České dráhy počítají s přímým spojem do Villachu, až Rakušané dokončí tunely
Rakousko dnes na trase buduje dvě klíčové stavby: úpatní tunel Semmering a tunel pod horským masivem Koralpe.
České dráhy zhruba před týdnem oznámily nákup nových vozů na 230 km/h od konsorcia Siemens Mobility – Škoda Transportation. S novými vozy přitom počítají i pro trasu Praha – Brno – Vídeň – Štýrský Hradec – Villach. Railjety Českých drah dnes končí ve Štýrském Hradci.
„Prodloužení vlaků až do Villachu předpokládáme mezi roky 2026 a 2029 po dokončení infrastrukturních projektů na území Rakouska. Četnost spojů bude předmětem budoucích jednání se zahraničním partnerem,“ uvedl mluvčí drah Robert Pagan.
Rakousko dnes na trase buduje dvě klíčové stavby. Jde o 27 kilometrů dlouhý úpatní tunel Semmering, který má výrazně zkrátit dobu jízdy mezi Vídní a Štýrským Hradcem, a o něco jižněji budovanou vysokorychlostní trať Koralmbahn mezi Štýrským Hradcem a Klagenfurtem. Její součástí je 33 kilometrů dlouhý tunel pod horským masivem Koralpe. Tunel Semmering má být hotov v roce 2027, Koralmbahn ještě o dva roky dříve.
České dráhy počítají s nákupem až 180 vozů, které budou tvořit 20 devítivozových souprav s kapacitou 555 míst k sezení. Hodnota kontraktu je téměř 12,5 miliardy korun. Dopravce s novými vozy počítá i pro linky Praha – Ústí nad Labem – Berlín – Hamburk a Praha – Brno – Budapešť.
Dříve dráhy v souvislosti s výstavbou rakouských tunelů mluvily i o možném obnovení přímé linky do Slovinska. Tento záměr už nyní nezmiňují a k novým vozům už nepožadují slovinské „papíry“. Ty v předchozím tendru žádaly, soutěž ale byla zrušena a vypsána znovu s jinými parametry.