Poslední úsek D1 se letos stavět nezačne, ŘSD posunulo termín pro nabídky až na konec října
Ministerstvo zahájilo stavební řízení, o vítězi soutěže ale bude jasno nejdříve na počátku příštího roku.
Jediný chybějící úsek dálnice D1 se letos nezačne už se stoprocentní jistotou stavět. I kdyby se podařilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získat všechna stavební povolení, nebude vědět, kdo jej postaví. Jde o úsek D1 0136 Říkovice – Přerov.
ŘSD tento týden opět posunulo termín pro podání nabídek na jednu ze svých největších zakázek posledních let o další dva měsíce až do 25. října. Vyplývá to z informací na profilu zadavatele. Jedná se již o desátý posun soutěže vypsané loni v prosinci. I kdyby nedošlo k dalšímu odkladu termínu pro podání nabídek, je jisté, že do konce roku se nepodaří soutěž vyhodnotit.
„O zakázku je velký zájem a firmy posílají řadu zpřesňujících dotazů. Chceme mít jistotu, že dokumentace bude řádně vysvětlena,“ řekl ředitel brněnského závodu David Fiala. Odhadovaná cena zakázky je 6,75 miliardy korun.
Čistě z „byznysového“ pohledu jde pro ŘSD o složitou věc. Ceny stavebních prací u silničních staveb ještě aktuálně hodně tlačí dolů snaha Metrostavu Infrastructure získat co nejvíce referenčních zakázek pro případ, že jim nebude uznána prokázaná kvalifikace ze staveb mateřského Metrostavu, který byl odsouzen kvůli korupci. Za půl roku už může být jasněji a cena může výrazně vzrůst. Pokud by ale nyní vyhrál Metrostav, s velkou pravděpodobností skončí zakázka u antimonopolního úřadu, kde ji napadnou konkurenti právě kvůli uznání kvalifikace. Detailněji jsme problémy s Metrostavem u silničních zakázek popisovali v dubnu.
Ministerstvo už zahájilo stavební řízení
Výběr dodavatele je ale jen ten z menších problémů. Podstatně obtížnější je pro ŘSD získání všech potřebných povolení. Naposledy v dubnu krajský úřad Olomouckého kraje potvrdil územní rozhodnutí. Hlavní slovo bude mít ale ostravský krajský soud, který už dříve rozhodnutí úřadu zrušil a který bude s největší pravděpodobností případ znovu řešit na podzim.
ŘSD dlouho počítalo s tím, že stavba musí začít na podzim, kdy končí výjimka z posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Letos na jaře ale přišlo s verzí, že se musí začít stavět.
Ministerstvo dopravy včera zahájilo stavební řízení. ŘSD podalo žádost o stavební povolení už loni v srpnu, letos na jaře ji ale zúžilo a vyřadilo z ní některé objekty. K ústnímu projednání žádosti má dojít na konci června.