Bývalý ministr Šmerda: Slevy? Podpora dopravců zabalená v populistickém kabátě
Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků. Advokát Radek Šmerda je bývalý náměstek ministra dopravy, v roce 2011 pak na několik
Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků. Advokát Radek Šmerda je bývalý náměstek ministra dopravy, v roce 2011 pak na několik měsíců stanul v čele rezortu. Jako ministr se proslavil především tím, že vyhodil do koše takzvanou Superstrategii dopravy Víta Bárty a svedl úspěšný souboj s tehdejším ministrem financí Miroslavem Kalouskem o 2,6 miliardy ročně na regionální železnici. Chystané slevy v dopravě pro seniory a mládež odmítá jako populistické, podporu by si podle něj zasloužila spíše mobilita pracujících. Podle něj navíc půjde o první položku, kterou vláda po příchodu recese škrtne.
Chystané slevy neřeší vůbec žádný problém. Jde o čirý populismus, který zaplatíme všichni, tedy i ti daňoví poplatníci, kteří jezdí vlakem a autobusem za prací. Nikdo se ovšem nezamýšlí nad tím, jak podpořit mobilitu pracovní síly, například formou daňových úlev. Pracující budou jezdit za plné jízdné do práce, aby mohli vydělat na tato populistická gesta. Jen na okraj, sám jsem jako Brňák studoval v Praze, dostudoval jsem a ekonomicky mě jízdy mezi oběma městy nezruinovaly. Podotýkám, že jsem se od druhého ročníku živil sám.
Samozřejmě bych si přál, aby doprava byla zadarmo, zejména u nízkopříjmových skupin. Ale nic v tomto světě není zadarmo, a co je zadarmo, nestojí za nic. Velmi dobře si vybavuji, jak velké diskuse a opakovaná jednání na vládě vyvolalo pozastavení dotace na regionální železniční dopravu pro kraje v době ekonomické recese v roce 2011. Málem kvůli tomu padla vláda a Asociace krajů hrozila žalobami. Jen pro připomenutí, šlo o o dotaci 2,6 miliardy ročně na zajištění obslužnosti v krajích. Nyní mluvíme o šesti miliardách, jako by to byl pakatel. Představuje to přitom částku 600 korun na každého občana ročně. A ještě to nevíme přesně. Vůbec se nedivím soukromým dopravcům, že se jim nápad bude líbit, zvláště u autobusů půjde jistě o hezký příspěvek.
Železnice je podle mne ideální ekologický způsob dopravy a zasluhuje si maximální podporu, nikoli však nedovolenou podporu dopravců zabalenou do populistického kabátu. Na tom nic nezmění ani skutečnost, že se podpora vztahuje na všechny občany Evropské unie. Doprava potřebuje ucelenou vyváženou koncepci, jasný rámec financování na dlouhá léta, jasný rámec povinností státu a krajů v základní obslužnosti, jasný rámec investic do infrastruktury.
Díky financování investic a údržby kolejí ze státního i unijního rozpočtu není cena jízdenky rozhodně nákladová, takže jakékoli debaty o dalších slevách jsou jen pokračováním vadného výpočtu! Ví vůbec někdo, jaká je opravdová a reálná podpora železnice ze státního rozpočtu ročně? Příspěvek dopravců na dopravní cestu je totiž jen symbolický. Pokud by se měly v jízdném umořit náklady na provoz dráhy, stála by jízdenka Praha – Ostrava více než letenka. I v tomto smyslu je diskuse o slevách směšná. Líbivý počin vydrží podle mého názoru jen do okamžiku, než přijde recese. Pak to opět bude jedna z prvních položek, která se bude škrtat. To už bude zřejmě na jiné politické reprezentaci, která pak bude jistě velmi „populární“.
Jestliže máme zbytných šest miliard, dejme je na důchody přímo a na rodiny s dětmi rovněž. Studenti si poradí. Taková miliarda na vysoké školy by byla také jistě znát. Nebo je prostě investujme do lidí v regionech, dejme jim kvalitní levnou dopravu za prací, službami a lékařskou péčí, ať se nůžky mezi velkými městy a regiony přestanou rozevírat. Celospolečenský přínos hodný podpory v dotování cesty studenta na víkend za mámou, aby mu vyprala, nabalila jídlo na kolej na další týden a on se o víkendu opil se spolužáky z gymplu, prostě nevidím.
Radek Šmerda