Nový vrchol zdražování. Za vylepšení koridoru na 200 km/h chtějí firmy dvakrát tolik
Stavební firmy nemají kapacity pro železniční stavby, stát přesto neustále navyšuje rozpočet Správy železnic
Ze železničního stavitelství přišel další důkaz o přesycení trhu a z toho plynoucího zdražování staveb. Správě železnic (SŽ) se nepodařilo zadat zakázku na úpravy rozestavěného 4. koridoru v úseku Soběslav – Doubí pro rychlost 200 km/h. Jediný účastník tendru přišel s téměř dvojnásobnou cenou ve srovnání s předpokladem investora.
Předpokládaná hodnota zakázky činila 154 milionů bez DPH (jde o hodnotu po odečtení tzv. vyhrazených změn), sdružení firem Strabag Rail a Eurovia nabídlo cenu přesahující 294 milionů. Nabídka tak převyšuje předpoklad o více než 90 procent. Soutěž byla zrušena a nejspíš bude vypsána znovu.
Stavba koridoru v úseku Soběslav – Doubí běží už od roku 2019, smlouvu v hodnotě 3,865 miliardy na ni mají právě Strabag a Eurovia (ještě s Metrostavem). Úsek byl původně projektován na rychlostní maximum 160 km/h, teprve v průběhu stavby se to Správa železnic rozhodla změnit a nechala koridor přeprojektovat pro rychlost 200 km/h. Šlo například o úpravu pražcového podloží, nástupišť nebo trakčního vedení. Rychlost 200 km/h je jen pro naklápěcí soupravy, běžné soupravy budou moci jezdit mezi Soběslaví a Doubím maximálně 185 km/h.
Nyní se ovšem ukazuje, že stavební firmy udělaly z odhadovaných dodatečných nákladů Správy železnic cár papíru. Podobný vývoj měla i stejná zakázka na úsek Sudoměřice – Votice. Tam ale Správa železnic smlouvu uzavřela, neboť rozdíl v ceně nebyl tak závratný. Předpoklad činil 418 milionů, smluvní cena pak je 481 milionů. Smlouvu na úpravy získaly firmy OHL ŽS a Elektrizace železnic, které zmíněný úsek koridoru staví.
O tom, že ceny na železnici (na rozdíl od silnic) v poslední době výrazně rostou, svědčí několik tendrů či záměrů. Kvůli příliš vysoké ceně Správa železnic například už dvakrát zrušila výběrové řízení na nový most přes Orlík nebo úpravu nádraží v Kolíně. Výrazně dražší má být třeba i trať z Brna do Přerova. Namísto odhadovaných 32,5 miliardy korun z roku 2018 se nově předpokládaný rozpočet vyšplhal už na 57 miliard korun. Stejně tak vylepšení koridoru od pražského Radotína skrze Černošice vyjde na více než tři miliardy, když ještě v srpnu 2019 Správa železnic mluvila o 1,3 miliardy.
Podle ředitele odboru přípravy staveb SŽ Pavla Paidara je překročení odhadovaných cen v tendrech fenoménem poslední doby. „Kapacity zhotovitelů jsou do jisté míry vyčerpány,“ řekl Paidar v podcastu Správy železnic. Stát přesto neustále navyšuje rozpočet Správy železnic, ačkoliv stavební firmy už nemají dostatek kapacit a nabízejí tak čím dál vyšší ceny.