Stavbu půlmiliardového obchvatu Čebína ohrožují stížnosti Eurovie na Metrostav

Trasa obchvatu Čebína. Foto: SÚS JMKTrasa obchvatu Čebína. Foto: SÚS JMK

Silnice musí být kvůli dotacím hotová do konce příštího roku.

Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje nemůže stále zahájit stavbu nového obchvatu Čebína na silnici II/385. Zakázku, ve které hodnotící komise vybrala jako vítěze soutěže Metrostav Infrastructure, řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Kraj tlačí se stavbou čas: musí začít stavět co nejdříve, jinak nedostane evropskou dotaci.

Řízení je v počáteční fázi. Probíhá na návrh společnosti Eurovia CS, řeší se prokazování kvalifikace Metrostavem,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Jde tak o další velkou silniční stavbu, která stojí kvůli zpochybnění vítězství Metrostavu Infrastructure. Metrostavu byla loni nepravomocně zakázána účast v tendrech o veřejné zakázky. Výstavbu silnic a dálnic následně převedl do dceřiné firmy Metrostav Infrastructure, která nyní boduje cenou v řadě velkých silničních a dálničních tendrů. Investor řeší zásadní otázku, zda má nejlevnější účastník tendrů potřebné reference. Ty konkurence zpochybňuje.

Podobný případ nedávno řešil Pardubický kraj u obchvatu Kojic, kde už má ale Metrostav Infrastructure smlouvu. Velké komplikace způsobuje současná situace Ředitelství silnic a dálnic, kde stojí zakázky, které mají stavební povolení, ale běží právní bitva o vítěze.

Boj s časem o dotace

Jihomoravský kraj v tomto případě mimořádně tlačí čas. Podle Romana Hanáka ze Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje průtahy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže aktuálně ohrožují i termín, kdy se silnice bude stavět. „Jde o akci financovanou z evropského nástroje ITI, kde jsou pevné lhůty, do kdy musí být hotovo. Dostáváme se do situace, kdy o tento zdroj financování můžeme přijít. Vzhledem k velikosti stavby není jasné, kdy a zda se vůbec další finance najdou. Jen z krajského rozpočtu je to nereálné,“ dodal Hanák. Stavba musí být hotová do konce příštího roku. Pokud by se nestihla, mohla by se odložit o několik let.

Odhadovaná cena zakázky je 516 milionů korun. Jde o 3,9 kilometru dlouhý úsek, který vyvede tranzitní dopravu na silnici II/385 mimo zastavěné území Čebína.

Mapa obchvatu Čebína. Foto: SÚS JMK

Mapa obchvatu Čebína. Foto: SÚS JMK

Tagy Eurovia CS II/385 Metrostav Infrastructure obchvat Čebína Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje
48 komentářů