Přímé zadání provozu na trati Bratislava – Komárno: Ozvalo se devět zájemců
Zájem projevili dopravci ze Slovenska a okolních zemí včetně Českých drah, RegioJetu a Leo Expressu.
Slovenské ministerstvo dopravy se po neúspěchu soutěže o provoz na trati Bratislava – Komárno pustilo do diskusí s dopravci, které mají předcházet přímému zadání této zakázky. Zájem projevilo devět dopravců: slovenský státní dopravce ZSSK, slovenský soukromý dopravce Yosaria Trains, Rakouské spolkové dráhy (ÖBB), RegioJet, České dráhy, Leo Express, maďarsko-rakouská Raaberbahn, Polregio a Arriva.
„Se zástupci dopravců jsme se setkali a představili jim podmínky soutěžního dialogu. Ještě do konce června zveřejníme rámcová kritéria, podle kterých budeme nabídky posuzovat,“ uvedl ministr dopravy Andrej Doležal. Soutěžní dialog, který předchází přímému zadání, je podle něj nejblíže otevřenému tendru. Na dohodnutí smlouvy mají Slováci rok, neboť běží roční lhůta od oznámení záměru ve věstníku Evropské komise. Podle ministra zůstává otevřená i možnost, že se přihlásí ještě další zájemci.
Slovenské ministerstvo dopravy a výstavby zrušilo soutěž o provoz na trati Bratislava – Komárno začátkem května, neboť se přihlásila pouze ZSSK a její nabídka „výrazně překonala představy ministerstva“. Doležal následně oznámil, že zakázku zadá přímo.
Na trati z Bratislavy do Komárna jezdil do prosince loňského roku RegioJet, který získal v minulosti smlouvu také přímým zadáním. Po jejím uplynutí se stát rozhodl zadat provizorně provoz ZSSK, která provozuje soupravy ve spolupráci s ÖBB.
Na Slovensku se dosud nepodařilo na žádnou trať vybrat dopravce v otevřeném tendru, v minulosti ministerstvo dvakrát zrušilo soutěž na provoz vlaků na trati Žilina – Rajec. Stejně jako u jiných soutěží byla i v případě poslední zrušené soutěže důvodem nezájmu velmi krátká doba na podání nabídek a zajištění startu provozu. Kritikou nešetřil zejména RegioJet.