ON-LINE: RegioJet dorazil s vlakem k Jadranu, cestou nabral přes hodinu zpoždění

První vlak RegioJetu dorazil do stanice Rijeka. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraPrvní vlak RegioJetu dorazil do stanice Rijeka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

RegioJet úspěšně propojil vlakem Česko s Chorvatskem. S více než hodinovým zpožděním v 10:05 přijel první přímý spoj z Prahy

RegioJet úspěšně propojil vlakem Česko s Chorvatskem. S více než hodinovým zpožděním v 10:05 přijel první přímý spoj z Prahy do Rijeky. Zkušenosti z prvního spoje chce firma využít k mírným změnám v celém konceptu, například zavedením tichých oddílů.

Česko má po dnešku po několikaleté pauze přímé spojení k Jadranu, České dráhy dříve jezdily do Splitu. Pro RegioJet jde o druhou trasu s ubytovacími vozy, dosud jezdil přes noc do Košic.

Vlak jel přes Pardubice, Brno, Břeclav do Bratislavy, na maďarské území vstoupil v Rajce. Dál pokračoval přes Hegyeshalom a Zalaszentiván do Hodoše, ve Slovinsku přes Ormož a Pragersko do Lublaně.

Vlak nabral zpoždění už v Česku a na Slovensku, přes Maďarsko ho téměř stáhl. K velkému zpoždění došlo zejména na chorvatské hranici v Šapjane, kde vlak stál téměř hodinu. Až do Hodoše táhla vlak lokomotiva Siemens Vectron v barvách RegioJetu, přes Slovinsko státní dopravce SŽ, stejně tak v Chorvatsku tamější státní dráhy.

Nenaplnily se nakonec poplašné zprávy, že vlak může mít problém při průjezdu Slovinskem kvůli opatření o minimálních rozestupech cestujících.

První spoj, podobně jako několik dalších, byl již plně vyprodaný. I kvůli velkému zájmu se RegioJet rozhodl jezdit od 11. července denně.

Z první jízdy vlaku jsme přinesli on-line reportáž.

10:12 Konec cesty. Vlak dorazil do Rijeky. Děkujeme za pozornost.

10:01 Poslední kilometry před Rijekou nabízí zajímavé výhledy na Jadran.

9:55 Posádka RegioJetu má k odpočinku v Rijece pronajatý byt, večer se vrací zpět. Podle firmy je zájem o nasazení na tyto vlaky mezi zaměstnanci velký.

9:50 Přestup na autobusy probíhá bez komplikací, jsou přistaveny hned u stanice.

Stanice Opatija Matulji. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Stanice Opatija Matulji. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

9:42 Stanice Opatija Matulji. RegioJet zde má přestupní stanici na šest autobusových linek. Důvodem je vyhnutí se centru Rijeky.

Stanice Opatija Matulji. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Stanice Opatija Matulji. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

9:34 Trať svým stavem nepřipomíná úplně mezinárodní trasu. Je již vidět moře.

9:21 Podle Radima Jančury první jízda ukazuje, že v provozu dojde k některým změnám. Firma chce například vytvořit tiché oddíly zejména pro rodiny s dětmi, kde bude dříve večerka.

9:15 Po téměř hodině se vlak znovu rozjíždí a míří do Opatije a pak do Rijeky. Chorvatský úsek je kilometrově nejkratší.

8:57 RegioJet připravil pro cestující speciální informační „noviny“, v kterých jsou informace o přestupech či důležité kontakty.

Cestující dostávají speciální "noviny" s informacemi o příjezdu, návazných spojích či důležitými kontakty. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Cestující dostávají speciální „noviny“ s informacemi o příjezdu, návazných spojích či důležitými kontakty. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

8:46 Vlak měl podle jízdního řádu dorazit v tuto chvíli do Rijeky, zatím stále čeká v první chorvatské stanici. Pasová kontrola proběhla v pořádku.

8:30 Do stanice přijel mezinárodní vlak Lublaň – Rijeka, bude mít přednost.

8:27 Vlak stále stojí ve stanici Šapjane.

8:12 Kontrola chorvatskou policií je spíše formální. Dochází k výměně lokomotivy, odpojila se slovinská.

Slovinská lokomotiva, která táhla vlak přes území Slovinska, v chorvatské stanici Šapjane. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Slovinská lokomotiva, která táhla vlak přes území Slovinska, v chorvatské stanici Šapjane. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

 

8:03 Vlak se doploužil do chorvatské stanice Šapjane.

7:31 Probíhá slovinská kontrola dokladů, nijak důkladná a spíše formální.

7:26 Vlak má zhruba 20 minut zpoždění, které nabral hlavně v Česku a Slovensku. V Lublani měl nastoupit i slovinský ministr dopravy, který byl ale včera zatčen.

06:30 Cesta zatím probíhá bez problémů. Vlak se pomalu blíží k chorvatské hranici, kde by měla proběhnout pohraniční kontrola.

06:00 Posádka oznámila ukončení nočního režimu, bude se podávat snídaně.

05:30 Příjezd do Lublaně.

02:40 Obávaný zákaz vjezdu do Slovinska nenastal, vlak po výměně lokomotivy v Hodoši pokračuje dál.

01:20 Vlak pokračuje dál ke slovinským hranicím.

01:05 Úvrať ve stanici Zalaszentiván.

0:00 Posádka ohlásila večerku, servis obnoví v 6:00.

23:48 Podle šéfa společnosti Continental Railway Solutions byla Csorna jako zastávka vybraná kvůli blízkosti Györu.

23:17 Vlak přijíždí do stanice Csorna, jedné z nejbizarnějších zastávek na trase. Město má 10 tisíc obyvatel, nepatří mezi turistické cíle. Zpoždění je zhruba půl hodiny.

23:00 Větší část míst (zhruba 300) je v lehátkových vozech. Lehátkové kupé má jednu nevýhodu: nemá vlastní zásuvku. Kupé jsou po čtyřech.

Lehátkové kupé RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Lehátkové kupé RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

22:50 Omlouváme se za dočasné výpadky, datové mobilní pokrytí v Maďarsku není zcela ideální.

22:28 Vlak dorazil do Rajky a vstoupil na maďarské území. Vlakvedoucím se stává zaměstnanec maďarské partnerské společnosti. RegioJet zde nakládá croissanty pro snídani.

22:18 RegioJet s denním provozem vlaků od 11. července počítá s nasazením dvou souprav, které budou jezdit proti sobě. Do 11. července bude na tuto trasu určena vždy jedna, vozy z této soupravy nebudou nasazovány jinam.

22:05 Přes dvacet minut trvá průjezd přes Bratislavu do Petržalky. Vlak míří do Rajky.

22:00 Startu vlaků do Chorvatska si všímají i zahraniční média. Text agentury Reuters vyšel například v New York Times.

21:50 Zájem o návazné autobusy není tak velký, jak RegioJet předpokládal, využívá je zhruba polovina cestujících. Autobusy nenavazují přímo v Rijece, ale již v Opatiji. Největší zájem je o cesty na Krk.

21:33 Se zhruba patnáctiminutovým zpožděním přijíždí vlak do Bratislavy.

21:23 Podle Ivany Kašické zatím v Chorvatsku v případě autobusů spolupracují s místními dopravci, dva autobusy jsou ale záložní od RegioJetu. Cílem je rozšířit spojení i na další dopravce, firma ale zatím nemá povolení pro provoz dalších linek.

20:31 Vlak přijíždí se zhruba desetiminutovým zpožděním do Břeclavi.

20:25 Jednou ze změn v palubním servisu je kavárna uprostřed celé soupravy. Stevardka chodí s černou kávou či mátovým čajem z vozíku, pro dortíky či kávy od baristy si musí cestující chodit.

Příprava kávy ve voze Regiojetu: Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Příprava kávy ve voze Regiojetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

20:05 Podle ředitelky RegioJetu Ivany Kašické nemusela kvůli spojům do Chorvatska omezit počty vozů na jiných linkách. Výjimkou je linka R8, odkud jsou některé lehátkové vozy. Ty nejsou kvůli slabé poptávce na lince aktuálně potřeba.

19:53 Brno, hlavní nádraží. Na nástupišti opět převažují mezi nastupujícími mladší cestující.

19:46 Vlak dorazil do stanice Brno-Židenice, prakticky nikdo nenastupuje.

19:37 Do Splitu je rychlejší autobus, proto raději nabízíme spojení do Rijeky, vysvětluje Radim Jančura v rozhovoru pro chorvatské novináře na palubě. Linku chce mít v provozu i příští rok.

19:30 Souprava má celkem sedm členů posádky, na každého stevarda či stevardku připadají tři vozy. V Bratislavě přistupuje ještě další posila. Přes Maďarsko jede vlakvedoucí maďarského dopravce, stejně tak ve Slovinsku a v Chorvatsku.

19:17 Za klíčové označil Radim Jančura před startem mít při cestě dostatek piv. I teď během cesty řeší, jak vlak v Praze vždy naložit. Právě nakládka celkem tří tisíc piv se ukázala jako jeden z největších problémů.

https://www.instagram.com/p/CCETpx4pn_O/?igshid=m23e7wv7rw4s&fbclid=IwAR37XoJvJMFAHFaKUu1xFOBky0qQJL1E7guOMBHvg4Unjkrq7fVyRryMitU

18: 57 Jak je to se zavazadly? Cestující mají více možnosti: v lehátkovém kupé je speciální prostor nad chodbičkou. U vozů Astra je standardní prostor nad sedačkami a ještě speciální prostory pro skladování zavazadel. Pro tento vlak je zrušeno dětské kupé, to slouží jako uzamykatelný oddíl, kam se vejdou i jízdní kola. Každé zavazadlo do tohoto kupé je označeno. Přeprava je zdarma.

Dětské kupé jako skladiště pro zavazadla. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dětské kupé jako skladiště pro zavazadla. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

18:48 Prohlídka celého vlaku. Převažují hlavně mladší cestující, ve vlaku zejména v lehátkových kupé je i dost rodin s dětmi. Povinnost nosit roušky někteří dodržují, někteří ne.

18:25 Pro novou linku má RegioJet speciálního průvodce palubním servisem. Ten se neliší příliš od dálkových komerčních linek RegioJetu: káva a voda zdarma, dortíky za 10 Kč, pivo za 20 Kč (Bernard, Chotěboř).

Průvodce palubním servisem pro linku do Chorvatska. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Průvodce palubním servisem pro linku do Chorvatska. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

18:15 Vlak zastavuje v Pardubicích, kde přistupují desítky cestujících.

18:06Bylo mi jasné, že nás mohou zachránit pouze Češi a ne cizinci,“ říká Radim Jančura, jak ho napadly vlaky do Chorvatska. Firma dnes spustila další projekt Partyja.cz, kde nabízí pronájem celého penzionu pro uzavřené skupiny.

17:55 Vlak má celkem dvanáct vozů, jede na lince dříve končící v Bratislavě. Pro tyto cestující je vyhrazen ale jen jeden vůz, jinak je celá souprava v prodeji pro cesty až do Slovinska a Chorvatska. Vlak je podle Ondrůje plně vyprodán, pouze dva vozy jsou vyčleněny pro novináře a hosty. Na zpáteční první vlak z Rijeky je prodáno již přes sto jízdenek.

17:47 Na palubě je i chorvatský stevard Želko, který je zaměstnancem RegioJetu a pracuje běžně na linkách z Prahy do Bratislavy a Vídně. Kromě češtiny a angličtiny tak mají hlášení i v chorvatštině. Podle mluvčího firmy Aleše Ondrůje je o jízdenky zájem i u chorvatských cestujících.

17:38 Vedoucí vlaku informuje cestující o řadě organizačních pokynech. Zejména o nutnosti vyplnit dopředu registrační formulář pro cestu do Chorvatska i povinnost nosit roušky.

17:21 S minutovým zpožděním vlak vyjíždí z pražského hlavního nádraží. V čele je lokomotiva Siemens Vectron.

Siemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Siemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

17:15 Odjezdu jsou přítomné velvyslankyně Chorvatska a Slovinska. Jde o projekt, který vznikl díky koroně. Měsíc jsem firmu vypínal, pak ji opět rozbíhal, řekl při improvizované tiskové konferenci.

Velvyslankyně Chorvatska (vlevo) a Slovinska před odjezdem vlaku do Rijeky.

. Velvyslankyně Chorvatska (vlevo) a Slovinska před odjezdem vlaku do Rijeky.

Poprvé na hlavním nádraží v Praze vlak s cílovou stanicí Rijeka. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSiemens Vectron v barvách RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czVelvyslankyně Chorvatska (vlevo) a Slovinska před odjezdem vlaku do Rijeky. Průvodce palubním servisem pro linku do Chorvatska. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czDětské kupé jako skladiště pro zavazadla. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czZavazadla ve voze Astra. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStevardka ve voze RegioJetu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPříprava kávy ve voze Regiojetu: Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czSlovinská lokomotiva, která táhla vlak přes území Slovinska, v chorvatské stanici Šapjane. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czCestující dostávají speciální "noviny" s informacemi o příjezdu, návazných spojích či důležitými kontakty. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStanice Opatija Matulji. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czStanice Opatija Matulji. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPrvní vlak RegioJetu dorazil do stanice Rijeka. Autor: Jan Sůra / Zdopravy.czPrvní vlak RegioJetu dorazil do stanice Rijeka. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraPrvní vlak RegioJetu dorazil do stanice Rijeka. Autor: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy RegioJet Top vlakem do Chorvatska
592 komentářů