Včas a levněji. V Tampere začaly jezdit tramvaje, vozidla dodala Škoda Transtech

Tramvaje v Tampere. Foto: Tampereen RatikkaTramvaje v Tampere. Foto: Tampereen Ratikka

Třetí největší město chystá ještě prodloužení jedné linky.

Zpět na článek
22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan S.

Dost lidem tady v Tampere zavedení tramvají vadí, jsou zvyklí na přímé autobusové linky až do centra a teď musí přestupovat. Reálně tramvaj skutečně ve většině směrů cestovní dobu prodloužila. Nicméně dřív se všechny ty přímé autobusy sbíhaly ve třech ulicích, a tam čudili v zácpě, jak tu někdo psal. Holt si asi lidí budou muset zvyknout, že ve větším městě se musí přestupovat. Nevím, jestli by nebyly lepší trolejbusy nebo elektrobusy, co se můžou z jednoho místa rozjet do všech směrů, jak je ve Finsku zvykem…. Ale třeba se to zlepší až bude těch tratí víc. A třeba někdy… Číst vice »

Martin

Pěkné, asi tam na rozdíl od Jablonce nemají kavárníky zaujaté proti tramvaji. Oni postaví novou síť, my nedokážeme prodloužit 11-ku o párset metrů.

Twix

Vypadá to pěkně a moderně. V Tampere jsem byl na skok v zimě 2013 a myslím že tramvaje se tam hodí, ta řada čoudících autobusů poskakujících po sněhu a ledu se mi moc nelíbila. Hlavně mezi nádražím a centrem, což je kousek, ale nacházejí se tam stále funkční průmyslové objekty, to bylo dost frekventované. Mimochodem, v nedávné minulosti tam uvažovali také o vlakotramvajích (pracovní název TamTrain), ale pak vyhodnotili, že by to přineslo spíše zhoršení dopravních vazeb. Pro zajímavost, kromě Helsinek byly ve Finsku dříve tramvaje v dalších dvou městech. Turku celý systém kolem roku 1980 zlikvidovalo, což bylo v… Číst vice »

Jiří Kocurek

„stalo sovětským Vyborgem, a zrušení tramvají následovalo krátce poté.“

Automobilová lobby ovládla i s Stalina! 😀

Miroslav Zikmund

Turku že má ke Švédsku docela blízko ?

Jakub P

Tak tedy Åbo, no.

Twix

Tak z těch velkých měst určitě, a nemyslím to samozřejmě polohou na mapě. Aspoň jsem to četl a jednou jsem tam byl, ale rád si přečtu i odlišný názor.

David

Zajímavé, nová trať ve stávající zástavbě a přitom žádné protihlukové nesmysly jako v plotní v Brně. Chudáci obyvatelé… [sarkasmus].

czhunter

Od pohledu bych řekl, že nějaké „protihlukové nesmysly“ jsou už rovnou v té trati (vypadá to na nějaké pryžové uložení kolejnic)

medical_examiner

Třeba se to pryžové uložení i vyplatí (i ve smyslu oprav). Pak je tomu potřeba věnovat pozornost, jestli by se neuplatnilo i v Praze. Tuplovaně v případě, že taková konstrukce pohlcuje vibrace z provozu.

czhunter

Já jsem si to hledal, že se to dokonce vyrábí v Česku:

https://www.gelpo.cz/bokovnice

Ale popravdě nevím, jestli se to u nás někde v MHD používá nebo aspoň testuje …

Jiří Kocurek

Ale jooo, v Brně je toho plno. A na Plotní jsou taky, viz video: https://www.facebook.com/tramvajplotni/videos/397189631417092

Ivan

V Praze je to už na spoustě místech uplatněno. Neřeknu přesně od kdy, ale cca 10 let na zpět je reálné…

Miroslav Zikmund

Nejen pryžové uložení kolejnic, ale i traťového spodku – viděno při rekonstrukci trati na Vinohradské – vybagrované korýtko ve vozovce bylo na dně i na bocích obloženo dvěma vrstvami pryžového obložení do něhož se instaloval kolejový svršek …. dvě vrstvy betonu, pak povrchová vrstva asfaltu …

Jiří Kocurek

Na Plotní to ale nejezdí 8x za hodinu každým směrem, jako tady. Článek uvádí interval 7,5 minuty. A jestli do toho v projetku započítali 4 linky na odsunuté nádraží, tak to je nějakých 40 až 50 šalin za hodinu každým směrem. Nesrovnatelné.

PvvS

Letmým pohledem do JR d-12 se dá zjistit, že to jezdí 8* každým směrem. A to v pd. O víkendu jen 6* za hodinu.
https://pdf.dpmb.cz/pdf/_12/20210701/12_(1011_2)Z.pdf

Zdrasa

Holt ve Finsku při vymýšlení hygienických předpisů přemýšlejí, na rozdíl od nás, kdy postavit klasickou trať v centru je už nemožný, Plotní jest příkladem.

Mirek

O 30 milionů levněji, jsou vtipní, to nemají vícenáklady ani zainteresované osoby? 😀

Kubrt

V tom článku chybí celkové náklady – předpoklad byl 330 M EUR, úspora tedy 30 M, slušné. Jiná kultura? Realistické rozpočtování?

Jiří Kocurek

V ČR jsou taky ceny nižší než předpokládané, především u silnici. Zbytek viz Kubrt.

Majkl

Ne premiérka se chce asi chlubit jak bojujů s korupciou a nekradnů. A jak jsou ekonomičtí. Tampere je její vizitka.

Kubrt

Skvělá zpráva, krásné tramvaje.
Dovolím si doporučit wiki s realistickou mapkou aktuální sítě: https://en.wikipedia.org/wiki/Tampere_light_rail