Silničáři dnes zprovozňují nový „čtyřpruh“ na severním okraji Plzně
Stavba nabrala několikaměsíční zpoždění, za kterým stojí covidová nákaza. Loni vyřadila z provozu obsluhu finišéru.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) po necelých dvou letech výstavby dnes (pravděpodobně odpoledne) uvede do provozu silnici I/27 na severním okraji Plzně v nové podobě. Nebezpečný dvoupruhový úsek o délce 1,6 kilometru od Třemošenského rybníka k Třemošné byl přebudován na čtyřpruhové uspořádání. V Plzni navazuje na čtyřpruhovou Plaskou ulici a na druhém konci na obchvat města Třemošná.
„Silnice bude uvedena do předčasného užívání, v provozu budou oba dva jízdní pásy,“ sdělil deníku Zdopravy.cz ředitel plzeňské odnože ŘSD Zdeněk Kuťák. Provoz bude nově veden ve čtyřech pruzích, ovšem s jednou výjimkou. Na plzeňském začátku úseku budou dělníci ještě 14 dnů odstraňovat dočasný přejezd, takže na zhruba 200 metrech zůstane omezení provozu na 1+1.
Stavba nabrala několikaměsíční zpoždění, neboť podle původního harmonogramu měla být hotova loni v listopadu. Za zpožděním stojí covidová nákaza, která loni vyřadila z provozu obsluhu finišéru a znemožnila tak pokládku balené asfaltové směsi před zimou. Stavbu za 217 milionů bez DPH provádějí společnosti Silnice Group a Váhostav-SK. Přestavovaný úsek byl dosud známý neblahými statistikami dopravní nehodovosti, i proto došlo k oddělení obou směrů. Dokončovací práce budou probíhat až do května, hotová ještě není například lávka pro pěší a cyklisty.
Ke stavbě se váže i jedna historická zajímavost, neboť se částečně nachází na území původní středověké vesnice Borek, která byla zničena při obléhání Plzně v období husitských válek. Před zahájením stavby proto archeologové lokalitu podrobně prozkoumali a nalezli řadu předmětů, například velké střepy z nádob, kamenné základy budov, původní říční systém se zachovalou břehovou částí, původní cestu či lom s cihlářským jílem.
Silnice I/27 je důležitou tepnou, která začíná na silnici I/8 v Dubí a pokračuje přes Litvínov, Most, Žatec, Jesenici, Kralovice, Plasy, Kaznějov, Plzeň, Přeštice, Klatovy až k hraničnímu přechodu Železná Ruda. ŘSD jI aktuálně kultivuje především na Plzeňsku, kde se od loňska za miliardu buduje šestikilometrová přeložka Šlovice – Přeštice, v běhu je miliardový tendr na obchvat Klatov. Stejně tak běží soutěž na obchvat Žiželic mezi Žatcem a Mostem.