ON-LINE: RegioJet dorazil poprvé do Splitu. 1559 kilometrů dlouhá trasa je nejdelším železničním spojem v EU

Vlak RegioJetu před Splitem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czVlak RegioJetu před Splitem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

První spoj do Splitu je vyprodán.

RegioJet včera poprvé vyjel se svým vlakem k Jadranu. Po loňské premiéře svůj byznys výrazně rozšířil: nabídne více spojů a především novou destinaci: Split. Ten doplní loni otevřené spojení do Rijeky. Stejně jako loni jsme sledovali první jízdu přímo na palubě online.

Vlak odjíždí z Prahy v 16:46, do Splitu je vyprodán, do Rijeky ještě zbývá přes sto míst. RegioJet v týdnu uvedl, že na letní sezónu prodal zatím přes třicet tisíc jízdenek. Oproti loňskému roku začíná s provozem vlaků o měsíc dříve.

V porovnání s loňským rokem je zcela jiná trasa. Vlak nejede přes Slovinsko, ale trasou přes Budapešť a Záhřeb. V Ogulinu se souprava rozdělí na dva vlaky: jeden čeká delší trasa do Splitu, druhý do Rijeky.

Podmínkou vstupu do Chorvatska je antigenní test, který není starší než 48 hodin. RegioJet zřídil nové testovací místo přímo na hlavním nádraží, kde je možné se testovat 60 minut před odjezdem. Od 1. června pak otevře i možnost PCR testování po příjezdu. To je zatím po návratu z Chorvatska povinné pro ty, kteří nemají alespoň první dávku vakcíny.

RegioJet na vlak nově nasazuje speciální vůz v reklamním polepu lákajícím na dovolenou v Chorvatsku. V červnu a v září budou vlaky jezdit třikrát týdně, v červenci a srpnu denně. Loni vlaky využilo oběma směry přes 60 tisíc lidí.

13:44 Vlak dorazil do Splitu. Přesně na čas.

 

13:23 Stejně jako loni má RegioJet k vlakům navázané autobusové spoje. Letos vyjíždí ze čtyř míst: Ogulinu, Gračace, Rijeky a Splitu, díky nim obslouží i Černou Horu. Dopravu zajišťují chorvatská Arriva a Čagalj Tours.  Podle dopravce využívá návazné autobusy zhruba třetina cestujících.

11:55 S délkou 1559 kilometrů je vlak Praha – Split nyní nejdelším železničním spojením v Evropské unii, těsně překonává spoj Stockholm – Narvik.

11:40 Trať překonává značené převýšení, stoupá do nadmořské výšky 700 metrů. Není příliš vytížená, denně zde projedou aktuálně jen dva vlaky přes den.

11:11 Se zpožděním 41 minut vlak dorazil do stanice Gračac, odkud má návoz k pobřeží autobusy jedna z cestovních kanceláří.

10:46 Vlak do Rijeky dorazil do cíle se zhruba půlhodinovým zpožděním.

Vlak RegioJetu před Rijekou. Foto: Damir Miškulin

Vlak RegioJetu před Rijekou. Foto: Damir Miškulin

10:30 Jednou z nenápadných změn proti loňskému roku je instalace zásuvek do všech ubytovacích vozů. Loni ve většině naopak chyběly.

10:09 Do Splitu jezdil naposledy přímý vlak z Česka v roce 2009 s Českými drahami. Zrušily ho pro ztrátovost. Podle Jančury loni vlaky do Rijeky vydělaly čtyři miliony korun.

9:53 Trať z Ogulinu do Splitu je sklonově velmi náročná, sklon dosahuje až 24 promile. Vede po okraji Národního parku Plitvická jezera velmi krásnou krajinou.

Výhledy z vlaku mezi Ogulinem a Splitem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Výhledy z vlaku mezi Ogulinem a Splitem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

9.15 Oproti loňskému roku RegioJet posílil také úklid, na palubě jede celou cestu uklízečka, souprava je vybavena i speciálním přístrojem pro čištění koberců.

8:30 Vlak dorazil se zhruba půlhodinovým zpožděním do Ogulinu, kde se rozděluje na dva. Začínají zde také první návazné autobusové linky: jedna na Pag a jedna do Trogiru.

8:20 Patnáctivozový vlak obsluhuje celkem 8 členů posádky. Pět stevardek, vlakvedoucí a barista, k tomu ještě noční stevard. Do Rijeky pokračují tři, kteří se vrací ještě ten den zpět, zbytek jede do Splitu, kde má pauzu do příjezdu dalšího vlaku.

06:44 Posádka končí noční režim, začíná servírovat snídani.

06:17 Záhřeb. Pro Regiojet jde o o další hlavní město členské země EU, kam nabízí přímé železniční spojení.

04:54 Po kontrole dokladů vlak odjíždí do Chorvatska. Test na covid-19 nikdo vidět nechtěl, každý cestující ho ale musel již před odjezdem nahrát na speciálních stránkách pro vstup do Chorvatska.

03:50 Příjezd do pohraniční stanice Gyekényes. Dochází zde k výměně lokomotivy a pohraniční kontrole.

00:45 Stanice Budapest-Kelenföld, první úvrať. Vlak má aktuálně přes hodinu zpoždění.

23:28 S téměř hodinovým zpožděním přijel vlak do Györu.

22:49 Souprava dorazila na slovensko-maďarské hranice. Přes Maďarsko je oficiálním dopravcem místní společnost Continental Railway Solutions.

22:42 Z Bratislavy bude mít letos RegioJet konkurenci v podobě spojů Nightjet přes Vídeň. Více jsme o nové lince psali zde.

22:02 Velmi pomalý průjezd bratislavským uzlem.

21:48 Příjezd do Bratislavy, vlak má aktuálně zpoždění 36 minut.

21:20 Podle Radima Jančury by měly vlaky do Chorvatska letos přepravit kolem 80–90 tisíc cestujících.

21:00 První slovenská stanice Kúty.

20:43 Vlak dorazil do Břeclavi, další trasa vede na Slovensko.

20:20 Podle Jančury je kapacita vlaku maximální, delší vlak firma nemůže nasadit kvůli délce nástupišť. V červnu očekává obsazenost 60–70 % kvůli počasí a váhání cestujících, červenec a srpen očekává vyprodané. Proto se snaží lákat cestující na mimošpičkové termíny. Vidí velký zájem o několikadenní balíčky, které prodává s cestovními kancelářemi.

20:17 „Loni jsem říkal, že do Rijeky je to daleko pět piv. Do Splitu to bude piv sedm,“ říká s nadsázkou Jančura.

20:05 V Brně hl. nádraží přistupují desítky cestujících včetně majitele RegioJetu Radima Jančury.

19:59 Se zpožděním 18 minut zastavuje vlak v Brně – Židenicích.

19:15  RegioJet letos prohloubil spolupráci s chorvatskými železnicemi HŽ, začínají prodávat i vnitrostátní jízdenky pro spojení Záhřeb – Rijeka a Záhřeb – Split.

19:00 Do Splitu chtěl dopravce jezdit už v loňském roce, kvůli velmi rychlým přípravám to nebylo ale možné. Letos byl podle RegioJetu delší čas na přípravu celého projektu, proto se nakonec dopravce rozhodl pro spojení do obou míst, Rijeky i Splitu.

18:45 Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje je aktuálně na červen větší zájem o jízdenky do Splitu než do Rijeky, v dalších měsících se poptávka už vyrovnává.

18:29 Patnáctivozová souprava bude na tomto vlaku řazena standardně. V případě vlaku do Rijeky půjde o 7 ubytovacích vozů a jeden vůz Astra. Do Splitu bude jezdit šest ubytovacích vozů a jeden oddílový.

18:16 Oproti loňskému roku je skladba vozů podobná jako loni, od začátku je nabízen takzvaný tichý vůz pro cestující, kteří nechtějí být rušeni. RegioJet umožňuje přepravu jízdních kol, ale pouze ve voze do Splitu. Sedm vozů do Splitu je maximum kvůli sklonovým poměrům mezi Ogulinem a Splitem.

18:05 Ceny občerstvení na palubě jsou letos v porovnání s loňským rokem prakticky shodné, ukazuje palubní průvodce. V nabídce jsou i teplá jídla. Pivo je letos v nabídce pouze Pilsner Urquell za 25 korun za půl litru.

17:50 Kvůli výlukovým pracím na hlavním koridoru vede trasa přes Vysočinu.

17:36  Vlak zastavuje v Kolíně, zpoždění se kvůli pracím na koridoru zvýšilo o zhruba deset minut.

17:13 V čele vlaku je lokomotiva Siemens Vectron, která pokračuje až do stanice Gyekényes na maďarsko-chorvatské hranici.

17:00 Vlak je složen z celkem patnácti vozů. V chorvatském Ogulinu se souprava rozdělí, osm pokračuje do Rijeky, sedm do Splitu.

16:49 Se zpožděním zhruba tří minut vlak vyjíždí. Na palubě je velvyslankyně Chorvatska Ljiljana Pancirov. Ta před odjezdem věří v úspěch spojení a zdůraznila, že Chorvatsko bude letos bezpečnou destinací.

Vlak RegioJetu do Splitu před odjezdem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZástupci RegioJetu a Chorvatska před odjezem prvního vlaku do Splitu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPrůvodce palubním servisem vlaku RegioJetu do Chorvatska. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPředběžný jízdní řád vlaků RegioJetu do Chorvatska v roce 2021Vagón RegioJetu ve speciálním polepu s reklamou na Chorvatsko. Foto: Bohuslav ŠkodaVlak RegioJetu před Rijekou. Foto: Damir MiškulinVýhledy z vlaku mezi Ogulinem a Splitem. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Chorvatsko Praha - Split RegioJet Split Top vlakem do Chorvatska
381 komentářů