Teplice skončí s Arrivou, založí si vlastního dopravce
Založení vlastního dopravce má přinést lepší služby, tvrdí vedení města.
Bez jakékoliv ekonomické analýzy se pustí Teplice od roku 2024 do vlastního provozování městské hromadné dopravy. Zastupitelé tento týden schválili plán na založení vlastní společnosti. Ta nahradí společnost Arriva City, která dosud zajišťuje dopravní obslužnost města.
Zastupitelé tak potvrdili stanovisko radních, kteří s materiálem souhlasili už dříve. Podle primátora Hynka Hanzy (ODS) je změna motivována snahou zajistit lepší služby. Teplický provoz MHD je v tuzemských poměrech specifický: vozy a trolejbusové tratě patří městu, provoz má na starosti na základě veřejné soutěže Arriva City.
Hanza vysvětluje konec Arrivy i tvrzením, že v oblasti provozování trolejbusů není na trhu konkurence a má takřka monopolní postavení. „Pokud bychom měli pouze autobusy, nebyl bych pro tuto cestu,“ uvedl.
Arriva: nemáme monopol ani pokuty za zásadní prohřešky
Arriva s takovými tvrzeními nesouhlasí. Podle vyjádření generálního ředitele Daniela Adamky respektují „chuť města si dopravu zajistit podle svého uvážení.“ „Nesouhlasíme ale s jeho názorem, že máme téměř monopolní postavení, protože do případného výběrového řízení se mohou přihlásit i dopravci jako Transdev nebo Z-Group. Za poslední roky jsme nebyli pokutováni za zásadní prohřešky v provozu nebo za problémy se svěřeným majetkem a všechny vozy jsou bezpečné a provozuschopné. Už v roce 2019 jsme městu nabízeli možnost využití dotačního programu a úsporu přes sto milionů korun za nákup nových vozidel,“ dodal Adamka.
Teplice se vydaly cestou, kterou před několika lety zkusil Jablonec nad Nisou. Ten si založil vlastní společnost Jablonecká dopravní, která měla zajistit provoz MHD. Nakonec zůstalo jen u založení a placení peněz za tuto společnost, která ale nakonec dopravu vůbec neprovozuje. Zastupitelé nedávno rozhodli, že i nadále bude provoz zajišťovat externí dopravce na základě soutěže.
Některým zastupitelům vadilo, že chybí k materiálu ekonomická analýza. „Bez analýzy nákladů nemůžeme rozhodovat,“ uvedl opoziční zastupitel Zdeněk Potomský (zvolen za Pro Zdraví a Sport TEPLICE). „Je to nejvýznamnější materiál za poslední dobu. Já jsem pro, ale ekonomická část je nedostatečná,“ uvedl Lubomír Škarda (KSČM).
Pro založení dopravní společnosti hlasovalo po hodinové rozpravě 24 zastupitelů, proti nebyl nikdo a dva se zdrželi. V červnu by měli zastupitelé rozhodnout, zda bude založena společnost s ručením omezením nebo akciová společnost. Ekonomickou rozvahu chtějí mít zastupitelé k dispozici v září.
(s využitím ČTK)