Opravené Zvonařce chybí už jen úpravy před výpravní halou
Modernizace vyšla na 105 milionů korun, většinu zaplatily evropské fondy.
Představitelé města, investora a architektonické kanceláře dnes oficiálně otevřeli autobusové nádraží Zvonařka v Brně. Pro cestující jsou však všechna nástupiště i výpravní budova přístupné už měsíc. Nyní chybí zaplnit ještě dvě obchodní jednotky v hale, kde bude kavárna a bistro, a upravit prostor před nádražím. Má ho na starosti město, zatím připravuje projekt, řekla dnes ČTK brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS).
Zvonařka se nyní směrem k centru otvírá novou výpravní halou, která je v poloze zrušeného nástupiště a stánků. Po dobudování prostoru před ní má být autobusové nádraží pohodlně přístupné. „Na úpravu přednádražního prostoru nyní připravujeme projekt a věříme, že na konci letošního roku začnou práce. Budou tam chodníky, nová zastávka městské hromadné dopravy a chceme také co nejvíc zeleně, aby vznikla jistá klidová zóna. Snad v půlce příštího roku bude vše hotové. Náklady předběžně odhadujeme na 10 milionů korun,“ sdělila Vaňková.
Investorem modernizace, která začala na konci roku 2019, je společnost ČSAD Brno-město holding. „Náklady přesáhly 105 milionů korun. Město nám pomohlo získat evropskou dotaci, která pokryla zhruba 70 procent,“ dodal za majitele Antonín Grund.
Rozpočet jako výzva
Modernizaci měli na starost architekti z atelieru Chybik+Kristof. „Nešlo nám o zlaté kliky a luxusní materiály, chtěli jsme vytvořit důstojný komfort odpovídající 21. století. Věřím, že to se podařilo. Budovu jsme tvarovali tak, aby naváděla cestující dovnitř. Změnili jsme její orientaci směrem k městu. Její výrazná červená střecha navíc volně přechází ve veřejný prostor nádraží. Z pozice haly také vyplynulo nové číslování nástupišť,“ uvedl jeden z autorů Ondřej Chybík. Největší výzvou bylo podle něj vystačit se stomilionovým rozpočtem.
Všechna nástupiště propojuje nový bezbariérový chodník, který vede středem nádraží. Celý prostor opticky zvyšuje nové osvětlení, jehož intenzita reaguje na okolní denní světlo a šetří elektřinu. Přibyl také výtah na střechu, kde lidé mohou nově využít 53 parkovacích míst Park and Ride. Dosud tam parkovaly pouze autobusy. Kapacitu pro ně se podařilo zachovat.
O proměně nádraží z přelomu 70. a 80. let minulého století se mluvilo řadu let. První etapa začala v listopadu 2019. Zahrnovala převážně očištění a natření železné konstrukce a celkové prosvětlení nádraží pomocí téměř 400 nových světel. Druhá etapa začala před rokem. Šlo o změnu a modernizaci nástupišť i stavbu nové výpravní budovy, která je tvořena sklem a hliníkem. V částečném provozu začalo nádraží fungovat už loni v prosinci. Oficiální otevření odsunula pandemie koronaviru.
ČTK