Bývalý ministr Šmerda: Slevy? Podpora dopravců zabalená v populistickém kabátě
Cestující na pražském hlavním nádraží. Foto: Jan Sůra
Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků. Advokát Radek Šmerda je bývalý náměstek ministra dopravy, v roce 2011 pak na několik
Obhajovat to musí každý podnikatel v dopravě. Nejjednodušší zisk peněz. Čistě teoreticky zavedu linku z vesnice AB do Prahy. Odjezd v noci 1:00. Nikdy nikdo na ní nepřijde, tak ji ani nemusím odjet a jen vykážu 5-6 děti a důchodců, odvedu za ně DPH a dostanu pěkný balík od státu a nemusím ani vystrčit nohu z postele.
Více demagogický článek tady snad ještě nebyl! „Pokud by se měly v jízdném umořit náklady na provoz dráhy, stála by jízdenka Praha – Ostrava více než letenka.“ Co je to za hloupu argumentaci?! Smyslem veřejné dopravy nikde není, aby se zaplatily náklady na infrastrukturu, úplně totéž platí i pro silnice, letovou nebo vodní dopravu. Stát snad vybírá daně právě proto, aby budoval a rozvíjel infrastrukturu, ať už dopravní nebo energetickou, financoval policii, kulturu atp.
Nemáte tak docela pravdu, například letištní infrastruktura si na sebe bohatě vydělá a není třeba jí dotovat. Letiště Praha vydělává každý rok miliardu korun, ŘLP 300 milionů. Silnice by si na sebe rovněž vydělala, kdyby stát neposílal do Státního fondu dopravní infrastruktury pouhých 9 procent z výnosu daně z paliv a maziv, ale celých sto procent.
Ale souhlasím, na železnici v osobní dopravě má stát jiný zájem než zisk. V komentáři to chápu jako nadsázku: proč další slevy, když už dnes jsou nůžky mezi náklady a výnosy rozevřené až až.
„Pokud by se měly v jízdném umořit náklady na provoz dráhy, stála by jízdenka Praha – Ostrava více než letenka. “
——–
To je nadsázka, nebo to pán myslí vážně? To vám může vyjít na trati s nízkým počtem cestujících. Ale určitě ne na trati Praha-Ostrava.
S každou slevou se zvyšuje riziko, že toho budou zneužívat nejen cestující, pro které není určena (viz dnešní kšeftování se žákovskými průkazy), ale také dopravci. U jednoho nejmenovaného autobusového dopravce, pokud nevypadáte podezřele, dostanete na „obyčejnou dospěláckou jízdenku“ za 50 Kč klidně 2 dětské lístky za 25 Kč (= 50 Kč, takže platíte stejně, ale dopravce dostane dalších 50 Kč jako kompenzaci za státem nařízenou slevu a když si pak řidič vytiskne ještě nulový lístek pro dítě do 6 let tak dalších 50 Kč za něj). Vy zaplatíte jednou, ale dopravce vykáže 3-4 cestující a zinkasuje ještě jednou až dvakrát… Číst vice »
tohle mají řešit revizoři a vy by jste jich na to počínání měl upozornit.
„Deník Zdopravy.cz dává prostor názorům odborníků.“
Ač s jízdným zdarma/75% slevou zejména pro studenty nesouhlasím, dá deník Zdopravy.cz také prostor odborníkům, kteří ho budou obhajovat nebo shání jen „odborníky“, kteří mají stejný názor jako redakce?)))
Několikrát jsme oslovili ministra Ťoka a několikrát jsme měli napevno slíbený jeho komentář. Zatím jsme se nedočkali. Oslovili jsme také osm předchozích ministrů dopravy, výsledky ankety přineseme v příštích dnech. Jestli máte nějaký tip na relevantního obhájce slev, sem s ním.
Nějaký odborník to podporuje? Snad ani někteří socani ne.
radim jancura treba. ten to bude jiste obhajovat, za predpokladu tedy, ze slevy budou mit proplaceny i soukorme drahy
Jak jsme již psali, už při prvním návrhu byl osloven pan ministr. Text slíbil, nedodal.
evzen: slevy bude mít proplacené každý, který je bude muset povinně uznávat…
Obávám se, že pojmy „obhajovat tuto slevu“ a „odborník v dopravě“ se vylučují.
babilon: Naprostý souhlas. Nejen odborník, ale i lajk musí takovou kravinu odmítnout. Zbývají pak jen T a jemu podobní + dopravci, kteří se na to jistě třesou (někteří jistě víc).