Ústečtí krajší radní chtějí vyloučit dovozce běloruské značky autobusů ze soutěže na 90 autobusů
Pokud dnes radní schválí vyloučení dovozce autobusů MAZ, zakázku by měl vyhrát turecký Otokar.
Čím dál zamotanější je situace s nákupem až 90 nových autobusů pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. O vítězství v soutěži má přijít společnost NMN Group, která v tendru nabídla běloruské autobusy MAZ.
Vyplývá to z programu jednání dnešní Rady Ústeckého kraje, který jako jeden z bodů má vyloučení této firmy z tendru. Pokud by nakonec bylo vyřazení pravomocné, zakázku by měl získat na druhém místě umístěný turecký Otokar. Kraj do rozhodnutí rady nechce zakázku nijak komentovat.
DSÚK soutěží rámcovou smlouvu na až 90 autobusů o délce 9,9–11 metrů už přes rok. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) v dubnu zamítl námitky tureckého výrobce Otokar a české společnosti SOR Libchavy, a vítězem se tak stala společnost NMN Group. Ta v tendru nabídla v Bělorusku vyráběné autobusy MAZ.
NMN nabídl sice vyšší cenu než turecký výrobce Otokar, ten však skončil druhý v hodnocení kvůli kratší nabídnuté záruce. Za 90 autobusů požaduje NMN 347 milionů korun bez DPH. Na třetím místě skončil dealer Iveca Zliner, který šel s cenou proti prvnímu zrušenému tendru výrazně níže. Čtvrtý skončil SOR. Soutěž je na rámcovou smlouvu, DSÚK musí odebrat nejméně deset autobusů.
Běloruské autobusy jako téma zastupitelů
Z nákupu běloruských autobusů se stalo na posledním jednání zastupitelů i politické téma. „Upozorňuji na to, že Škoda Auto nesmí dovážet automobily do Běloruska. Jsem tedy rád, že dovoz autobusů proběhne a státní podnik režimu Alexandra Lukašenka dodá deset autobusů,“ citoval Český rozhlas starostu Klášterce nad Ohří Štefana Drozda.
Záhadou je i samotná firma NMN, která dosud do Česka žádný autobus nedovezla. Firma má jednoduché webové stránky, kde neuvádí, jaké značky zastupuje. „Chceme, aby naše společnost NMN Group působila na českém trhu jako spolehlivý dodavatel dopravních prostředků pro přepravu osob a nákladů, zemědělských vozidel a speciálních strojů se zaměřením na stavebnictví, zemědělství, údržbu zeleně, úklid a manipulaci,“ uvádí na svých stránkách.
Firma má základní jmění tisíc korun, dovozem autobusů se nikdy nezabývala. Běloruský výrobce už má s trhem v Evropské unii zkušenosti, dodával autobusy například do Polska nebo na Slovensko.
(V textu jsme nesprávně uvedli, že Otokar byl původně vyloučený. V případě vyřazení NMN Group by tak měl zakázku získat turecký Otokar. Za chybu se omlouváme)