Novou vysokorychlostní tratí Kantaberským pohořím projel po 16 letech od zahájení stavby první vlak
Vlaky mají po nové trati na severu země jezdit na začátku roku 2023.
Obyvatelé Asturie se brzy dočkají zavedení přímého vysokorychlostního spojení s Madridem a dalšími zeměmi. Jedna z nejnáročnějších staveb sítě španělské vysokorychlostní železnice je téměř u konce. V týdnu poprvé v úseku mezi La Robla a Campomanes projel první vlak.
Stalo se tak šestnáct let poté, co se začal stavět 50 kilometrů dlouhý úsek trati vedoucí napříč takzvaným Kantaberským pohořím (Cordillera Cantábrica). O první jízdě informoval španělský správce infrastruktury Adif Alta Velocidad v tiskové zprávě.
Součástí stavby je 24,6 kilometru dlouhý tunel mezi městy Pola de Gordón a Telledo. Původně měla být trať dokončena v roce 2010, výrazně také stouply původní náklady. Z 1,7 miliardy eur na 3,7 miliardy eur.
Día histórico. Por primera vez un tren circula por los túneles de la Variante de Pajares, entre León y Asturias.
Un hito en la construcción de una infraestructura de gran importancia para esta tierra que reducirá tiempos de viaje y potenciará el tráfico de mercancías. pic.twitter.com/5ZlyDXyhsh
— Raquel Sánchez (@raquelsjimenez) September 20, 2021
Trať by měla být pro běžný provoz otevřena v prvním čtvrtletí roku 2023. Chybí ještě například trakční vedení. Po trati pak má jezdit španělský státní dopravce Renfe s jednotkami Talgo Avril S106, které umožňují jízdu po více rozchodech. Měnič rozchodu bude umístěn v Campomanes. Trať zatím bude mít dva rozchody, aby po ní mohly jezdit i nákladní vlaky.
Adif uvedl, že velkou pozornost věnoval kvůli častým problémům se sesuvy půdy zajištění svahů na trati, celkem muselo být vytěženo přes 380 tisíc kubíků půdy.