Záchrana Slovenské strely. Stát pošle Tatře 80 milionů na opravu i nové zázemí
Motorový vůz M 290.0 přezdívaný Slovenská strela. Foto: Petr.adamek, Wikimedia Commons
Unikátní motorový vůz M 290.0, veřejnosti známý hlavně jako Slovenská strela, se dočká svého vzkříšení a velké rekonstrukce. Ministerstvo pro
Jakkoli jsem šťastný, že konečně dochází ke zprovoznění a rekonstrukci M290.002, mám obavy z polovičaté práce, jako v případě Stříbrného Šípu. Slovenská Strela je unikátem hlavně kvůli unikátnímu pohonu, ne nepodobnému dnešním hybridním ústrojím. Motory byly zážehové a spalovaly čistý benzin, žádnou lihobenzinovou směs. Zatím nejsou známy žádné konkrétní návrhy, jak s pohonem rekonstruované Strely naložit, ale bojím se, aby se tam prostě nenacpal nějaký diesel (potřebný výkon je 240 kW) a hotovo.
Proč myslíte, že v případě Šípu šlo o polovičatou práci? Pokud vím, tak se původní motor nepodařilo dohledat, poslední stopa snad končí někde v Karlínském divadle za povodní …
Původní pohon SS se taky bude muset postavit od začátku, proto mi ona investice přijde docela nízká a napovídá tomu, že se použije něco sériového, co bude mít za účel pouze rozhýbat pozlátko.
Mám před sebou popis stavu M 290.002 starý 8 let. Agregáty v obou podvozcích jsou kompletní, chybí pouze oba startéry, jeden rozdělovač a jedno čerpadlo. Nápravy, kardanové rozvody a brzdné systémy kompletní. Věřím, že žádný diesel tam montovat nebudou.
Není mi z toho úplně jasné, jestli je cíl konzervace + vystavovatelný stav, nebo plné zpojízdnění.
Bude se jednat o plné zpojízdnění vlaku na koleje.
Tak to je ještě lepší zpráva, díky za ni.
No konečně se stát pochlapil. Slovenská strela je unikátní vůz a je moc dobře, že bude zprovozněn.
Kde skončil ten Sousedíkův verk? Když jsem tam byl naposledy, zdála se mi nějaká vykuchaná pod sukněmi:(
Až na drobnosti jsou všechny součásti pohonu na svém místě.
Jen taková poznámka: k fotce je potřeba uvést i jméno autora, ne jen wikimedia commons.
Díky za upozornění, doplnili jsme … snad správně
Doufám, že se povede trochu lépe starat o strelu. Přece jen ten přístřešek.. Na to bych příspěl i v nějaké sbírce.
Však ten náhlý obrat k positivnímu přístup ke „Slovenské strele“ nastal určitě právě jako důsledek obnovení „Stříbrného šípu“ – jinak by si na „Slovenskou strelu“ ani nadále nikdo ani nevzpomněl …
A bude mít to muzeum aspoň i kolejové napojení a obnovené vozidlo instalováno tak, aby se, když už bude (snad) dokonce pojízdné, mohlo občas představit i někde mimo tu muzejní expozici?
To muzeum by mělo vzniknout zde: 49°35’39.317″N, 18°8’52.473″E, tak počítám, že by tatra měla stát na místě dnešní „garáže“ s vlečkou.