Zprávy

Správa železnic vypsala miliardovou zakázku na revitalizaci trati Lovosice – Česká Lípa

Litoměřice horní nádraží. Foto: litomerice.cz
Litoměřice horní nádraží. Foto: litomerice.cz
Velké úpravy tratě mají začít v červenci, hotovo bude do konce příštího roku. Cestující čekají pak i novější vlaky.

Část trati z Lovosic do České Lípy projde letos a příští rok úpravami, které mají přinést zvýšení rychlosti až na 100 kilometrů v hodině. Správa železnic dnes vypsala veřejnou soutěž na revitalizaci trati. Hlavní úpravy proběhnou především v úseku okolo Litoměřic.

„Cílem je zejména zvýšení traťové rychlosti a bezpečnosti železničního provozu i zkrácení jízdních dob vlaků prostřednictvím rekonstrukce železničního svršku i spodku, nástupišť a přejezdů,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Dokumentaci pro stavební povolení zpracovávala společnost Strabag Rail.

Správa železnic po zkušenosti z posledních zakázek zastropovala maximální cenu zakázky na 1,007 miliardy korun. „Vlastní zahájení prací je plánováno letos v červenci, dokončení pak v listopadu příštího roku,“ dodala Friebová.

Hlavní úpravy do Liběšic

V rámci stavby dojde ke komplexní modernizaci úseků Žalhostice (včetně) – Litoměřice Cihelna (mimo) a Litoměřice horní nádraží (mimo) – Liběšice (mimo). Správa železnic chce modernizací trati docílit zkrácení jízdních dob tak, aby tu vlaky mohly jezdit v hodinovém taktu z Lovosic do Úštěku a každou půl hodinu mezi Litoměřicemi horním nádražím a Lovosicemi.

Na trati je celkem 49 přejezdů, jen 20 z nich má světelné zabezpečení. Součástí akce je vybudování nástupišť v některých stanicích, například Žalhosticích nebo Trnovanech. Stanice Žalhostice bude nově tvořena dvěma dopravními kolejemi č. 1 a 3 s kolejovou spojkou uprostřed stanice a dvěma vnějšími nástupišti dlouhými 90 m. Díky modernizaci Žalhostic se zde budou vlaky křižovat a bude možné s nimi jezdit častěji. Správa železnic trať začala dávat do pořádku v minulých letech, nejviditelnější změnou je rekonstrukce litoměřického horního nádraží. Na stejné trati došlo loni k velké rekonstrukci mostu u Zahrádek.

Po modernizaci by měly vlaky z Žalhostic do Litoměřic jezdit namísto stávající šedesátky osmdesátikilometrovou rychlostí. V případě úseku z Litoměřic do Liběšic stoupne rychlost ze 60 na 100 kilometrů v hodině. Ne ale příliš dlouho: návrh počítá jen se dvěma kilometry této rychlosti, po kterých spadne rychlost na 50 km/h.

Ve zbývající části do České Lípy se provede rekonstrukce vybraných mostů a propustků z důvodu nevyhovujícího technického stavu a také železničních přejezdů, na kterých je dnes omezena rychlost vlaků kvůli nedostatečným rozhledovým poměrům. Ty budou vybaveny zabezpečovacím zařízením se světelnou signalizací. Vlaky z České Lípy do Litoměřic dosud jezdí průměrnou rychlostí 41 km/h. Kompletní soupis hlavních prací je v zadávací dokumentaci.

Kromě rychlejší jízdy by se měli cestující na trati dočkat i novějších vlaků, Ústecký kraj chystá výběr dopravce pro celou trať z České Lípy až do Postoloprt.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří H.

SŽ opět proinvestuje opět hromadu peněz a výsledek bude jako vždy naprosto nedostatečný. Bez plánu a projektu pouze s navyklým stereotypem, který je naprosto mimo obraz. Takže zase další promeškaná šance kdy bude další příležitost k optimalizaci nikdo neví. Jsem zvědav kolik zase vytrhají kolejí a zničí budov a to co by skutečně trati pomohlo, to se neudělá. A pan ředitel je neodvolatelný, protože přece dělá maximum a žádnou fatální chybu neudělal i když ten přístup stál už miliardové škody na majetku. Až tam kvůli redukci kolejišť žádný nákladní vlak nepřijede, tak přijde pan Kolovratník a trať zruší, protože tam… Číst vice »

Zdeněk

wow až na 100km/h 😄🤣

Jedem

Litoměřice horní nádraží se po rekonstrukci stalo pouhou vyhybnou což přináší problémy při občasných jízdách nákladních vlaků. A uvidíme jak bude propustná budoucí vyhybna Žalhostice směrem z/do Velkých Žernosek když tam zmizí 2 SK.

V. P.

Výsledkem této akce z pohledu území na sever od Úštěku by mělo být:
– výluky během rok a půl,
– zabezpečení pouze několika málo přejezdů, nikoli všech,
– oprava pouze těch nejhorších propustků a mostků,
– křižování v Blíževedlech zůstane (tj. co se uspoří na úseku Litoměřice – Liběšice, to se v Blíževedlech prostojí), a proto vlaky z České Lípy do Litoměřic pojedou i nadále průměrnou rychlostí 41 km/h.
Takže z toho bude profitovat pouze obyvatelé Ústeckého kraje a Českolipsko ostrouhá miliardovou mrkvičku.

Jaaa

Holt to vypadá na nějaký holport SŽ a Půty.

Daniel Mach

Úpravy jsou naplánované povětšinou v Ústecké kraji, Půta je hejtman Libereckého kraje. Nějak vám ty „argumenty“ nesedí.

Joseph

Když revitalizace, tak až do Lípy. Já bych do Prahy raději jel přes Lovosice a rychleji.

turista

To by tam ovšem MD muselo milostivě objednat také zastavování aspoň i chebských rychlíků (EC vlaky by tam pochopitelně nutně zastavovat nemusely).

Jedem

Na vlaky z České Lípy navazuji rychlíky z Děčína

Joseph

Myslíte rychlíky „Labe“ zvané „pomalík či flamendr či MHD Kralupy či rychlovlak LO-BO Lovosice-Bohušovice“. No, chtělo by to ty chebské rychlíky k zastavení v Lovosicích…. přestupní stanice.

Zdrasa

Některé Chebáky v Lovosicích staví, tuším ty ranní a večerní. Ale jinak, co já vím, by měli fungovat do Ústí jakoby jako expresy. Už takhle není jízdní doba vlakem Praha – Teplice a dál zrovna nejlepší a každý zastávka (a tedy zdržení) tu atraktivitu zhoršují. Takže přidávat další stavění by už takhle ne zrovna ideální konkurenceschopnost zabíjelo.

Vít Jůza

Když revitalizace – znovaoživení – chybí informace, kolik kde bude znovaoživeno nákladišť a možností křižování …. obávám se samozřejmě, že to není chyba autora článku … .
K těm Žalhosticům: Tam teď není možnost křížení?? Podle fotomapy mapy.cz se mi zdá, že tam 3 průběžné koleje (a 1 kusá) pořád jsou, zatímco čtvrtá je odpojená a zarostlá, dokonce se mi zdá, že u všech těch 3 kolejí vidím aspoň krátká nástupiště.

Twix

Snad na K-Reportu někdo psal že v Žalhosticích se technicky křižovat lze, ale stav těch výhybek a jejich zabezpečení způsobují tak neflexibilní stavění vlakové cesty, že je lepší se tomu vyhnout (omlouvám se za mlžení s pojmy, nevyznám se v tom).

3P0

V Žalhosticích se křižuje běžně a normálně.

zdenda

Křižování je tam stále možné. Křížení vlaků ne. To děláte vy, večer se svojí…..😀

Frantisek

Nadrazi v Zalhostic by melo zustat zachovane, tak jak je, pro dalsi generace a prohlasit za technickou pamatku (napr. mechanicke zavory, ktere si sem jezdi fotit zeleznicni nadsenci a milovnici zeleznicni noszalgie). Krizovani vlaku je zde bezne pravidelne kazdy den. Samozrejme rad napisu zajemcum vice informaci, pripadne poslu i nejakou tu fotku. 🙂

Lukáš

V článku se píše, že se bude moc křižovat v Žalhosticích a takt bude 30 min mezi Lovosicemi a Litoměřicemi, ale tu už je.

David

Ta trať z Litoměřic až do Liběšic v podstatě míjí všechna sídla a přesto se klikatí jak had. Investovat do něčeho takového miliardu mě přijde nezodpovědné, raději bych investoval ty miliardy 3, narovnal to a přiblížil alespoň některým obcím po cestě (Ploskovice, Býčkovice, Horní Řepčice). Vyžádalo by si to 600m a 900m hloubených tunelů, ale ta rychlost by pak nemusela být okolo 50, ale mohla být klidně 120, k tomu přibalit elektrizaci a …. teď jsem se probudil 🙂

švestka

No jo, když následník trůnu jel do Ploskovic z nádraží v kočáře a sprostý lid ho nezajímal a dneska zase panstvo jezdí do zavřený putyky v Teplicích autem a sprostý lid ho taky nezajímá, takže může klidně chodit pěšky.

T448

V článku: „Díky modernizaci Žalhostic se zde budou vlaky křižovat a bude možné s nimi jezdit častěji.“
V dokumentaci: „přesun křižování „krátké“ a „dlouhé“ linky regionální dopravy ze ŽST Žalhostice do ŽST Litoměřice h.n.“
Realita: „krátká“ a „dlouhá“ linka už teď křižují v Litoměřicích.

Vít Jůza

Podle jízdního řádu přes den v Litoměřicích, ale časně ráno něco v Žalhosticích. Jaká je realita speciálně ráno 4:48, 5:16, 6:08 a večer 22:12?

Marek

Tak to určitě zmizí i poslední manuálně ovládané šraňky.

zdenda

Poslední jsou dvoje. Žalhostice a Horní Řepčice

T478.5

Zdá se mi to jako taková trochu polovičatá práce… I když samozřejmě i rekonstrukce v tomto formátu bude přínosem.

David

A opět k tomu dojde jak v libereckém kraji, trať se zrekonstruuje a dostane ji nový dopravce a na ČD se může nadávat, jak to bylo hrozné s nimi jezdit.

Kubrt

Ono už se ví, kdo to vyhraje?

-TR-

Ano, bude tam jezdit nejspíš Die Länderbahn.

Gwann

a bude si na to půjčovat muzejní sukafon od koho? langustuv už jezdí, další je tuším v turnove…a nebo žeby že zubrnic?

Daniel Mach

Soutěžit bude Ústecký kraj. neumíte číst?

Leinad

Proč by ČD nemohly vyhrát?

-TR-

Má to zrychlení smysl? Obávám se, že se nepodaří, aby z Lovosic do České Lípy jezdily vlaky za méně než 1 hodinu, tzn. Lovosice v X:30 a Česká Lípa v X:30. Kdyby se to podařilo, tak by to bylo fajn, ale nepokládám to za pravděpodobné.

Kuba

Asi jediné, co to umožní, je hodinový takt ve špičkách do Úštěka. Bohužel jízdní doba Litoměřice – Česká Lípa se tím naopak prodlouží, protože polohy budou kromě Blíževedel v X:00 fixovány ještě Liběšicemi v X:30. Dokud nebude obnovena stanice Stvolínky nebo lépe Zahrádky (vč. mírného zrychlení úseku Liběšice – Zahrádky), bude mít každý vlak někde cestou (asi v Úštěku) 10 minut pobyt.
Když se k tomu přidá likvidace koleje pro náklady v Žalhosticích, tak mám z této investice trochu rozporuplné pocity.

hospodský povaleč

Rozporuplné pocity mám sice také, ale v Úštěku je (snad stále ještě a na rozdíl od jiných lokalit) pořád funkční a docela dobrá „nádražka“, takže pobyt na dotankování pro další cestu tam příliš vadit rozhodně nemusí!

Gwann

tak normální investice dobre správy…

Krusky-Stredohori

Z Lovosic jde hlavně o návazanost od/na rychlíky v případě vlaků až do Lípy

SHawk

Kdyby jenom to. Úprava grafikonu tak, aby navazovaly spoje z 086 na 087 alespoň u rychlíků. Hodina čekání v Lípě je šílená…

-TR-

Můžete jet osobákem. Ten navazuje.

Krusky-Stredohori

Po téměř 10ti letech jednání a odkladů. Jen Škoda, že se výrazněji nesáhne na úsek Česká Lípa-Úštěk, kde zejména na rovném úseku mezi Zahrádkami a Stvolínky by to sneslo mnohem vyšší rychlost. Ještě v těch Ploskovicích mohla být zřízena, alespoň výhybna pro odklonové nákladní a soupravové vlaky.

švestka

A těch nákladních odklonových a SV vlaků tam jezdí tolik, že se ta výhybna zaplatí?

Vít Jůza

Je vidět i na jiných tratích, kde se zrušily možnosti křižování, jak při různých situacích na potvoru vlaky přijíždějí třeba k dvacetiminutovému úseku proti sobě …

ušatá

Není lepší se ptát, kolik by jich tam jezdit mohlo a co se pro to udělá?

Pe.tr

Chce to sto všude . A trolej na takto vytíženou trať nelze ?

Kubrt

„100 všude“ tam neprojde kvůli obloukům. Trolej – odkud kam? Lovosice-Litoměřice? Hybridní jednotky?

Kalanis

Do Lípy. Střídavá trafačka nacvaknutá přímo na Babylon. Má to po cestě.

V. K.

Těch propadů rychlosti je škoda.

provokatér

To jako škoda je, že (aspoň některé) konečně odpadnou?