Včas a levněji. V Tampere začaly jezdit tramvaje, vozidla dodala Škoda Transtech
Třetí největší město chystá ještě prodloužení jedné linky.
Třetí největší město ve Finsku Tampere oficiálně zahájilo tramvajový provoz. Město s 240 tisíci obyvateli se pro přesun části veřejné dopravy na koleje rozhodlo v roce 2016. Stavba tratí vyšla o 30 milionů eur levněji než byly odhadované náklady. V Tampere jezdí tramvaje od společnosti Škoda Transtech.
Zahájení provozu byla o víkendu velkou slavností, kam dorazila i finská premiérka Sanna Marin. Ta stála v čele města v roce 2016, kdy se Tampere rozhodlo definitivně pro investici do tramvají. V Tampere se o tramvajích mluví přes sto let, ve městě ale nakonec jezdily jen autobusy a necelých 40 let také trolejbusy.
Celkem 19 červených tramvají vyrobila společnost Škoda Transtech, jde o typ Artic X34. Jsou 37,3 metru dlouhé, kompletně nízkopodlažní. Kapacita je až 360 cestujících. Vozidla mají zvládnout extrémně nízké teploty v zimním Finsku. Tramvaje jezdí po dvou linkách: mezi náměstím Pyynikintori a jezerem Hervantajärvi a od univerzitní nemocnice k náměstí Sori.
Samotná stavba trati skončila včas podle plánu, testovací provoz běží od jara. Zástupci města při otevírání podotkli, že nakonec náklady byly o 30 milionů eur nižší, než byla odhadovaná cena.
Tramvaje má na starosti městská firma Tampereen Raitiotie, která zastřešovala i samotnou stavbu. Samotný provoz zajišťují finské státní dráhy VR. Tramvaje jezdí v intervalu 7,5 minuty. Linka číslo 1 je 4,74 kilometru dlouhá, linka č. 3 měří 1,53 km.
Tampere počítá s dalším rozšířením provozu u linky 3 z Pyynikintori do Lentävänniemi. Hotovo má být v roce 2024.