto za tunel 🙂

Radim Cenek

Navazující úseky na obě strany už zpoplatněné jsou.

micek

On je teď placený celý úsek I/38 mezi Kolínem a Jihlavou.
https://mytocz.eu/cs/vymezene-useky-silnic/mapy
Takže se defakto o nový úsek nejedná 😉

Jiří Kocurek

Na začátku obce, přímo pod cedulí, je dodatková tabulka E 11c. Na konci obce je E 11d, také pod cedulí. A tak je to tam v každé obci. To aby místní traktorista nemusel mít „krabičku“.

Lukáš

Škoda, že není zahrnuta i I/54. Docela dost kamionů po ní objíždí zpoplatněnou I/50.

***** Petr

Nebo jedou jinam . To je spíš varianta než objezd. Případný rozdíl projedes v naftě .

Vojta

No, Brno – Uherský Brod je spodem (po I/54 a Uherský Ostroh a Hluk jenom o 6 km delší, je tam teda víc průjezdů obcemi. Tĕžko říct, jestli se to vyplatí. Ale u zpoplatnění obou by toto dilema nebylo.