Příprava D1 u Přerova může pokračovat, úřad potvrdil územní rozhodnutí
Rozhodnutím může ŘSD pokračovat ve stavebním řízení na poslední chybějící úsek D1, konečné slovo bude mít ale soud.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může pokračovat v přípravě stavby posledního chybějícího úseku dálnice D1 okolo Přerova. Krajský úřad Olomouckého kraje včera opakovaně potvrdil rozhodnutí stavebního úřad olomouckého magistrátu o změně územního rozhodnutí na stavbu D1 136 Říkovice – Přerov.
Rozhodnutí tak nabude právní moci, je zveřejněno na úřední desce. „Bude tak umožněno pokračovat ve stavebním řízení a dokončení majetkoprávní přípravy stavby,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl na twitteru.
Krajský úřad se musel územním rozhodnutím zabývat znovu poté, co jeho původní verdikt zrušil Krajský soud v Ostravě. Miroslav Patrik z Dětí Země upozornil, že proti původnímu rozhodnutí v novém verdiktu přibylo 81 stran a namísto původních dvou změn v rozhodnutí magistrátu jich je nyní 8. Děti Země a další účastníci mají čas do konce května, pokud chtějí rozhodnutí napadnout u soudu. Podněty do řízení o změně územního rozhodnutí k celé stavbě podaly kromě Dětí Země ještě spolky Krajina Dluhonice a Voda z Tetčic. Podněty se týkají především způsobu zimní údržby dálnice.
Dálnice v rukou soudu
Pro ŘSD znamená rozhodnutí úřadu možnost pokračovat ve stavebním řízení, zápisu geometrických plánů na pozemcích dálnice a pokračovat může vyvlastňování. Hlavní slovo bude mít ale ostravský krajský soud, který už dříve rozhodnutí úřadu zrušil. Právě na základě tohoto rozsudku musel úřad vydat nové rozhodnutí.
Stavba musí začít nejpozději letos na podzim, kdy pro projekt končí výjimka z posuzování vlivu na životní prostředí (EIA). Nově je však na stole otázka, co přesně konec platnosti výjimky k EIA znamená. Podle Mátla situace nestojí tak, že se musí začít letos v listopadu stavět. „Zákon o EIA hovoří o tom, že je to de facto podklad k tomu, aby bylo vydáno následující správní rozhodnutí. To následující správní rozhodnutí je stavební povolení. V samotném zákoně se nemluví nikde o tom, jestli se má začít stavět, nebo se stavět nemá. EIA je podklad pro správní řízení, nikoliv pro to, jestli se stavba realizuje, či nerealizuje,“ řekl v březnu Mátl v podcastu Cesty Zdopravy.cz.
ŘSD už vypsalo i soutěž na zhotovitele. V tendru s odhadovanou cenou 6,75 miliardy korun hledá stavební firmu, která postaví 10,1 kilometru dlouhý úsek kolem Přerova, který je jediným na celé trase D1 dosud chybějícím.