Povinné slevy stojí stát čím dál více, polovinu inkasoval na kompenzacích RegioJet
Ministerstvo dopravy zaplatilo nejvíce peněz v historii za povinně nařízení slevy ve vlacích a autobusech, které jezdí mimo závazek veřejné
Ministerstvo dopravy zaplatilo nejvíce peněz v historii za povinně nařízení slevy ve vlacích a autobusech, které jezdí mimo závazek veřejné služby. Celkem loni vyplatil 241 milionů korun za bezplatnou dopravu dětí do 6 let, slevy pro studenty a zdravotně postižené. Účet bude ještě vyšší, v přehledu zatím chybí kompletní účet za Leo Express.
Vyplývá to z přehledu, který si vyžádal deník Zdopravy.cz na ministerstvu dopravy. Loni vyplacená částka představuje ale stále poměrně drobné proti tomu, kolik bude muset stát zaplatit za slevy od června: rozšířením povinných slev na seniory či studenty a jejich zvýšení povede podle odhadů ministerstva k nákladům 5,8 miliardy ročně. Jde o kompenzace, nikoliv dotace, jak někteří interpretují. Dopravci se smlouvami na provoz autobusů a vlaků v závazku veřejné služby mají kompenzace za tyto slevy zahrnuté v celkové úhradě.
Data ukazují přesun cestujících z autobusů do vlaků. V meziročním porovnání kompenzace do autobusů klesly na 113 milionů korun, u vlaků naopak stouply na 128 milionů korun.
Největší částku inkasuje skupina firem Student Agency. RegioJetu jako kompenzaci za vlaky vyplatil stát celkem 75,46 milionu korun, což je meziroční nárůst o třicet procent. Naopak v případě autobusů kompenzace klesly z 51,6 na 48,4 milionu korun. Celá skupiny tak inkasovala 123 milionů korun, tedy více než polovinu celkem vyplacené sumy. Za nárůstem u vlaků je především vstup firmy na trasu Praha – Brno.
Na druhém místě jsou České dráhy s necelými 27 miliony. Jde o peníze za provoz vlaků mezi Prahou a Ostravou, které jezdí mimo závazek. Třetí je zatím Leo Express. V seznamu zatím není vůbec FlixBus ani nikdo z dopravců, kteří pro něj jezdí.