Překvapení u Správy železnic. Revitalizace trati z Lovosic do České Lípy vyjde levněji, než byl odhad
Litoměřice horní nádraží. Foto: litomerice.cz
Úpravy regionální tratě mají přinést zkrácení jízdních dob i zvýšení bezpečnosti na přejezdech. Na části bude stokilometrová rychlost.
Stačí místo předpokládané ceny soutěžit na maximální nepřekročitelnou ( stejně jako soutěží to soutěží ŘSD) a hned jsou z toho novináři překvapení…
To je neuvěřitelné, jak to kolejiště v LT – horní nádraží mohli takhle dokopat! Byl jsem tam v létě a bylo mi z toho dočista nanic.
Z čeho jako?
Pane Sůro, jaký teda bude výsledný koncept na trati? Je návrh JŘ po rekonstrukci? 100 km hod z Litoměřic někam kousek před Trnovany a dál 50 km/hod, vám hodinový interval zřejmě neumožní, na to Vám chybí výhybna v Ploskovicích. 26 km za 28 minut na trati, kde zůstane většina na 50 km/hod se stihnout nedá. Zřejmě se povede to, že se uspoří souprava a dnešní vlaky vlaky ČD, které si vzájemně o 15 minut ujedou, budou moci jet skrz a v Úštěku vznikne velmi ostrý obrat, který bude mít vliv na nestabilitu JŘ.
Viz níže, Liběšice 30 se stihne.
Aha, takže Lovosice – Liběšice budeme kvaltovat, zhorší se stabilita přestupu v Lovosicích (každé upoždění na hlavní trati bude znamenat ujetí přípoje) a pak si postojíme 10-12 minut v Úštěku či Blíževedlech. Takže metoda Bartoušov, kde se vlivem stání v Kopidlně vyhání tranzit přes to Kopidlno, tak tady je cílem vyhnat ty zbytky tranzitu do České Lípy.
No až na to, že tady to pomůže výrazné většině lidí, a i z toho zbytku to většina bude mít „nezhoršené“ oproti SQ. Ze Zahrádek do Řepčic asi holt mínus, no. A s tou stabilitou malujete zbytečně čerta na zeď, vyjde to i s rezervama.
Viděl jste tu dokumentaci? Očividně ne, dopirucuju si jí stáhnout a podívat se, jaký rychlosti tam skutečně budou.
Škoda, že jízdní doba do České Lípy se nezmění. Jsou připravovány stavby, které by umožnily její zkrácení? Ať už výhybna v Zahrádkách nebo větší zrychlení umožňující přesun křižování až do Lípy? Podle mapy staveb SŽ to tak nevypadá.
Obnovu žst. Zahrádky si přejí oba kraje, snad se to podaří.
Také si myslím, že je škoda že se výrazněji nesáhne na úsek z Úštěku do Lípy. Dlouhý rovný úsek ze Stvolínek do Zahrádek se přímo nabízí k zavedení 100vky. Nic méně tento úsek má spíše turistický ráz a není tolik využíván na denní dojíždění.
Myslím, že toto je vzorový příklad naprosto promarněné investice. Trať která se v úseku mezi Litoměřicemi a Liběšicemi vyhýbá všem sídlům zrekonstruujeme za miliardu tak, že vlastně k žádnému zlepšení nedojde. To není investice, ale údržba. Stále se trať bude vyhýbat všem sídlům, stále se bude klikatit, stále bude rychlost 50km/h a stále tam budou jezdit vlaky nezávislé trakce.
V rekonstruovaném úseku nikde míň, než 70 nebude.
Kdo che nadávat, lež si vždy najde.
Chcete říct, že mezi Trnovany a Ploskovicemi bude maximální rychlost 70km/h? V článku se psalo o 50km/h, tak jsem předpokládal, že to tak je. Jak je to tedy ve skutečnosti?
Co by se tedy mělo udělat? Přeložení do jiné trasy by bylo ekonomicky mimo realitu i v bohatých zemích. Navíc jaké obce by to mělo obsloužit, aby se to zároveň neklikatilo? V severnější trase přes Ploskovice vidím poměrně malý přínos s uvážením obcí kterým by se trať zase vzdálila, jízdní doba asi tak stejná za neskutečné náklady. Samozřejmě můžu si tu miliardu nechat a nedělat nic, ale to taky není ideální – kraj chce rozsah dopravy navyšovat, nebezpečné přejezdy jsou na obtíž, v Žalhosticích je o hubu křižovat i nastupovat do vlaku, zasmluvněna jsou vhodnější vozidla co lépe využijí traťové… Číst vice »
Pak je ale miliarda na údržbu trati podle mě víc než příliš. Vemte si, že za 2mld jste schopni postavit 5km čtyřproudové silnice první třídy v nové stopě i s několika dlouhými mosty a zde se za poloviční částku zrekonstruuje 14km trati s 6 výhybkami a 14 přejezdy. Přičemž se ani neodstraní dvoje křížení s silnicí první třídy. SŽ by se měla vážně zamyslet nad cenami železničních zakázek. Zrušit nesmyslná kritéria, polovinu nesmyslných norem a otevřít trh konkurenci. Na světě není jen AŽD.
Jinak Trnovany, Liběšice (400m na náměstí, běžně se počítá 800 jako pohodlná) i Ústěk(500m) mají trať velmi pohodlně v docházkové vzdálenosti. Dohromady asi 5000 obyvatel. Velká chyba je umístění zastávky Horní Řepčice daleko od obce, když trať obcí prochází, ale je to SŽ, nemůžeme mít všechno.
V minulosti vedla ze zastávky v Horních Řepčicích přímo do obce polní štěrková cesta. Tu JZD kdysi rozoralo. Po hlavní nikdo nepůjde. Stejně tak do osady Mladé vedla cesta přes pole ( torzo vede k letišti, pak se v poli ztrácí)
Tak ona ta zastávka v Horních Řepčicích je asi hlavně nyní myšlena jako zastávka pro obec Chotiněves, předpokládám.
To, že se některým obcím vyhýbá, neznamená, že je to promarněná investice. České Lípě se nevyhýbá, Úštěku také ne, slouží především jako spojnice okresních měst a hlavní tratě 090.
Ona opravdu nemusí trať vést skrz úplně všechny obce cestou, aby měla smysl, když obsluhuje alespoň některé, tak smysl má.
Já nemám problém s tím, že se vyhýbá sídlům, ať se klidně vyhýbá dál, ale ať je pak alespoň rychlá a ne, že bude pomalejší než autobus.
Kolik přímých autobusových spojů mezi Litoměřicemi a Českou Lípou denně jezdí? Vlak je přímý spoj, samozřejmě by mohl být rychlejší, o tom žádná, ale nemyslím si, že by mu nějak v této relaci autobusy konkurovaly.
Jízdní doba do Ústěku se zkrátí o čtvrt hodiny. Chtěl bych vidět autobus, co to dá.
Nedá
Jen doplním, že by mi tolik nevadilo, kdyby byla pomalá a klikatá, ale alespoň obsluhovala sídla, a nebo je naopak neobsluhovala, ale byla alespoň rychlá. Kombinace obou mi ale přijde špatně.
někde by pomohla součinnost obcí kdyby obnovili cesty, které k nádražím vedly a které místní JZD a jejich následovníci proměnili v nekonečné polní hony.
Proč mám z článku pocit, že díky VÚSC je to priorita Ústeckého kraje a Libereckému kraji je to u…
100 na 2 kilometry a potom 50? To by mě zajímalo, kolik vteřin se ušetří (a kolik nafty navíc se propalí) oproti stavu, kdyby tam bylo jen 80.
80 tam nikdy nebylo (dnes většinou 50, občas 60) a na reko úseku je nejnižší rychlost 70.
A kolik by se ušetřilo peněz, kdyby tam bylo jenom 80? Není důvod tam to vyšší číslo nenamalovat a nevyužít ho případně ke krácení zpoždění..
Je to spočítaný tak, aby se 100 pohodlně využila při jízdě jednotkou 844. Prostor na krácení zpoždění tam moc není, i když být mohl. To zatím sž neumí.
Škoda, že v článku také nebyla zmíněna již dříve provedená kompletní výměna mostů přes Labe a Lovochemi mezi Lovosicemi a Litoměřicemi. To byla také celkem velká akce .
A co most u Zahrádek u České Lípy nad údolím Peklo?
Myslím si, že by se v Lovosicích hodil podjezd pod koridorovýma kolejema (1, 0, 2), vzhledem ke koncepci dojezdů vlaků ze západu od Lovosic do Litoměřic.
Díky taktovému uzlu (a tomu, že to od Libochovic není úplně ostré) právě až tak ne.
I tak si myslím, že není vhodné jezdit z jedné strany na druhou.
… a křížit hlavní trať.
Podjezd jen pod některými koleji, to je třeba v Července. Úspěšně to kombinuje nevýhody obojího, vlaky sráží auta, auta mají klesat a stoupat. Co hůř, směrem od Střelic do Litovle auta stojí v koloně do stoupání.
O silničním podjezdu nepíšu, ale o podsmyku (jedné koleje) trati od Litoměřic v Lovosicích.
A nebo rovnou triangl, který by se samotným Lovosicím vyhnul. A umožnil přímé vlaky z Litoměřic na Prahu. Tam pracuje a denně dojíždí velká část města. Do Loun i když je to sen kraje z této strany nikdo jezdit nebude.
Já bych si představil přímé vlaky z Prahy do Lovosic po druhé straně Labe a samozřejmě zadrátování a zdvoukolejnění Vysočany(Skály) – Všetaty.
Ale na druhou stranu doufám, že VRT tohle taky trochu vyřeší.
Úseky s rychlostí 50 km/hod.? Opravdu tomu chceme říkat doprava 21. stol.?
Oprava trati proběhne jen do Libešic. Na opraveném úseku je nejméně 70, což je na regionální trať velmi dobrá a naprosto dostačující rychlost pro provozní koncept.
Zel bohu Libesice nejsou ani v polovine trati. Proc opravu neprotahli az do Usteka, ktery zejmena v lete slouzi, a muze jeste vice, jako vychozi bod pro cyklovylety, turisty apod?
Jinak, v ramci teto vyluky proběhne i opětovne pripojeni Ustek horni nadrazi k trati. Zubrnicka muzealni zeleznice tak bude mit pristup na nadrazi opet po letech. Komicke je, ze vlastne vyhybka nikdy ofiko nebyla demontovana, přesto se „ztratila“.
Cílem většinou není zkrácení jízdní doby, ale zkrácení obratů/přesun křižování. Asi jim to takhle vyšlo jako dostačující. Ale nárůst rychlosti minimálně o dvacet a často o 30-35km/h na půlce trati určitě na jízdní dobu bude mít velký vliv. Zbytek trati se dá udělat v další etapě, a snad to tak i dopadne, je to jedna z prvních povedených investicí do regionálek v režii sž. Sice se neprojektuje tak na krev jako na „švestkovce“, kde když na 400m šlo jet stovkou nebo devadesátkou, tak se tam ta rychlost dala, ale už se to tomu blíží.
Vzdyt je tam ukázkové cimburi. Vyšší rychlosti než 60 Km/H jsou neustále střídání 50tkou.
Kde? Viděl jste dokumentaci? Pod 70 se tam nikde jezdit nebude a je to navržené na dynamiku regiosharku tak, aby žádné „cimbuří“ nevznikalo.
Rychlosti odpovídají poloměrům oblouku a sklonovým poměrům. Obojí na této trati problém. Viděl jsem i rychlostník 100 km/h, jestli na 800 metrech nebo na 1.2 km, to nevím, ale propady na 50 km/h tam prostě jsou.
km 40,977 – km 42,134 75 km/h 80 km/h km 42,134 – km 43,070 60 km/h 65 km/h km 43,070 – km 43,113 50 km/h 55 km/h km 43,113 – km 43,649 60 km/h 65 km/h km 43,649 – km 44,135 55 km/h 60 km/h km 44,135 – km 44,145 50 km/h 50 km/h km 44,145 – km 44,709 60 km/h 60 km/h km 44,145 – km 44,709 60 km/h 60 km/h km 44,709 – km 45,198 90 km/h 95 km/h km 45,198 – km 47,121 100 km/h 100 km/h km 47,121 – km 47,791 50 km/h 50 km/h km… Číst vice »
Jo vy myslíte švestkovku. Já myslel, že se bavíme o téhle stavbě. Při jízdních vlastnostech regiosprinteru se to na švestkovce samozřejmě vyplatí, není důvod plánovat pod akcelerační/brzdící schopnosti vozidla a není důvod rovnat oblouky, protože trať buď bude obsluhovat obce, nebo bude rovná. Nic mezi při hustotě osídlení čr nejde. Přesto je to výhodné, autobusy na podobných trasách totiž mají průměrné rychlosti okolo dvacítky.
Jen tak pro upřesnění. Interval 30 minut je v úseku Lovosice-Litoměřice již nyní. Pravidelné křižování v Žalhosticích v budoucnu ani probíhat nebude. Dopravní koncept, který se měnit nebude, vyžaduje stihnout odjezdovou skupinu v Lovosicích v X:30 a X:00, což je zajištěno již nyní křižováním v Litoměřicích.
Spíš by mne zajímalo jak chce objednatel zrychlit linku v úseku LT – CL, když je vázaný na křižování v Blíževedlech?
tak daleko už soudruhové nemysleli, tak holt bude ještě delší čekačka v Blíževedlech 🙂
Bude se stíhat křižovat v Liběšících v půl (tj. ten hodinový takt ve špičce bude pravidelný), proti krátkému rameni až pomocí šturcu v LT.
Ano, máte pravdu v tom, že to pomůže vložákům do Úštěka. Ale spoje jedoucí až do České Lípy si zrychlení budou muset někde odstát.
To bohužel ano. Při přípravě této stavby (před cca 10 lety) holt platil limit malého projektu jedna miliardy, teprve později se to zvedlo na 1,8.
V Ústěku. Je tam prostoj čtvrt hodiny, se kterým je jízdní doba stejná, jako před rekonstrukcí, do Ústěka je tedy o čtvrt hodiny kratší. Z Přepravní analýzy to vyšlo jako nejlepší. Stejně se ta trať snad brzy dodělá celá.
Pravidelné křižování v Liběšicích pro (vložákové/doplňkové? fakt nvm prostě Litoměřice-Úštěk) spoje už funguje v Liběšicích
Výjimka potvrzuje pravidlo. 😆