Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Nová komplikace pro poslední úsek D1. Změnu územního rozhodnutí zrušil soud

Stavba D1 v úseku Přerov - Lipník nad Bečvou. Foto: ŘSD
Stavba D1 v úseku Přerov - Lipník nad Bečvou. Foto: ŘSD
Soud vyhověl žalobě Dětí Země a Krajiny Dluhonice. ŘSD má poslední rok na to začít stavět, pak bude muset znovu posuzovat vliv stavby na životní prostředí.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se opět vzdaluje možnost dobudovat poslední úsek dálnice D1 z Přerova do Říkovic. Krajský soud v Ostravě dnes vyhověl žalobě spolků Děti Země a Krajina Dluhonice proti rozhodnutí Krajského úřadu Olomouckého kraje, který vydal letos v červnu pro zmíněný úsek územní rozhodnutí.

Vyplývá to z rozsudku, které má redakce deníku Zdopravy.cz k dispozici. Pro ŘSD jde o velkou komplikaci: sice již podalo žádost o stavební povolení, řízení se ale přeruší do doby, než bude jasno o územním rozhodnutí.

„Je to komplikace. Do doby odůvodnění rozsudku neumíme posoudit dopad na celou přípravu,“ řekl ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala. Soud dnes jen vydal rozhodnutí, na písemné vyhotovení s vysvětlením si musí účastníci počkat.

Územní rozhodnutí napadly oba spolky poté, co krajský úřad zamítl jejich odvolání. ŘSD přitom tlačí čas. Stavět se musí začít do listopadu příštího roku, kdy vyprší platnost stanoviska EIA. Pokud se do té doby nezačne stavět, je jisté zpoždění několika let.

Územní řízení trvá od jara 2017. Děti Země v odvolání požadovaly například posouzení varianty D1 jinou trasou dál od Dluhonic. Děti Země v odvolání poukazovaly například i na chyby závazného stanoviska EIA. Dálnice D1 má Přerovu sloužit i jako obchvat, město je dnes zatíženo tranzitní dopravou.

Budoucí D1 Říkovice - Přerov. Pramen: ŘSD
Budoucí D1 Říkovice – Přerov. Pramen: ŘSD
71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bolb

Ten Patrik si bude tak dlouho zahrávat, až nějakýmu Přerovákovi prasknou nervy a sejme ho.

Lus

Kdo je tedy diletant, který tu stavbu neumí připravit?

franzJosej

radecek

Kamui

Soud není schopen podržet státního investora proti bandě zelených mozků.

Co takhle využít nouzového stavu a stavbu prohlásit za nouzovou, čímž by byly všechny námitky elegantně znemožněny?

Radek.m

Je mi upřímně líto lidí v Přerově (bez ironie). Staví se Předmostí, Průpich i D55 a intenzita dopravy tam pořád poroste, což je pro zdraví v centru hodně špatné :(.

bkv

Opravte si odkaz na rozsudek. Na konci vám chybí f

Démon

Asi nezávislý soud 🙂

Andrej

Ten Krajsky soud Ostrava si ide svoje. Zrusil aj uzemne rozhodnutie obchvatu Mikulova, pokusal sa zrusit zakon o zrychlenej EIA u liniovych stavbach, kde ho zarazil az Ustavny sud…

Fascinujuce. Frustrujuce. Nezmyselne

Marcel

Také to nechápu. Napadá mě, zda by se nedalo využít nouzového stavu a nešlo jít cestou přímého zadání zakázky vládou? Netuším zda je to právně možné.

Tomāš

To těžko, tady nejde o veřejnou zakázku, spíše o to, že nemáte rozhodnutí, na jehož podkladě je možné stavět.

Dan

Docela by mě zajímalo kolik lidí na silnicích už zbytečně zemřelo díky aktivitám pana Patrika a lidem jemu podobným. Desítky? Nebo možná už stovky? A kdo to bude příště? Nikomu bych nic špatného nepřál, ale ať je to rači pan Patrik než někdo kdo ty stavby zbytečně neblokuje!

Démon

dnes se nedá nic připravit bez chyby, je to všechno tak složité, že to nejde. a ve finále jsou 2 domy a pár zvířat důležitější než bezpečná silnice. Nechápu že se některé věci neřeší ex-post v rámci potřeb většiny.

Gejza

A nebo se může investor pochlapit a u podobně kontroverzních staveb velkoryseji kompenzovat postižené. Přeci jen estakáda přes intravilán sídla s demolicemi je hůře projednatelná, než obchvat na poli za městem.
Tím se rozhodně nechci zastávat Patrika, ale myslím, že u přípravy staveb s významnými negativními vlivy na intravilán sídel by se mělo postupovat podle trochu jiných pravidel, než u méně kontroverzních staveb.

Daniel

Tohle je celkem fiasko a noční můra, nicméně stále zde existuje alespoň teoretická možnost EIA opětovně prodloužit. Nelze na to spoléhat, ale pokud to stát dokáže vyargumentovat a nasadí v Bruselu těžké váhy, tak tu nějáká malá možnost je. A nebo se příjde s nějákým kreativním řešením na hraně ústavnosti a zaplatí se to čistě z národních zdrojů.

Kodl

Toto jasně směřuje k propadnutí EIA v 11/2021 a k naprostému restartu celého úseku 0136. Jelikož RSD má prakticky strach používát na stavby novelu 416 a jelikož nikdo pořádně neví, co budeme nový stavební zákon reálně za paskvil, je už teď s pravděpodobností na 90% zahájení stavby v roce 2030 totální scifi a utopie.
Tento projekt je absolutně zoraný a bylo by nejlepší, prostě začít úplně od znovu a pořádně.
Je to totální fraška a ubohé státní (ŘSD) fiasko.

Vojta

Třeba by ta nová EIA posoudila i tu variantu o 150 m vedle a nakonec by možná vyšla líp.

Michael

Toš to bude ve Vyškově ta cedula ‚Ostrava‘ estě dlóho na 46 přes ten náš Prostijov…

roman

ví někdo kde bydlí pan Patrik ? že by jsme mu začali znepříjemňovat život stejně jak on znepříjemňuje život občanům teto země

Otakar
MLB

No takže dálnice prostě nebude, to už je teď jasné. Jediný otazník zůstává nad tím, kdo z Přerova si jako první najde pana Patrika a zadupe ho do té jeho milované Země 🙂

Honza

Ja tomuto nemuzu nejak porozumnet. Jaky maji Deti Zeme (rozumnej magor Patrik) motiv? Proc to delaji? Co tim ziskaji?
I kdyz napadaji ruzne procesni chyby, co z toho maji? Cemu prospeji? Vzdyt dopady jejich chovani jsou dalekosahle.
Me to pripada uz jako uchylka. Na druhou stranu kazde mesto ma sveho Patrika, kverulanta.

Lumpy

Patrik je jen loutka
Zkutecnost je to parta pravniku kteri berou procenta za odblokovanej projekt
Mluvim z osobni zkusenosti prumyslova zona holesov
Tadle particka chtela 4% hodnoty projektu za to ze prestanou obstrukce
Tak jsme sly jinam

Tomáš Gottschalk

Patrika si najali nějací místňáci z Dluhonic, mezi nimi tuším pan Ježík.

Panakis

Patriku ty ses vuuul! a vy co tu mluvite o chybe v systemu.. Po rovoluci rikali.. dozeneme do 10 let Svycarsko.. Zcela uprimne Vam rikam. Vzivote nedozeneme Svycarsko ani Rakousko a furt budeme tam kde jsme ted. V prdeli! Je to smutne… je to tak… A pak se divte, ze mladi zdrhaji za hranice a nechcou se vracet.

Tady na Moravě

ANO bylo z kraje odstaveno, tj. politicky body z realizace uz pro anofert nebudou. Tak se soudu rozdaly noticky…

jakub (easydrink)

mě vždy fascinuje ta jistota lidí, kteří si myslí, že je tak jednoduché ovlivnit soud

Pe.tr

Stejné jako cokoli jiného . A pokud přijede někdo na praseti jen málokdo by neměl mastnou hubu. Úplatný je téměř každý – jen má každý jinou cenu . A pokud vidím některé nezávislé soudce a jejch ego tak nemusíš ani na praseti jezdit , stačí slib a možná post , úcta , závazek . Nedělal bych si přehnané iluze . Havlova éra s Miloušem skončila .Politika , bohužel .

jakub (easydrink)

jenomže tady už v prvním stupni rozhoduje senát

Greta

Takto nesmyslnou konspirační teorií jsem ještě nečetl, tedy ne že by ty ostatní dávaly smysl. Jako že odvolaný hejtman uplatnil jen tak z pleziru tříčlenný senát. Kolik promile máte, když to vymyslíte.

Tomáš

Pan Patrik ovšem využívá jen zákonných prostředků a stojí proti němu celá armáda úředníků a politiků, u nichž by se o té zákonnosti dalo spekulovat. Já zde vidím jednoznačně chybu na straně státu a těším se na vaše minusy.

jakub (easydrink)

jenomže problém je v tom, že ty jeho zákonné možnosti jsou tak široké, že prakticky vždy se najde důvod proč něco zrušit, takže můžete mít třeba dvě armády a nic neuděláte

Daniel

To je pravda, ale to je zase záležitostí státu, protože je tu legislativa tak komplikovaná, že se v tom málokdo vyzná a najít v něčem procesní chybu je poměrně jednoduché. V EU jsou i tzv. nové země, které umí stavět daleko rychleji (např. Polsko).

jakub (easydrink)

ano, právě tady je hlavní problém v legislativě

Míla

A jsou tam věcné a faktické chyby, nebo se jedná pouze o procesní pochybení? Co je nosným problémem D1? Díky

Jakub P

AFAIK je tam hlavní problém to, že než aby to vedli kouskem areálu holdingové chemičky, která je zřejmě nedotknutelná, radši namalovali dálnici skrz vesnici a doufaj, že ti, kdo už po desítkác let zpoždění chtěj dálnici za každou cenu, ukřičej ty, kterým to má vést přes barák nebo zahradu… A taky jsem četl něco o křižovatce neodpovídající normám, která má to vedení vesnicí umožnit.

Jakub P

Respektive areálem chemičky vede i navrhovaná varianta, posunutí mimo vesnici by ovšem ukrojilo o trochu větší kousek.

kolemjdoucí

A když to navrhnou chemičkou, ta se nebude bránit? Půjde to lépe a ještě radostněji?

cestující

řekl bych tedy, že to bude mnohem dražší….

Tomáš Gottschalk

Co jsem četl, tak vedení Prechezou technicky možné je a nijak zásadně by její provoz neovlivnilo. O to nepochopitelnější je snaha tlačit dálnici za každou cenu do Dluhonic. Tohle je výsledek. Tím fakt nechci obhajovat Patrika, kterého považuju za šmejda, ale sportovně uznávám, že v něčem (D8) v minulosti pravdu měl. Za D52 bych mu ale taky nejraději zakroutil krkem.

Dusan

Tak to měl pan Patrik napadnout stavební povolení v roce 2019 na : Rekonstrukce žst. Přerov, 2. stavba. Součástí stavby je i nové přeméstění místní komunikace Dluhonice – Přerov. Teď už nepůjde posunout dálnici blíže k Přerovu jelikož tam už není místo. Z toho je patrné, že pan Patrik neřeší věc komplexně, ale jen „prudí“ u konkrétní stavby u které mu to vyjde.

Ján Trnka

Chyba je v tom, že v Česku sa môže niekto viackrát odvolať proti tej istej veci a to aj v pokročilých stupňoch prípravy. Naprklad v Poľsku a Rakúsku sa môžete odvolať len v procese EIA, v ďalších stupňoch prípravy už odvolanie nie je prípustné, v Nemecku sa napríklad nedá zrušiť vydané stavebné povolenie ani súdom. V Česku môžete proti stavebnéu povoleniu (poslednému stupňu prípravy stavby!) podať odvolanie, lebo chcete preskúmať či stavba nenarusí biotop škrečka (čo sa malo riešiť v EIA) alebo si pravidlene až vtedy niekto spomenie, že on vlastne chce aby diaľnica viedla úplne inou trasou, lebo posledných… Číst vice »

Michael

Naprosto přesně.

Tomāš

V Česku se zase nedá odvolat proti EIA, je to pouhá závazné stanovisko, ne rozhodnutí. Odvolává se až proti územnímu rozhodnutí (a tam můžete brojit proti EIA).

Zdendik

Přesně, v Plzni soud zrušil stavební povolení spalovny v hodnotě 3mld, ta spalovny už byla ve zkušebním provozu.

Jirka

No já říkám že za p.Patrikem také stojí armáda právníků nebo si myslíte že ty odvolání si vypracovává sám a v poslední vteřině přistane v datové schránce u soudu.Za svou činnost je určitě dobře placený.

Jirka

Pan Patrik to je vlastně charita chudák jeden.

Ján Trnka

Myslím, že ŘSD sa teraz može vykašľať na stavebné povolenie a radšej rovno zadať vypoacovať novú EIU. Nie je šanca aby sa za rok začalo stavať…

Jirka

Takže propadne EIA a výstavba se minimálně o 5 let opozdí.

Kodl

Tak to spíš o 10 a více. Ale nenechte si kazit iluze.

Lub

Kdyz ma redakce ten rozsudek k dispozici, proc do clanku nenapise, jake je oduvodneni zruseni uzemniho rizeni?

tom

Toho Patrika každý ráno přivázat na hlavní křižovatce ke kandelábru…..pak by mluvil jinak, je to …….

JéeM84

Dopadlo to jako cele tohle Babišovo vladnuti. To je proste konec. Rok je prilis kratka doba na dokonceni povolovaciho procesu. Budou muset zacit prakticky od zacatku.

kolemjdoucí

Za tohle Babiš nemůže. Za kterého zastupitelstva se rozhodlo o vedení dálnice místem, proti kterému Patrik protestuje? Tam hledejte počátek obtíží.

Ondra

Babišova partaj vede ministerstvo dopravy 6,5 roku, což je dostatečně dlouhá doba na vyřešení tohoto zděděného problému. Místo přistoupení na kompromisní úpravu trasy (změna územka se vyřizovala tak jako tak) do toho šli silou, a soud jim to hodil na hlavu.

Tomáš Gottschalk

A navíc někdejší ministr Prachař je Přerovák.

Andrej

Jak nemôže? Má ministerstvo dopravy, miestneho rozvoja aj spravodlivosti už 7 rokov. 7 rokov ovláda ŘSD. Nijak nezjednodušil legislatívu, ani neskvalitnil prácu podriadených organizácii. Jeho strana rovnako kontrolovala Olomouc (vydavateľ územného rozhodnutia), Přerov aj olomoucký kraj (rozhodovateľ o odvolaní). Nehovoriac o tom, že sám gerojsky prišiel do Dluhonic „vyriešiť“ celý problém a zjednať smír. Nevyriešil absolútne nič.

kolemjdoucí

Andreji, prostě nemáte pravdu, i když se může zdát, že ano. Znovu prosím kladu otázku: které krajské zastupitelstvo rozhodlo o Zásadách územního rozvoje, které stanovily, kudy a kam dálnice D1 u Přerova půjde? I kdyby se Andrej (tentokrát ne Vy ale Babiš) stavěl na hlavu a stříhal ušima, i kdyby klečel na všech ministerstvech a všichni fakt chtěli, tak bez změny těchto Zásad nezmohou opravdu nic. Tedy které Krajské zastupitelstvo, kdy a kdo v něm měl většinu. A mám pro Vás další smutnou zprávu. Územní situace je tam taková, že buď zbourají část Dluhonic nebo nic. Díky železnici a letišti… Číst vice »

LKB

Je to jednoznacne chyba systemu. Pokud stat nebo samosprava v prenesene pusobnosti nedokazou za urcitou dobu od podani zadosti o uzemni rozhodnuti je vydat vcetne stavebniho povoleni, pak je logicky nutno stanovovat dvojnasobnou delku platnosti EIA!

a8n

Takže 40 let?

Couler

Ještě by měl krajský soud v Ostravě zrušit územní rozhodnutí např. pro nové brněnské nádraží nebo rozšíření D1 na 6-pruh a dílo bude dokonáno .. na Moravě se, milí zlatí, bude stavět podle toho, jak píská princ Miroslav, to jste ještě nevěděli… :((

Mardog

Je to tak…

Růža

To je výsledek sedmileté práce Bureše a ANO ovcí v zrychlení stavebních prací.

Erik

ovecky.. a kdo za to muze, kdyz ne ANO? Ruza ma samoze pravdu!

Greta

Tak ještě že před vznikem ANO to šlapalo jako na drátku a problémy jsou teprve posledních 7let.

Tomāš

😩

Sevak

Tato organizace by měla být postavena mimo zákon i s vůdcem Miroslavem.

Jakub P

On je šéf ŘSD Miroslav? Měl jsem dojem, že má jiný křestní. S postvením minimáně vedení této organizace mimo zákon souhlas…

Sevak

Myslím pána Miroslava Patrika.