Přehledně: Začaly tři stavby, které na rok zastaví provoz na koridoru severně od Brna
Stavby vyjdou celkově na téměř šest miliard, hotovo má být v roce 2023.
Správa železnic dnes slavnostním poklepem na kolejnici zahájila tři navazující stavby na koridoru mezi Brnem a Blanskem. Konkrétně jde o rekonstrukci mezistaničních úseků Brno-Maloměřice – Adamov a Adamov – Blansko a modernizaci stanice Adamov.
Stavební práce od poloviny letošního prosince na rok zcela zastaví provoz vlaků mezi Brnem a Blanskem. Vlaky budou nahrazeny autobusy, jde přitom o jedno z největších nasazení náhradní autobusové dopravy za poslední léta v tuzemsku.
„Realizace všech staveb zlepší technický stav a parametry trati, umožní zvýšit rychlost vlaků a zajistí vyšší bezpečnost a spolehlivost provozu. Cestující pak uvítají bezbariérový přístup k nástupištím v Adamově a na nově upravených zastávkách,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Stavby vyjdou celkově na téměř šest miliard, hotovo má být v roce 2023. K tomu lze připočítat i další významnou infrastrukturní stavbu související se železnicí, kterou provádí v Blansku Jihomoravský kraj. Od poloviny července zde buduje nové přemostění přes řeku Svitavu a železniční koridor. Letos největší investice Jihomoravského kraje vyjde na 264 milionů korun, hotovo má být příští rok v říjnu. Most má ukončit dlouhé čekání řidičů na železničním přejezdu.
Brno-Maloměřice – Adamov
Projekt počítá s kompletní rekonstrukcí železničního svršku a částečně i železničního spodku, výstavbou nové odbočky Svitava a úpravami zastávek Bílovice nad Svitavou a Babice nad Svitavou. Zakázku získalo sdružení firem Subterra, Strabag Rail a Elektrizace železnic Praha. Vysoutěžená cena je 2,4 miliardy korun bez DPH. Hotovo bude v roce 2023.
Do oblouků o malých poloměrech budou použity kolejnice s větší odolností proti opotřebení. Dojde k obnově vybraných mostů, všech čtyř tunelů, opěrných a zárubních zdí a přilehlých skalních svahů a také k odstranění několika propadů traťové rychlosti. Přestavbou projdou železniční zastávky. V Bílovicích nad Svitavou vznikne nový podchod pod tratí, který zkrátí přístup od parkoviště k nástupišti směr Brno. Současně se opraví přístřešky pro cestující.
Rekonstrukce nástupišť ve stanici Adamov
Jde především o výstavbu dvou nových ostrovních nástupišť, která budou přístupná z nové lávky přes celé kolejiště. Zakázku získalo konsorcium Swietelsky Rail CZ a Elektrizace železnic Praha. Cena stavebních prací je 834 milionů korun bez DPH. Ostrovní nástupiště budou bezbariérová, a to díky výtahům z nově vybudované lávky. Ta bude vybavena rovněž schodišti, současně zajistí propojení na druhou stranu kolejiště do Hybešovy ulice. Rekonstrukcí projdou také odbavovací prostory pro cestující, součástí stavby je i výstavba parkoviště s kapacitou 30 vozidel. Prodloužení třetí staniční koleje pak umožní odbavení nákladních vlaků o délce 740 metrů. Stavba skončí v polovině roku 2023.
Adamov – Blansko
Stavba zahrnuje kompletní rekonstrukci železničního svršku, obnovu železničního spodku ve vybraných úsecích druhé traťové koleje i celkovou rekonstrukci adamovské zastávky. Sanací projde všech pět tunelů, přilehlé skalní zářezy, mosty a zdi. Stavební práce provede sdružení OHL ŽS, Firesta-Fišer, rekonstrukce, stavby a Tramo Rail. Vysoutěžená cena je 2,62 miliardy korun bez DPH.
Největší význam pro cestující bude mít výrazná přestavba zastávky v Adamově. Stávající dvě vnější nástupiště, budou nahrazena novým oboustranným ostrovním nástupištěm, které bude umístěno v poloze současného nástupiště ve směru na Brno. Zkrátí se tak docházková vzdálenost cestujícím od Brna. Hrany nástupiště budou ve výšce 550 mm nad kolejí, délka bude 170 metrů. Bezbariérový přístup zajistí šikmý chodník.