Další část koridorů má evropský zabezpečovač. ETCS je z Uhříněvsi do Votic
Správa železnic připravuje ETCS v okleštěné verzi i pro řadu lokálek.
Na tuzemské železniční síti přibylo dalších více než 50 kilometrů trati s evropským zabezpečovačem ETCS. Správa železnic slavnostně zakončila instalaci systému v úseku Praha-Uhříněves – Votice na 4. koridoru z Prahy do Českých Budějovic.
Zakázku za 211 milionů korun získala společnost AŽD Praha. Instalace probíhala od listopadu 2019, většinu nákladů zaplatila evropská dotace.
ETCS je standardizované evropské vlakové zabezpečovací zařízení, které zajišťuje plynulý provoz v mezinárodním železničním provozu mezi odlišnými systémy národních železnic. Jeho instalace současně zvyšuje bezpečnost vlakové dopravy.
Na celé koridorové trati z Prahy až na rakouské hranice v Horním Dvořišti bude ale ETCS později. Správa železnic aktuálně soutěží ještě ETCS na úseku z pražského hlavního nádraží do Uhříněvsi.
Stavební práce se odehrávaly ve stanicích Praha-Uhříněves, Říčany, Strančice, Senohraby, Čerčany, Benešov a Olbramovice i ve všech mezistaničních úsecích. Zahrnovaly instalaci balíz do kolejí a také výstavbu radioblokové centrály (RBC). Současně se provedly úpravy stávajících staničních i traťových zabezpečovacích zařízení, která budou zajišťovat přenos dat o volnosti úseků, stavu jízdních cest, přejezdů a dalších informací do RBC.
Výhradní provoz od roku 2025
Do roku 2025 mají být systémem ETCS pokryty všechny koridorové tratě v Česku. I výstavba ETCS se ale potýká s problémy v podobě nedostatku dodavatelů: v létě Správa železnic musela zrušit například soutěž na instalaci ETCS v úseku Modřice – Adamov.
Zatím posledními úseky, kde má Správa železnic smlouvu na instalaci ETCS, jsou dvoumiliardový kontrakt pro koridorovou trať mezi Voticemi a Českými Budějovicemi a smlouva za 269 milionů korun pro úsek Ústí nad Orlicí – Lichkov.
K 1. lednu 2025 má být výhradní provoz pod ETCS na koridorech Děčín – Břeclav, Břeclav – Bohumín a Přerov – Česká Třebová. Dokončuje se zabezpečení ETCS na trati z Uničova do Olomouce, na které jakožto na pilotním úseku bude zahájen výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS v roce 2023.
Systémem ETCS je aktuálně pokryto celkem 569 kilometrů železničních tratí, 560 z nich je ve zkušebním provozu, a na dalších úsecích probíhá příprava. Realizace letos byla nebo bude zahájena v úsecích Dětmarovice – Mosty u Jablunkova, Votice – České Budějovice, Praha Uhříněves – Praha hl. n., Milovice – Praha hl. n. či Brno Horní Heršpice – Zastávka u Brna.
Správa železnic chystá ETCS i na řadu regionálních tratí, ale pouze v okleštěné verzi.