Překvapení u Správy železnic. Revitalizace trati z Lovosic do České Lípy vyjde levněji, než byl odhad
Úpravy regionální tratě mají přinést zkrácení jízdních dob i zvýšení bezpečnosti na přejezdech. Na části bude stokilometrová rychlost.
Správa železnic po dlouhé době uzavřela jednu z velkých smluv na stavební práce za nižší cenu, než původně předpokládala. Revitalizaci trati z Lovosic do České Lípy provede sdružení firem AŽD Praha a Edikt za 981,9 milionu korun. Maximální cena v soutěži byla 1,007 miliardy korun.
Výběr sdružení oznámila Správa železnic v tiskové zprávě, na profilu zadavatele dosud chybí informace o tom, kdo další se ještě do tendru přihlásil. Podle Správy železnic mají práce začít v listopadu a hotové budou za rok.
AŽD Praha bude modernizovat trať, jejíž část už velmi dobře zná: v úseku z Litoměřic do Lovosic provozuje část vlaků jako dopravce. Revitalizace má přinést zvýšení bezpečnosti, zrychlení a zkrácení jízdních dob.
Hlavní stavební činnost spojená s výlukami proběhne od března do srpna příštího roku. Dojde ke komplexní modernizaci úseků Žalhostice (včetně) – Litoměřice Cihelna (mimo) a Litoměřice horní nádraží (mimo) – Liběšice (mimo). Ve zbývající části do České Lípy se provede rekonstrukce vybraných mostů a propustků a také železničních přejezdů, na kterých je dnes omezena rychlost vlaků kvůli nedostatečným rozhledovým poměrům. Vybaveny budou zabezpečovacím zařízením se světelnou signalizací.
Z Lovosic do Úštěku hodinový takt
Ke kompletní rekonstrukci dojde ve stanici Žalhostice, kde stavbaři vybudují nová nástupiště včetně přístupových chodníků. Nově bude tvořena dvěma dopravními kolejemi s kolejovou spojkou uprostřed stanice a dvěma vnějšími nástupišti dlouhými 90 m. Díky modernizaci Žalhostic se zde budou vlaky křižovat a bude možné s nimi jezdit častěji.
Po modernizaci by měly vlaky z Žalhostic do Litoměřic jezdit namísto stávající šedesátky osmdesátikilometrovou rychlostí. V případě úseku z Litoměřic do Liběšic stoupne rychlost ze 60 na 100 kilometrů v hodině. Ne ale příliš dlouho: návrh počítá jen se dvěma kilometry této rychlosti, po kterých spadne rychlost na 50 km/h.
Správa železnic chce modernizací trati docílit zkrácení jízdních dob tak, aby tu vlaky mohly jezdit v hodinovém taktu z Lovosic do Úštěku a každou půlhodinu mezi Litoměřicemi horním nádražím a Lovosicemi. Na trati je celkem 49 přejezdů, jen 20 z nich má světelné zabezpečení. Správa železnic začala dávat trať do pořádku v minulých letech, nejviditelnější změnou je rekonstrukce litoměřického horního nádraží. Na stejné trati došlo loni k velké rekonstrukci mostu u Zahrádek.
V celém úseku z Lovosic do České Lípy získaly jistotu provozu České dráhy, které na trať postupně nasadí modernizované motorové vozy Stadler RS1.