Znalec ocenil ČSA na 172 milionů korun. Věřitelé by získali zpět při konkurzu maximálně 5,29 %
Pokud soud uzná obří pohledávku Airbusu, na nezajištěné věřitele zůstane ještě výrazně méně.
Znalecká společnost Grant Thornton Appraisal services dokončila ocenění Českých aerolinií, které jsou na vlastní žádost v úpadku. Jde o zatím nejdetailnější pohled do hospodaření jednoho z nejstarších stále fungujících dopravců na světě.
Znalecký posudek vypracovaný na žádost soudu odhadl majetkovou podstatu ČSA na 172 milionů korun, přičemž zhruba třetinu z výnosu prodeje by podle zprávy dostali jen dva věřitelé: společnost Quiver Beta (55 milionů korun) a Lufthansa Technik (3 miliony korun). Na ostatní věřitele by z prodeje zbyla mizivá část jejich pohledávek, maximálně kolem pěti procent. To se týká i tisíců lidí s letenkami, které neproletěli.
Vyplývá to z posudku, který založil soud do insolvenčního rejstříku. Posudek odkrývá dosud neznámé skutečnosti: například ztrátu 2,64 miliardy korun za loňský rok. Závěry tak nahrávají plánu Smartwings, které soudu navrhují pokračování firmy takzvanou reorganizací. Ta má přinést záchranu aerolinek. Plán ale počítá hlavně s tím, že půjde o „virtuálního dopravce“ s minimem letadel.
Provázanost s koncernem Smartwings považují autoři posudku společně s tradicí a historií a držením certifikátů za hlavní silné stránky ČSA. Za slabé stránky naopak považují kromě finanční situace nedostatečnou kapacitu a „neurčitou pozici na trhu“.
Výnos z pohledávek podle uznání dluhu Airbusu
Podle posudku může být míra uspokojení pohledávek nezajištěných věřitelů různá podle toho, zda se započte závazek za Airbus a Airbus Canada za objednané letouny Airbus A220 a A321 XLR, jejichž objednávku již dopravce zrušil. Hodnota pohledávky je 17,3 miliardy korun. Pokud by ji soud uznal, dosahuje míra uspokojení nezajištěných věřitelů 0,5847 %, jinak 5,29 %.
To znamená, že například za letenku v hodnotě 10 000 Kč by klient získal buď 58,47 Kč nebo 529 Kč. ČSA samy přiznávají Airbusu pohledávku jen v hodnotě 885 milionů korun.
Pokud by se soud rozhodl pro konkurz, náklady na likvidaci firmy by podle posudku dosáhly 147 milionů korun (o tuto částku je už snížena výsledná majetková podstata 172 milionů korun).
Samotný konkurz není příliš pravděpodobný i kvůli mizivému procentu uspokojení pohledávek, takto s reorganizací mají věřitelé ještě šanci, že dostanou více než maximálních 5,29 %. ČSA aktuálně nahrává například vývoj ceny emisních povolenek, které může kvůli omezenému provozu prodávat. „Cash-flow dlužníka je pozitivně ovlivněno divesticemi emisních povolenek, ze kterých je částečně financován provoz dlužníkova podniku,“ uvedl insolvenční správce, kterým je společnost Inskol. Ještě v dubnu měla firma na účtech jen 15,5 milionu korun, na konci června již 105,5 milionu korun. I díky tomu podle správce není důvod zastavit provoz ČSA nebo vstoupit do konkurzu.
České aerolinie aktuálně létají pouze s jedním letadlem, druhé je mimo provoz z technických důvodů. Za prvních šest měsíců letošního roku prodělaly celkem 103 milionů korun.