Emirates posílají svůj nejstarší Airbus A380 do šrotu, část nabídnou fanouškům i jako nábytek
Emirates zbývají převzít ještě dva úplně nové stroje A380.
Letecká společnost Emirates čeká ještě na převzetí posledních dvou letadel Airbus A380, současně ale již definitivně vyřazuje nejstarší kusy největšího osobního letounu světa. Nejstarší model ve flotile registrace A6-EDA skončí na šrotaci Falcon Aircraft Recycling. Firma slibuje, že většinu materiálu z vysloužilého stroje zachrání pro další využití.
Přeměna a likvidace proběhne ve Spojených arabských emirátech, kde obě společnosti sídlí. Emirates tvrdí, že na rozdíl od likvidace jiných letadel se nezaměří jen na získání nejzajímavějších součástek. Nejde o úplně první A380, který Emirates začaly šrotovat, první kusy skončily rozebrané už loni. Nyní jde ale o A380, který byl historicky prvním letounem tohoto typu ve flotile Emirates. Létal od léta 2008 do vypuknutí pandemie v loňském roce, od té doby zůstal na zemi.
190 tun na využití
Partnerství s Falcon Aircraft Recycling je podle Emirates unikátním „Prostřednictvím této iniciativy si mohou naši zákazníci a fanoušci odnést domu kousek historie letectví a zároveň zachránit cenné materiály před skládkou a přispět na charitativní účely prostřednictvím nadace Emirates Airline Foundation. Je to elegantní řešení pro odchod tohoto legendárního letadla a naší vlajkové lodi,“ řekl Tim Clark, prezident Emirates.
Podle Andrew Tonkse, ředitele společnosti Falcon Aircraft Recycling, půjde o recyklaci zhruba 190 tun kovů, plastů, kompozit z uhlíkových vláken a dalších materiálů z letadla. Některé materiály bude využívat ve spolupráci s firmou Wings Craft, která se specializuje na výrobu zakázkového nábytku a dalšího zboží z leteckých materiálů, Falcon Aircraft Recycling navrhne a vyrobí jedinečné sběratelské předměty. V prodeji budou během následujících měsíců. Část zisku z prodeje půjde ve prospěch nadace Emirates Airline Foundation.
Emirates měly původně odebrat 162 letadel A380, nakonec se s Airbusem dohodly na snížení objednávky na 123 kusů. Kromě části vyřazených letadel je několik desítek stále odstaveno. Do konce roku chce dopravce nasadit do provozu padesát letadel tohoto typu. Firma s provozem A380 počítá nejméně dalších deset let.