Záchrana Slovenské strely. Stát pošle Tatře 80 milionů na opravu i nové zázemí
Unikátní motorový vůz M 290.0, veřejnosti známý hlavně jako Slovenská strela, se dočká svého vzkříšení a velké rekonstrukce. Ministerstvo pro
Unikátní motorový vůz M 290.0, veřejnosti známý hlavně jako Slovenská strela, se dočká svého vzkříšení a velké rekonstrukce. Ministerstvo pro místní rozvoj přidělilo společnosti Tatra Trucks 79,4 milionů korun z Integrovaného regionálního operačního programu IROP na revitalizaci a stavbu depozitáře.
MMR dnes rozhodnutí zveřejnilo na svých stránkách. Jde o peníze z výzvy na opravu historických památek. Vlak, který je Národní kulturní památkou, se kromě opravy dočká i důstojnějšího zázemí, než dosud. Tatra počítá s tím, že vlak opraví do pojízdného stavu.
„Jsme velice rádi, že se nám podařilo získat dotaci na revitalizaci tak významné kulturní památky jakou je Slovenská strela. Historie a tradice jsou pro naši firmu velice důležité, uděláme tedy vše pro to, abychom revitalizaci zahájili co nejdříve,“ řekl Radek Strouhal, generální ředitel Tatra Trucks
Celkové náklady projektu jsou vyčísleny na 118 milionů korun. Tatra Trucks má již k dispozici projektovou dokumentaci k budově, ve které se bude Slovenská strela po rekonstrukci nacházet. „Máme připravený restaurátorský záměr a v nejbližších dnech uskutečníme výběrové řízení na dodavatele restaurátorských prací,“ dodává k projektu Radek Strouhal.
Nové muzeum automobilů Tatra vznikne jako pobočka Muzea Novojičínska a bude ho provozovat Moravskoslezský kraj. Tomu Tatra Trucks pro daný účel darovala pozemek s halou bývalé slévárny, navíc také umožní využití přilehlých ploch. Předpokládané náklady na výstavbu muzea jsou vyčísleny na 123 milionů korun, přičemž 85 procent bude financováno z evropských dotací.
Motorové vlaky byly vyrobené v roce 1936 pro tehdejší Československé státní dráhy v Tatře Kopřivnice. Na voze je unikátní například elektromechanický přenos výkonu od Josefa Sousedíka. Díky jeho nápadu se vlak rozjížděl hlavně na elektrický pohon, s rostoucí rychlostí se zapojoval mechanický přenos.
Vlak dosahoval rychlosti až 130 kilometrů v hodině, při zkouškách dosáhl až 148 km/h. Dráhy je nasazovaly na trasu z Prahy do Bratislavy, označení Slovenská strela zůstalo v jízdním řádu dosud, i když doplněné o název Metropolitan. Jen pro srovnání: v roce 1936 urazily tyto vlaky cestu z Prahy do Bratislavy za 4 hodiny a 51 minut včetně pauzy 35 minut v Brně. Dnes trvá cesta bez minuty 4 hodiny.
Během války vozy nejezdily kvůli nedostatku paliva, pak sloužily pro vládní a ministerské jízdy. Jeden z vozů vyhořel, druhý se dostal do podnikového muzea Tatry. Dnes je odstaven venku pod přístřeškem, kde ale chátrá.
Nabízí se přitom srovnání s podobně unikátním motorovým vozem M260.001 z dílen ČKD a firmy Praga, kterému se přezdívá Stříbrný šíp. Ten rovněž po desetiletí chátral a jeho nedávná renovace, která byla z velké části novostavbou, vyšla na 30 milionů korun. Zaplatil ji Výzkumný ústav železniční, který je dceřinou firmou Českých drah. Vůz se v plné kráse představil na jaře 2016.