Desítky miliard do lepšího zabezpečení železnice míří do vlády. Nehodám zabránit nemusí
Náklady na zavádění evropského zabezpečovače na českou železnici odhaduje stát na 60 miliard korun.
Velké plány ministerstva dopravy na vybavení většiny české železniční sítě evropským zabezpečovačem ETCS v různých verzích bude schvalovat ještě vláda. Stát počítá s tím, že v různých verzích bude na všech tuzemských tratích.
Do meziresortního připomínkového řízení zamířil materiál s názvem Plán moderního zabezpečení české železnice – Implementace evropského vlakového zabezpečovacího zařízení ETCS. Popisuje, jak bude postupně tento systém zaváděn a kolik bude stát. „Jedině v případě zavedení výhradního provozu vlaků pod dohledem systému ETCS lze splnit požadovaný cíl zásadního zvýšení bezpečnosti železniční dopravy,“ uvádí ministerstvo v předkládací zprávě. Materiál je kompletně ke stažení zde, obsahuje i tabulky zavádění výhradního provozu na jednotlivé tratě.
Zavádění ETCS přinese náklady v řádu desítek miliard korun. Jen do traťových částí má jít 47 miliard korun do roku 2030. Ministerstvo dopravy plánuje dopravcům přispět v součtu 7,5 miliardy korun, tyto peníze ale zdaleka nepokryjí celkové náklady, které dopravcům kvůli palubním jednotkám vzniknou. Ty stát odhaduje na 15 miliard korun. Dopravci problém s ETCS částečně budou řešit nákupem nových vozidel již z výroby vybavených ETCS, u nich náklady odhadují na 100 miliard korun.
Zastavení až po projetí Stůj
„Materiál vznikl na základě výsledků roční práce bezpečnostní komise, která byla ustanovena ministrem dopravy v reakci na loňské tragické nehody na železnici. Tato komise identifikovala zavedení výhradního provozu vlaků pod dohledem ETCS jako jedno ze stěžejních opatření ke zvýšení bezpečnosti železniční dopravy v České republice,“ řekl Tomáš Lukašík z tiskového oddělení ministerstva.
Provoz s ETCS má být i na regionálních tratích. Ministerstvo ale u nich plánuje nižší úroveň zabezpečení v provedení L1 LS Stop. Zatímco u vyšších stupňů automatický systém vlak už brzdí před návěstí Stůj, v případě L1 ho zastaví nouzově až po projetí návěsti. To ale v řadě případů vůbec nehodě nezabrání: pokud by byla například takto vybavena trať u Domažlic, kde došlo minulý týden k tragické srážce vlaků, nehodě by ETCS nezabránilo.
Zejména zavádění ETCS na lokálky má řadu kritiků: podle nich může vést nutnost instalovat i do vlaků pro tyto tratě takový zabezpečovač konec provozu, protože cena za kilometr tím výrazně stoupne. Ti dále poukazují na to, že ETCS L1 LS Stop bude mít vliv pouze na snížení nákladů vlastníka dráhy, dopravce však bude nucen pořídit si stejnou palubní jednotku jako pro tratě s vyšší úrovní ETCS.