Cyklostezky místo železnice? Stát před pár měsíci takovou možnost navrhoval, teď ji Havlíček kritizuje

Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077Kozí dráha nedaleko Děčína. Autor: Phoenix CZE – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65025077

Omezení provozu na řadě lokálek znovu otevírá diskuze o tom, zda je nevyužít na cyklostezky.

Plány na omezení dopravy na některých tratích ve Středočeském kraji opět otevřely téma jejich proměny na cyklostezky. Ministerstvo dopravy v této problematice během několika měsíců otočilo svůj názor o 180 stupňů. Ještě v květnu navrhovala Správa železnic Ústeckému kraji pomoc s proměnou takzvané Kozí dráhy na cyklostezku, teď podobné myšlenky kritizuje u Středočeského kraje.

O možnosti proměnit nevyužité tratě na cyklostezky mluvila v pondělí při prezentaci omezení objednávky hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková. Podle ní se má stát zamyslet i nad tím, co s řadou lokálních tratí dál. „Pokud o ně cestující nemají zájem, nabízí se možnost využít je jako turistickou atrakci nebo proměnit na cyklostezku,“ dodala.

Nápad proměnit tratě na cyklostezky ale narazil u ministra dopravy Karla Havlíčka. „Železniční trať přeměnit na cyklostezku. Další ‚inovativní‘ nápad středočeského hejtmanství. Určitě ho rádi uslyší hlavně v osadách, které budou odříznuty od hromadné dopravy. Cyklistická sezona jim totiž začíná už v prosinci,“ napsal Havlíček na twitteru.

Ještě v květnu přitom Správa železnic nabízela Ústeckému kraji, že pomůže s proměnou trati z Děčína do Oldřichova u Duchcova na cyklostezku. To požaduje u trati přezdívané Kozí dráha například primátor Děčína za ANO 2011. Návrh na cyklostezku přišel v době, kdy ministerstvo společně s poslancem ANO 2011 Martinem Kolovratníkem prosazovalo novelu zákona řešící možnou konzervaci dráhy. Teď je ministerstvo bojovníkem za zachování lokálek.

Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka uvedl, že cyklostezka na části Kozí dráhy „byla jednou z možností v poměrně otevřené debatě, která se kolem využití této dráhy v poslední době vedla“. Podle něj debata o využití drah ve Středočeském kraji chybí.

To, že se v nějakém bodě jednání o buducnosti nevyužívané dráhy, kde není dlouhodobě objednán provoz, prověřují různé možnosti řešení, včetně například přeměny tělesa dráhy na cyklostezku, není nic neobvyklého. Nejednalo se o žádný direktivní příkaz Správy železnic, ale o jednu z prověřovaných možností, která vyplynula z jednání s krajskými představiteli,“ dodal Jemelka. Podle něj mají v případě Kozí dráhy obce navíc stále alternativu v podobě veřejné autobusové dopravy, zatímco u některých tratí ve Středočeském kraji ne. Jde o několik osad v okolí tratě Březnice – Rožmitál pod Třemšínem, kde mají být vlaky zrušeny bez náhrady. „Ten příspěvek tedy měl upozornit na to, že redukcí objednávky vlaků ve Středočeském kraji mohou vzniknout situace, kdy některá menší sídla přijdou o svůj jediný přístup k veřejné dopravě,“ doplnil Jemelka.

V Česku zatím mnoho tratí proměněných na cyklostezku není, jednou z nejznámějších je trať z České Lípy do Kamenického Šenova nebo u Hoštejna po trase původní trati z České Třebové do Zábřehu.

Tagy cyklostezka cyklostezky na drážním tělese Ministerstvo dopravy Správa železnic Středočeský kraj
184 komentářů