Nejvytíženější část průtahu Libercem čeká rok a půl omezení. Vznikne nový most, druhý nahradí stěna
Investice za 343 milionů korun přinesou i bezpečnější nájezd na průtah městem od Jablonce nad Nisou.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začne příští rok s velkou proměnou silnice I/35, která slouží jako hlavní průtah Libercem. Pro řidiče investice znamená, že rok a půl bude sveden provoz do režimu 1+1 a 2+1 a nebude možné využít některé sjezdy ze silnice, kterou podle posledního sčítání v roce 2016 denně projede 47,5 tisíc aut.
Jde o úsek od sjezdu do ulice České mládeže (u OC Nisa) až po sjezd na Košickou (k Babylonu) ve směru od Turnova. Půjde o dvě zakázky v celkové hodnotě téměř 343 milionů korun: jedna na stavbu nového mostu přes Doubskou ulici (160,6 milionů korun), který nahradí stávající ve velmi špatném stavu. Na ni navazuje druhý úsek od Klatovské ulice (podjezd pod silnicí k aréně) až po Košickou (odhadovaná cena 182 milionů korun). U něj dojde k rozšíření a přebudování nájezdu ze silnice I/14 od Jablonce do oblouku s větším poloměrem.
„Jsou to stavby, které nelze odkládat a je hospodárnější obě udělat najednou,“ vysvětlil ředitel liberecké správy ŘSD Jan Wohlmuth. Plán ŘSD počítá se zahájením stavby na jaře příštího roku a dokončením na podzim roku 2023. Je možné, že dokončeno ale bude dříve: v hodnocení bude mít svoji váhu i doba, za jakou firma stavbu postaví. Váha termínu realizace je 13, resp. 17 % v hodnocení nabídek.
Vznikne nový třípruhový průpletový úsek
Most přes Doubskou ulici ve směru z Turnova je dlouhodobě ve špatném stavu. S jeho rekonstrukcí se čeká na dokončení křižovatky Rádelský Mlýn, aby nedošlo ke kolapsu dopravy. Kvůli jeho špatnému stavu je most lokálně podepřen a je na něm snížena rychlost s omezenou šířkou. Most je ze 70. let, neprošel žádnou rekonstrukcí. Na jeho místě vznikne úplně nový most. Přípravu komplikovala i jednání s majiteli některých pozemků pod mostem. Do výrobního areálu, kde sídlí dopravce Transpan se ŘSD zavázalo i během stavby garantovat z každé hodiny dvacetiminutový volný příjezd. Most bude po dokončení širší než dosud, budou na něm tři jízdní pruhy již ve směru od České mládeže. Vznikne tak třípruhový průpletový úsek.
Druhou stavbou je rozšíření silnice od Klatovské ulice ke Košické. Ta dosud v této části vede po šestnáctipólovém mostě. Nově s výjimkou příjezdu k aréně povede silnice po pevném tělese s armovanou stěnou, zaplní se z velké části recyklovanou drtí z demolovaných mostů a vozovky. Klíčovou proměnou projde i nájezdová rampa ze silnice I/14, která má dosud příliš malý poloměr oblouku a dochází zde k nehodám. Zmizí naopak „slepá“ rampa, která na této silnici vznikla v 90. letech a nikam nevede, protože později došlo k přehodnocení plánů, kudy sjezd z této silnice vést. Součástí zakázky bude i rozšíření na tři jízdní pruhy.
Doprava bude po celou dobu stavby svedena do jízdního pásu, kterým se jezdí na Turnov. Provoz bude v režimu 1+1 (s rozšířením na 1+2 u exitů na Jablonec a České mládeže ve směru z Chrastavy). Úplně bude uzavřen sjezd ve směru od Turnova na Jablonec a nájezd na Chrastavu ve směru od Jablonce. ŘSD počítá s tím, že se doprava z těchto exitů rozptýlí na jiné, zejména v Doubí a České mládeže.