Úzké hrdlo české železnice. Druhý kapacitní přechod do Německa bude nejdříve v roce 2030
Nové kapacitní spojení do Německa má vést přes Domažlice.
Nákladní železniční dopravci budou muset při trasách do Německa ještě téměř deset let spoléhat na jediný dvoukolejný hraniční přechod. Stávající kolaps mezi Děčínem a Bad Schandau plně ukázal, že chybí jakákoliv jiná alternativa.
„Přes Děčín míří do Německa 95 % všech nákladních vlaků. Je elektrifikovaný, dostatečně kapacitní a jiné přechody jsou prakticky nepoužitelné,“ říká výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. I když vedou koleje do Německa i přes řadu jiných přechodů, pro nákladní dopravu jsou většinou zcela nevhodné. „I proto dlouhodobě spolupracujeme s ministerstvem dopravy v jeho snaze, aby vznikl další přechod. Při uzavírce Děčína nastává prakticky kolaps celé nákladní dopravy do Německa,“ dodal Sládek.
Na české železniční síti stojí nyní desítky nákladních vlaků, které se nemají jak dostat do Německa. Trasy přes Cheb nebo Polsko jsou nedostatečně kapacitní.
Dopravci i stát mají shodu, že novou alternativou má být přechod Domažlice – Furth im Wald. Má jít o součást rozsáhlé modernizace spojení Praha – Mnichov. Vina chybějícího druhého přechodu je přitom částečně i na německé straně, která dlouho otálela se souhlasem na rychlejší spojení do Bavorska.
Na české straně běží zpracování dokumentace pro územní řízení
„Na základě našeho tlaku se podařilo přesvědčit německou stranu, aby byl projekt již dříve schválený ve Spolkovém plánu dopravních cest konečně zařazen do přípravy u DB Netze. To se podařilo v březnu tohoto roku. Rovněž se nám podařilo německou stranu přesvědčit, aby byl v přípravě více zohledněn aspekt kapacity pro nákladní dopravu, aby bylo možné provézt vlaky předpokládané studií proveditelnosti na naší straně. Další postup přípravy budeme dále průběžně sledovat,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. I o tomto mají dnes jednat český a německý ministr dopravy.
Na české straně je úsek Plzeň – Domažlice rozdělen do čtyřech staveb, u třech se blíží dokončení dokumentace pro územní rozhodnutí, u čtvrté začíná. „Chceme, aby celé naše modernizované rameno Plzeň – Domažlice – státní hranice bylo uvedeno do provozu do roku 2030. Některé stavby by mohly začít na přelomu let 2023– 2024, ale vše bude záviset na průběhu majetkoprávní přípravy a vydání stavebních povolení,“ dodal Jemelka.
Podle něj Česko prosazuje i elektrizaci úseku z Chebu na státní hranici. Ta je ale podmíněna také zadrátováním úseku dál v Německu do Marktredwitz. Nákladní dopravě by měl pomoci také nový Krušnohorský tunel.