Tři v jednom. Na pražských kolejích se poprvé ukáže unikátní stavební stroj, měří stovky metrů
Stroj zvládne vyměnit až 10 pražců za minutu a za hodinu pročistit až 1000 metrů krychlových štěrku.
Na pražské trati mezi Hostivaří a Malešicemi se 8. a 9. září objeví jeden z největších železničních stavebních strojů, evropský unikát RUS 1000 S koncernu Swietelsky. Samotný stroj měří 278 metrů, celá souprava i s vozy pro logistiku pak má 900 metrů.
Stroj v jednom průjezdu zvládá tři činnosti: čištění štěrkového lože, obnovu kolejového roštu a podbití trati. Trať je tak ihned po jeho průjezdu sjízdná pro rychlost 60 km/h, což je pro malešickou nákladní tepnu klíčová vlastnost.
„Stroj zvládne vyměnit až 10 pražců za minutu a za hodinu pročistit až 1000 metrů krychlových štěrku. Jeho potenciál je mimořádný. Proto se nasazuje na železničních stavbách, kde je potřeba minimalizovat čas výluky či zachovat nepřetržitý provoz,“ uvedl ředitel závodu Stroje a mechanizace Swietelsky Rail CZ Lukáš Vostrý.
Stavební koncern Swietelsky představil stroj RUS 1000 S jako evropskou novinku začátkem loňského roku a následně jej testoval v Beneluxu. V tuzemsku se poprvé představil loni v říjnu, kdy dva dny pracoval na malém testovacím okruhu Výzkumného ústavu železničního v Cerhenicích. Na práce si ho tehdy objednala společnost Chládek a Tintěra Pardubice. Nyní bude pracovat v České republice podruhé, v Praze se ukáže poprvé.
Za jeho vývojem stojí uskupení rakouských firem Plasser&Theurer a Swietelsky. RUS 1000 S navazuje na koncept stroje RU 800 S, který v roce 2006 představoval revoluci při výstavbě kolejí. V Česku byl poprvé nasazen v roce 2018. Ovšem zatímco původní obří stroj do jednoho průjezdu kombinuje dvě činnosti (rekonstrukci kolejí a čištění štěrkového lože), jeho nástupce přidává ještě podbití rekonstruované trati.
***
RUS 1000 S
R – Reinigung – čištění štěrku
U – Umbau – obnova kolejového roštu
S – Stopfen – podbíjení směrová a výšková úprava koleje
1000 – pročištění až 1.000 m³ štěrku/hod.
S – SWIETELSKY
Technické parametry:
délka: 278 metrů
hmotnost: 674 tun
výkon motorů: 3 x 709 kW = 2.127 kW